Terug

Burger King stunt met Traffic Jam Whopper: jouw hamburger in de file

Creativiteit, inspiratie en unieke voorbeelden in de wereld van LIVE, experience en events komt niet altijd van de events van gisteren of morgen, maar ook in het verleden is een bak aan inspiratie te halen. Een topvoorbeeld daarvan is het wereldmerk Burger King. Zij maakten enorme impact vanuit het gedachtegoed van Johan Cruijff: ieder nadeel, heb z'n voordeel. Het leidde tot een impactvolle out of home campagne: The Traffic Jam Whopper.

In 2019 lanceerde Burger King een innovatieve marketingcampagne in Mexico-Stad genaamd de "Traffic Jam Whopper". Dit initiatief transformeerde de beruchte verkeersopstoppingen van de wereldstad in een business kans door eten direct te bezorgen in de file. De campagne leidde niet alleen tot een stijging van de verkoop, maar kreeg ook veel media-aandacht en brancheprijzen. Een prachtige les en inspiratie van hoe je van uitdagingen kansen kunt maken met de juiste combinatie van techniek en experience.

Het idee om eten te laten bezorgen aan mensen die in hun auto vastzitten in de dagelijkse files van Mexico-stad is zeker uniek te noemen. In zijn beste Out Of Home-campagne, de Traffic Jam Whopper, veranderde Burger King de grootstedelijke filedrama's in een mogelijkheid voor meer omzet, PR en app-downloads.

Door real-time data te verzamelen over verkeersopstoppingen in verschillende delen van Mexico-Stad, bood de fastfoodfabrikant onderweg leveringen aan potentiële klanten. De advertentie voor de campagne werd dynamisch gemaakt met behulp van elektronische billboards verspreid over de hele stad. Bovendien werden real time banners en pushmeldingen ingezet om bestuurders en passagiers, die vastzaten in de files te informeren dat ze eten konden bestellen, terwijl ze zich een weg baanden door de overvolle wegen van Mexico stad.

De Google Maps API hielp de fastfoodketen om in contact te komen met kopers die onderweg hamburgers bestelden. Bovendien werden de bezorgzones continu bijgewerkt samen met het verkeer, waardoor er bezorgopties beschikbaar waren binnen een straal van 3 km van beschikbare en deelnemende Burger King-vestigingen.

Reclamebureau We Believers bedacht het creatieve concept voor de fastfoodketen:

"We gebruikten real-time data om potentiële klanten in de file op te sporen en hen een Whopper aan te bieden met levering onderweg. We zetten 100% dynamische, data-gedreven media in om onze service te promoten. Door gebruik te maken van real-time verkeers- en bestuurdersdata, pasten we de locatie en inhoud van onze billboards, banners en pushberichten aan, met informatie over de resterende tijd in de file om te bestellen en gepersonaliseerde updates over lopende leveringen."

"Zodra bestuurders onze bezorgzones binnenkwamen, nodigden Waze (de navigatie-app) banneradvertenties en pushmeldingen hen uit om een Whopper te bestellen met onze handsfree stembediening. Vervolgens bepaalden we met behulp van de nieuwste Google Maps API's de locatie en snelheid van het voertuig om voor het eerst ooit een bezorging aan een bewegende bestuurder te kunnen uitvoeren. De bezorgzones werden aangepast op basis van het live verkeer, waardoor onze service beschikbaar was wanneer er een file werd gedetecteerd binnen een straal van 3 km rond de restaurants."

Op Campaignsoftheworld.com werden enkele resultaten van de campagne gepubliceerd:

"The campaign resulted in a 63% increase in delivery orders for Burger King. The daily app download rate also increased a whopping 44 times. All in all, the Traffic Jam Whopper campaign helped Burger King become the number one fast food app in Mexico."

Draai je scherm voor de beste ervaring