In de serie Golden Oldies kijken we naar events die de boeken in mogen als gamechangers. Puur door anders te denken en soms oude heilige eventhuisjes omver te gooien. Dat deed SMART bijvoorbeeld in 2011. De stand voor de destijds nieuwe E SMART veranderde namelijk in een door gamification gedreven mini event, waar het automerk een record aan testritten uithaalde.
Bureau: BBDOLive (Dld)
Doelstelling: live testritten, NAW-gegevens verzamelen, kernwaarden product tot leven brengen
Concept: PONG 'balspel' met auto's
SMART doorbrak de standaard stand op een autoshow. Dat deed het merk met de introductie van de E SMART al in 2011. Het werd een buitenstand waar gamification op een verrassende en innovatieve manier, maar met oog voor traditie en boven alles met het tot leven wekken van de eigenschappen en merkwaarden van de E SMART. Door 'deelnemers' te laten tekenen voor deelname aan het spel op de stand, kreeg SMART een ongekende hoeveelheid data en leads.
Na het achterlaten van naw-gegevens mochten bezoekers het spel spelen. Daarbij kwamen de USP's van de E SMART voelbaar naar voren: snel optrekken, snel achteruit en lekker klein en compact. Met een GPS-trackingsysteem gekoppeld aan een groot scherm, kon je zo PONG spelen.
Resultaat:
3000 'testritjes' en 11.000 bezoekers van de autobeurs in Frankfurt registreerden zich voor meer informatie over de nieuwe SMART. Die duizenden personen werden in het natraject van de beursdeelname door lokale dealers opgevolgd voor testritten, wat leidde tot een record aantal proefritten. Daarnaast werd vrijwel iedere video door de automotive media opgenomen voor de stand van SMART.
Dit zijn de NEXTLIVE 5 gamechanging events binnen de wereld van live communicatie en experience marketing. Deze 5 events veranderden echt op hun eigen manier het spel...
- Miele Powerwash / Buutvrij for life / Schaalwerk
Van sponsoring en activatie waar zenden de standaard was naar een gastbeleving binnen het DNA van het merk
- smart Automobile / BBDO Live
Een beursstand en/of beursdeelname was nooit meer hetzelfde sinds de smart-case
- Sécurité routière / OVAL
Deze cases zorgde voor eens en voor altijd voor het bewijs van live en experience binnen communicatie campagnes
- Rijksmuseum / XSAGA
Het event voor 1 persoon, met de mediawaarde van miljoenen
- Sopra Steria / JUST CRUZIN' PRODUCTIONS AB
Een nieuwe generatie, de Netflix-generatie, snappen en daar je event op aanpassen