Terug

Koreaans DNA basis voor Samsung brand-experience in Nederland

Samsung is helder in de keus voor een reeks aan evenementen in Nederland: de Samsung Galaxy AI mogelijkheden zijn zo divers, die moet je beleven, weten ze bij Samsung. Daarbij gebruikt Samsung voor de Nederlandse events nadrukkelijk de Koreaanse roots. NEXTLIVE sprak met de Marketing Manager Mobile eXperiences: "Events zijn een belangrijk onderdeel in onze 360-graden campagne voor Galaxy AI."

Samsung opende afgelopen maand in Nederland het Galaxy AI Café, dat te bezoeken is op verschillende locaties in Nederland. Met de nieuwe Galaxy-activatiecampagne kunnen bezoekers door middel van een Koreaanse experience kennismaken met de nieuwste Galaxy AI features. “We wilden mensen op een unieke manier de uitgebreide mogelijkheden van Galaxy AI laten ontdekken,” vertelt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile eXperiences bij Samsung Nederland. “Omdat de Koreaanse cultuur dankzij onder andere K-pop, Kimchi en Koreaanse series als Squid Game populairder is dan ooit in ons land, hebben we een Koreaanse ervaring gecreëerd, compleet met Koreaanse teksten, kleurrijke neonverlichting en een Koreaans sprekende barman.”

"Uitgebreide mogelijkheden laten beleven"

In het café krijgen bezoekers een YouTube Short te zien op een Samsung device met Galaxy AI[1], waarin verschillende Koreaanse lekkernijen de revue passeren. Vervolgens kunnen bezoekers informatie over hun favoriete snacks opzoeken via Circle to Search met Google en een snack naar keuze bestellen bij de Koreaanse barman met behulp van de AI feature Live Translate. Bij vertrek krijgt de bezoeker een flyer met een unieke actie, die kan worden gebruikt om Galaxy AI-producten aan te schaffen in lokale winkels.

“Een moeiteloos vertaald WhatsApp-gesprek met een Koreaans sprekende barman is een perfecte manier om mensen te overtuigen van het enorme gemak van Galaxy AI,” zegt Gerben. “Taalbarrières zijn voorgoed verleden tijd, zelfs als je op vakantie bent in Korea! We hopen dat bezoekers het Galaxy AI Café vrolijk en geïnspireerd verlaten.”

Het Galaxy AI Café is momenteel te ervaren op verschillende locaties door heel Nederland:

  • Eindhoven: 17 & 18 mei
  • Rotterdam: 25 & 26 mei
  • Westfield: 27 mei t/m 2 juni
  • Haarlem: 8 & 9 juni
  • Leeuwarden: 14 & 15 juni

 

NEXTLIVE sprak Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile eXperiences bij Samsung Nederland:

  • NEXTLIVE: Wat is de reden dat Samsung voor deze live vorm heeft gekozen: live het product ervaren.

Ervaren is geloven. Een smartphone is uiteindelijk een verlengstuk van jezelf, één van je meest persoonlijke toestellen en die wil je van tevoren hebben uitgeprobeerd en vastgehouden. De mogelijkheden met Galaxy AI zijn zo divers en indrukwekkend, dat moet je zelf ervaren.

  • NEXTLIVE: Hoe past deze reeks aan events binnen de marcom-mix van Galaxy AI?

Het is een belangrijk onderdeel in onze 360-graden campagne waarin we Galaxy AI en onze smartphones op verschillende touch points onder de aandacht brengen bij de mensen. Deze Galaxy AI Cafés bieden niet alleen live-ervaring met onze diensten en producten, maar laten ook een stukje van Samsungs Koreaanse achtergrond zien.

  • NEXTLIVE: Welke (smart) doelstellingen horen bij de cafés? (worden er Samsungs verkocht? Worden bezoekers opgevolgd?)

De voornaamste doelstelling is het verhogen van de bekendheid van de Galaxy AI features. Innovatie zit in ons DNA en deze activatie bevestigd dat. Inmiddels is Galaxy AI niet alleen beschikbaar op ons flagship toestel (Galaxy S24 Series, red.), maar ook op de Galaxy S22 Series, Galaxy S23 Series, Galaxy Z Flip, Galaxy Z Fold en zelfs op een aantal Galaxy tablets. Daarnaast verwachten we dat de productoverweging van een Galaxy smartphone toeneemt doordat de bezoekers het product echt ervaren. Bezoekers van het Café scrollen eerst door een menukaart op Youtube, en kunnen Circle to Search with Google, direct informatie opvragen door het product te omcirkelen. Vervolgens kunnen ze gewenste snack of drankje bestellen aan de bar, waar personeel staat dat uitsluitend Koreaans spreekt. Hoe los je dat op? Door middel van Live Translate wordt geschreven of gesproken tekst automatisch vertaald.


Foto's: Dave van Hout

  • NEXTLIVE: We zien de jobtitle Marketing Manager Mobile eXperiences. Wat houdt dit in?

Een mobiel is niet langer een toestel om enkel mee te bellen. Het is een verlengstuk van jezelf en het is een middel tot eindeloze ervaringen en de creatie daarvan. Samsungs filosofie is dan ook gecentreerd op open en mensgerichte innovatie en het prioriteren van de gebruikerservaring om zo het leven leuker en makkelijker te maken. Daarom heeft onze divisie Mobile eXperiences. Het gaat niet langer om simpelweg toestellen, maar echt om ervaringen, net zoals dat het bij de Galaxy AI Café ook draait om ervaringen. Vanuit mijn functie ben ik verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten voor alle mobiele ervaringen die worden gecreerd door niet alleen smartphones, maar ook tablets, laptops en wearables.

  • NEXTLIVE: Tot slot, er is bewust gekozen voor het Koreaanse DNA van Samsung in de experience, gaat dit in de komende events/experiences ook meer een rol spelen, nu de Koreaanse cultuur zoals beschreven steeds meer aandacht krijgt?

De Koreaanse popcultuur is niet weg te denken en groeit alleen maar verder en Samsung is het grootste Koreaanse merk in zowel Korea als het buitenland. Daarnaast is Zuid-Korea één van ’s werelds meest innovatieve landen. Dit alles willen we samen laten komen in onze Galaxy AI Cafés. Op basis van de feedback van de mensen kijken we naar wat werkt en niet voor de volgende concepten, maar alles ziet er tot nu toe heel positief uit!
 



Draai je scherm voor de beste ervaring