De Grand Prix voor Brand Experience & Activation op het Cannes Lions International Festival of Creativity is toegekend aan Apple en EA Sports. Een gouden voorbeeld van hoe een digitale stuntcampagne kan leiden tot een compleet betrokken community en zelfs fans. Van een fictief voetbalteam...dat tot de meest gekozen teams in FIFA 23 hoort...
Deze brand experience is de kracht van twee wereldmerken: Apple en EA Sports. Waar je nog wel eens ziet dat veel merken van die omvang bijna niet van het gebaande pad af durven, durfden deze twee dat wel. Ted Lasso, een immens populaire comedyshow van Apple TV, bleek het ideale fundament voor het succes van het fictieve voetbalteam AFC Richmond. Dat team boxte het tot het computerspel FIFA 2023.
De campagne werd gelanceerd in september 2023, een week voordat de nieuwe voetbalgame zou uitkomen, en bevatte alle spelers en coaches van het team als avatars in de game. Om het startschot te geven voor de campagne, die intern door de twee merken werd gecreëerd, tweette het officiële Ted Lasso Twitter-account een foto van het gezicht van de acteur dat in motion werd vastgelegd voor zijn avatar.
De tease werd gevolgd door een introductiefilm die de samenwerking bevestigde, met acteurs uit de show en echte voetballers zoals Ian Wright en Wayne Rooney die bespraken waarom Ted Lasso een geweldige manager is - wat hielp om de fictieve wereld tot leven te brengen.
In de casestudy wordt beweerd dat de campagne meer dan 2.000 artikelen en 13,2 miljard verdiende media-impressies genereerde in slechts de eerste 30 dagen. Daarnaast was het AFC Richmond Team het 17e meest gespeelde team in FIFA 23 - van de meer dan 700.