Terug

Brands 4.0: McDonald's bereikt via festival Generatie Z

Brandmanager Tolga Tekbasan van McDonald's Nederland is betrokken bij de activaties en live aanwezigheid van McDonald's op festivals. "De afgelopen zomercampagne was het startpunt voor een nieuwe communicatielijn bij McDonald’s – namelijk festivals. Dit is onderdeel van onze strategie om een van onze kerndoelgroepen Gen-Z te bereiken."

Tolga Tekbasan haalde als brandmanager deze zomer nog het nieuws met de brand activiatie van McDonald's op het Vunzige Deuntjes festival. Vanuit zijn functie bij misschien wel een van de bekendste merken ter wereld, kent hij de kracht van live, events en activaties.

Kun je ons vertellen waar je in jouw functie als brand manager bij McDonald’s Nederland verantwoordelijk voor bent?
"Als Brand Manager bij McDonald’s ben ik samen met het team verantwoordelijk voor alle landelijk communicatie van campagnes binnen onze marketingkalender. Dit betreffen merk en foodcampagnes. Denk hierbij aan een zomercampagne, campagne voor ons werkgeversimago, maar ook een campagne ter ere van een nieuwe burgerlancering. In mijn rol werken we intensief samen met onze bureaus en dragen zorg voor de campagne van strategie en conceptontwikkeling, productie tot media-uitrol."

En welke rol live en events daarin spelen?
"De afgelopen zomercampagne was het startpunt voor een nieuwe communicatielijn bij McDonald’s – namelijk festivals. Dit is onderdeel van onze strategie om een van onze kerndoelgroepen: Gen-Z te bereiken. Omdat dit een kritische doelgroep is, die vaak onverschillig tegenover merken kijkt – proberen wij deze doelgroep niet te onderbreken en maar te zenden met communicatie, maar juist McDonald’s te integreren waar zij zich bevinden en bezig mee houden. Binnen de subcultuur muziek waren Festivals een eerste (geslaagde) uitrol van deze strategie."

Wat is volgens jou de kracht van live communicatie en marketing events?
"Zoals hierboven al toegelicht is het in ons geval het bereiken van een moeilijk bereikbare doelgroep - die we zo op een native manier weten te vinden. Wij onderbreken hen niet, maar integreren McDonald’s in een domein waarin zij zich met plezier in bewegen. Een bijkomend voordeel is dat we het iconische merk McDonald’s op een grootse en creatieve wijze kunnen laten zien en hiermee werken aan ons merkvoorkeur."

Draai je scherm voor de beste ervaring