Terug

Brands 4.0: Samsung Electronics past merkbeleving aan per subdoelgroep

Als er een duidelijke toekomstvisie is als het gaat om live en experiences binnen de marcom-mix, dan is het wel de op maat beleving. Bij Samsung Electronics zijn ze daar kraakhelder over: "Onze doelgroepen zijn heel divers, waardoor we steeds opnieuw de beste live ervaring voor die doelgroepen dienen te programmeren. Het is ook niet meer van deze tijd om evenementen te organiseren waar niet actief wordt bekeken hoe de resultaten meetbaar zijn en waar niet vooraf is nagedacht hoe doelstellingen concreet bereikt gaan worden."

Waar ben je in jouw functie van Eventmanager Benelux bij Samsung verantwoordelijk voor?

"Samen met 2 topcollega’s verzorgen we de organisatie van alle evenementen voor Samsung Electronics in België, Luxemburg en Nederland. Dit omvat zo’n honderdtal events op jaarbasis, die georganiseerd worden voor alle divisies binnen Samsung Electronics: TV/Audio, Huishoudelijke apparaten, Mobiel, Display, etc." Daarnaast is Eva Maes ook jurylid van de NEXTLIVE.AWARDS Gouden Giraffe.

Kun je vertellen hoe events en live geïntegreerd worden binnen de marketing en communicatie van Samsung?

"Events maken een solide deel uit van de marketingmix binnen Samsung. We bouwen aan kennis en bewustwording van al onze producten, waarbij events vaak een cruciaal onderdeel zijn om deze doelstelling te bereiken. Onze doelgroepen zijn vaak heel verschillend, varierend van verkopers van consumer electronics, eindconsumenten, pers, influencers, aankopers tot collega’s bij Samsung, waardoor we steeds opnieuw de beste live ervaring voor die doelgroepen dienen te programmeren."

Waar zit voor jou de kracht van live en events binnen marcom? En wat is jouw toekomstvisie op ons vak?

"Live en events is de enige tak binnen marcom waarbij elk zintuig van de target audience kan worden aangesproken. Het aanbieden van een eventervaring heeft het potentieel mensen te raken, waardoor iedere marketingdoelstelling bereikt kan worden, als dat tenminste op de juiste manier wordt aangepakt. Ik ben ervan overtuigd dat een boodschap waarbij men actief geëngageerd wordt, zoals dat kan bij een event, heel krachtig kan binnenkomen."

"Ik zie dat events en live in de toekomst steeds minder en minder “vrijblijvend” worden. Het is niet meer van deze tijd om evenementen te organiseren waar niet actief wordt bekeken hoe de resultaten meetbaar zijn en waar niet vooraf is nagedacht hoe doelstellingen concreet bereikt gaan worden. Dat is en blijft geen makkelijke opgave binnen events, dus ik zie dit in de toekomst nog beter opgepakt en bestudeerd worden."

AI zorgt voor focus op kennis en creativiteit
"Het spreekt voor zich dat ook de evolutie van AI op events niet onderschat kan worden. Het lijkt mij niet dat eventmanagers in de toekomst zonder werk gaan zitten, maar ik schat in dat ze met AI tools tijd gaan winnen op vlakken waar nu te veel tijd in kruipt, zoals opmaak/aanmaak uitnodigingen, copywriting, etc en dat hierdoor meer tijd vrij zou kunnen komen om te focussen op kennisvergaring en creativiteit. Daarnaast is aandacht voor sustanability niet meer weg te denken, al gaat dit volgens mij in de toekomst nog veel breder worden aangepakt. Ik kijk uit naar een breder draagvlak voor de “Sustainable Development Goals” binnen events."

Draai je scherm voor de beste ervaring