De Generatie Z is er super helder over: congressen zijn saai! Zo. Tot ziens congressen. Nou kunnen we nog een lans breken voor 'what's in a name', maar misschien moeten we om te beginnen wel gewoon concluderen dat het woord, the name, al net zo saai is als veel van zijn of haar uitvoeringen. Dus: hoppakee weg ermee. Vanaf nu is live kennisoverdracht per definitie een kennis evenement.
Wat het verschil is? Heel simpel: een congres vaart op een oud-model, een kennis event bouwt verder op dat oude model met nieuwe inzichten. Het congres platgeslagen: deuren gaan open, scannen, koffie, dingdong, we gaan beginnen, stoelen, heel veel stoelen in een rij. Gemiddelde host en/of BN'er: welkom, belangrijke dag...Sprekers, diverse onderwerpen. Nog net wat tijd voor Q&A. Nee, we lopen iets uit, Q&A volgt nog een keer. Volgende spreker. Oh, we moeten even bewegen, anders landt de inhoudt niet. Model: Zender -> Boodschap -> Ontvanger.
Naschrift van bovenstaande alinea: Ja, er waren en er zijn tal van uitzonderingen, bijvoorbeeld door uitzonderlijk goede hosts, of uitzonderlijk goede sprekers. Maar het gros? Boring!
En dan is daar de prachtige wereld van kennis events. Want als merk, bedrijf of organisatie waardevolle kennis delen, blijft goud. Maar kies dan wel voor de beleving van een kennis event. Om te beginnen is alles bij het kennis event ingericht op de beleving van de gast. En (nog belangrijker) de meerwaarde van het bezoek aan het event voor de gast. Dus is de kennisoverdracht verpakt in een slimme live customer journey, bomvol variatie, kleinere sessies (zie foto), eigen programmakeus, afwisseling met ontspanning, bewegen, interacteren, discussies, etc. En steeds vaker: in het voortraject een gedegen doelgroep onderzoek: wat moeten we op onze podia op ons kennis event bieden? En pas op: dat kun dus echt nog steeds die perfecte spreker over dat ontzettend boeiende onderwerp zijn. Maar verpakt het in beleving!
Wetenschappelijke inzichten en lessen die de huidige impactvolle kennis events vorm hebben gegeven:
- Live vooral effectief bij feiten en cijfers
Live communicatie waar de zintuigen geprikkeld worden en emoties geactiveerd winnen het van andere vormen van communicatie-overdracht. Meest opvallend: met name de overdracht van kennis, facts & figures scoort vele malen hoger. (Bron: neurowetenschappelijk onderzoek, samenvatting gepubliceerd op: NEXTLIVE)
-
- Verras, durf, raak en het geheugenhormoon doet zijn werk
In een ander artikel op NEXTLIVE vind je de wetenschappelijke onderbouwing voor de kracht 'het activeren van emoties' bij live communicatie en hoe dat invloed heeft op je geheugen: "Een hormoon dat vrijkomt tijdens emotionele opwinding "prepareert" zenuwcellen om gebeurtenissen te onthouden door hun chemische gevoeligheid te verhogen op plaatsen waar zenuwen nieuwe geheugencircuits vormen. En het lijkt ver van je bed, maar hier kunnen live communicatie professionals op inspelen. "Dit fenomeen is iets waarmee iedereen zich kan identificeren", verklaarde Roberto Malinow van het Cold Spring Harbor Laboratory ooit al eens in New York aan ScienceDaily. "Je kunt je waarschijnlijk herinneren waar je was toen je over 9/11 hoorde, maar je weet waarschijnlijk niet waar je was op 9/10. We hebben één mechanisme geïdentificeerd dat aan dit effect ten grondslag kan liggen."
-
- Gedragsverandering moet je beleven
Professor Jonah Berger van de Wharton School (University of Pennsylvania) publiceerde op Harvard Business Report een interessante zienswijze op hoe je menselijke gedrag kunt veranderen en beinvloeden. Daarvoor geeft hij drie manieren om tot gedragsverandering aan te zetten, die allemaal een lans breken voor live communicatie en experience:
1. Laat ze het gat tussen wat ze denken en hoe ze handelen beleven;
2. Stel vragen in plaats van met richtlijnen, maatregelen of beweringen te strooien van bovenaf;
3. Gedragsverandering in kleine stapjes.
Dat samengevat: maak jouw kennis event tot leuke, verrassende, prikkelende, interactieve en zelf gestuurde beleving. Blijf ver weg van zender-boodschap-ontvanger, of zorg er op zijn minst voor dat de zender jouw bezoeker grijpt, pakt, bindt en ga dan daarna het gesprek aan. HUP KENNIS EVENTS!! Op NEXTLIVE lees je een artikel over het beste kennis event van Nederland en een uiteenzetting van de huidige stand van congressen en kennis events.
Rest ons nog een woord van dank: beste congressen en congresorganisatoren, bedankt! Bedankt voor alles wat jullie betekent hebben voor de meest krachtige vorm van communicatie en de meest effectieve manier van kennisoverdracht. Jullie zijn het stevige fundament waarop we nu door kunnen met impact maken. We zien elkaar op de reünie.
Verder lezen op NEXTLIVE over kennis events:
https://nextlive.nl/nieuws/saaie-congressen-zijn-af-welkom-kennis-events-vol-beleving-23179.html
https://nextlive.nl/cases/het-beste-kennis-event-van-afgelopen-jaar-novi-conferentie-2023-23602.html
https://nextlive.nl/nieuws/wat-moet-een-event-bieden-om-generatie-z-over-de-vloer-te-krijgen-23584.html
NEXTLIVE.FESTIVAL:
21 November 2024 RMCC Wiesbaden (80% Duitse sessies, 20% Engels, Internationale gasten). Alleen toegang voor opdrachtgevers van live, events en experience in de interne en externe marcom-mix:
Met onder meer interactieve keynotes, experiences en open discussies met oa Krombacher, Audi, HiPP, etc