Terug

De grote marketing en communicatie generatiekloof: events voor Generatie Z

Onze arbeidsmarkt bestaat grofweg uit vier generaties: de babyboomers, generatie x, y en z. Binnen die vier generaties is onze wereld in raptempo veranderd. Dat heeft grote gevolgen voor de marketing en comunicatie van merken, organisaties en bedrijven. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, moet je de generatiekloof zien en begrijpen. In 4 artikelen kijkt NEXTLIVE hoe je daar jouw marcom-events op aan moet passen. Deel 4: Generatie Z, een nog bijna ongrijpbare generatie. Wat voor events willen zij?

De aanleiding voor het NEXTLIVE Generatiekloof-dossier is het bijwonen van zo maar een event voor een specifieke branche. Eén van de topmerken deelde daar haar kennis over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Een podium, een zaal met stoelen en kennisdelen maar. Zonder te placeren verdeelde de zaal zich opvallend: op basis van uiterlijk kon je concluderen dat de '4 generaties' zich van oud naar jong verdeelden. Letterlijk van voor naar achter. Waar op de eerste rijen veel vragen gesteld werden door met name babyboomers, werd in het midden van de zaal vooral onderling gesproken door X en Y en achterin de zaal zat The Next Gen, Z, op zijn/haar smartphone. Reden genoeg om de generatiekloof bloot te leggen en wat tips te delen.

De 4 generaties

Onze arbeidsmarkt en daarmee indirect ook de markt van consumenten is te verdelen in 4 generaties:

  • Babyboomers (geboren in 1946-1964) 
  • Generatie X (geboren in 1965-1980)
  • Millennials (geboren in 1981-1996) 
  • Generatie Z (geboren in 1997-2012)

Daarbij is de grote groep Babyboomers nu in raptempo de arbeidsmarkt aan het verlaten en komt de Generatie Z aan de andere kant massaal de arbeidsmarkt binnenstormen, op geheel eigen wijze. Omdat in no time onze hele wereld aan de hand van smartphones, digitalisering en andere sterk opkomende innovaties verandert, geldt voor marketing, communicatie en met name de live events: verschillende doelgroepen, verschillende aanpak. Hoe overbrug je de onzichtbare generatiekloof?

In 4 artikelen neemt NEXTLIVE je, gebaseerd op vele artikelen en onderzoeken, mee in de verschillende generaties, hun voorkeuren en afkeer en hoe je dat vertaalt naar jouw marcom-events. Deel 4 de Generatie Z.

Generatie Z: marketing- en eventtips

Wie zijn ze?

Generatie Z, geboren tussen circa 1997 en 2012, is de eerste generatie die volledig is opgegroeid met het internet en mobiele technologie. Ze zijn digitaal vaardiger dan alle voorgaande generaties en consumeren informatie via een breed scala aan online kanalen, waaronder social media, YouTube en TikTok.

Gen Z'ers zijn divers, individualistisch en sociaal bewuste. Ze zijn gepassioneerd over kwesties als klimaatverandering, sociale rechtvaardigheid en inclusiviteit. Ze verwachten van merken dat ze authentiek, transparant en maatschappelijk verantwoord zijn.

Marketingtips voor de Generatie Z:

  • Authenticiteit boven alles, want als er één generatie is die niet alleen nep meteen doorheeft, maar het ook echt haat, dan is het wel Gen Z. Wees dus écht in je merkidentiteit, waarden en boodschappen. Doe geen loze beloftes en wees transparant over je producten en processen
     
  • Maak het visueel aantrekkelijk, want deze generatie is gewend aan snelle, boeiende content. Gebruik korte video's, reels, memes, infographics en andere visuele content om hun aandacht te trekken en vast te houden, voor de time being, want hun aandacht is kort en krachtig. De aandachtspanne is beperkt, dus kom snel to the point
     
  • Betrek ze bij je merk, of beter nog maak ze onderdeel van je merk. Generatie Z wil zich gehoord en begrepen voelen, zeker door hun merken. Betrek ze daarom bij je marketingcampagnes door middel van polls, vragenlijsten en user-generated content
     
  • Gebruik influencers om Generatie Z mee te krijgen in jouw merkverhaal. Generatie Z vertrouwt op authentieke meningen van leeftijdsgenoten. Werk samen met influencers die passen bij je merkwaarden en die een sterke band hebben met je doelgroep
     
  • Gen Z is te vinden op verschillende online platforms, met TikTok, Instagram, Snapchat en YouTube als favorieten. Zorg dat je actief bent op de kanalen waar je doelgroep het meest aanwezig is
     
  • Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid is hun middle name. Gen Z geeft om de planeet en om sociale issues. Laat zien dat je merk zich inzet voor een betere wereld door duurzame praktijken te implementeren en maatschappelijke organisaties te steunen
     

Marketing- en communicatie-evenemententips

  • Ervaar het, maak er een experience van en raak ze. Gen Z houdt van interactieve en meeslepende ervaringen. Maak van je evenementen iets waar ze actief aan kunnen deelnemen, zoals workshops, demo's of challenges
     
  • Authentieke verbinding, laagdrempelige maar vooral waardevolle connecties. Generatie Z waardeert echte connecties. Creëer kansen voor networking en het opbouwen van relaties tijdens je evenementen
     
  • Focus en impact. Gen Z heeft een drukke agenda. Zorg ervoor dat je evenementen geconcentreerd en to-the-point zijn met een duidelijke waardepropositie
     
  • Gen Z is een unieke en diverse generatie met hun eigen waarden en verwachtingen. Door authentiek, relevant en betrokken te zijn, kun je deze waardevolle doelgroep bereiken en een blijvende band met ze opbouwen
     
  • Deze generatie is digitaal vaardig en omarmt ook op evenementen innovatie. Integreer technologie in je event op een zinvolle manier., zo dat het de persoonlijke van de generatie Z gast versterkt
     
  • Dit is dé Generatie die massaal laat weten belevenissen te prefereren boven producten. Ze waarderen ervaringen boven materiële zaken. Dus bied ze unieke (merk)belevingen, leermomenten en netwerkmogelijkheden die ze niet snel vergeten
     
  • Vitaliteit staat hoger dan ooit tevoren op de agenda van deze generaties. Zorg dus voor een gezonde en prettige omgeving tijdens je event. Bied gezonde cateringopties, voldoende rustmomenten en mogelijkheden om te bewegen
     

Lees ook de andere artikelen in het dossier De grote marketing- en communicatiekloof:

Draai je scherm voor de beste ervaring