The Next Web (TNW) Conference 2023 won tijdens de Gouden Giraffe Event Awards samen met hun partner The Food Line-up, de Groene Giraffe, de award voor het meest duurzame concept, innovatie of oplossing. "Een enorm mooie focus op duurzaamheid in het hele evenement. Met een zeer succesvolle afvalreductie, materiaalhergebruik en een verrassende diversiteit in de bezoekers", was de onderbouwing van de jury.
De Groene Giraffe Award werd twee jaar geleden in het leven geroepen om bedrijven en merken die met hun events durven een duurzaam statement te maken, te belonen. Dit jaar is de Groene Giraffe er voor het laatst, want volgend jaar wordt de groene langnek de Glazen Giraffe, waar alle Sustainable Goals onder vallen. De Groene Giraffe neemt in ieder geval afscheid in stijl, want met TNW Conference samen met The Food Line-up hebben we een zeer verdiende winnaar:
Dear international visitor,
Did you find this article via our LinkedIn? Welldone and welcome on our Dutch platform within the NEXTLIVE.COMMUNITY. Do you know there is a German platform as well?
For now: if you want to see the case video, please scroll down in this article. Do you want to read the whole article in your own language, please use the translate option in your browser.
Naam event: The Next Web
Datum event: 15-6-2023 tot 16-6-2023
Inschrijver: The Food Line-up
Opdrachtgever: TNW - The Next Web
Omschrijving opdrachtgever:
The Next Web (‘TNW’) is een wereldwijd merk en een Financial Times Company, dat mensen die van technologie houden informeert, inspireert en verbindt door middel van media, evenementen, ruimtes en programma's. Als organisator van conferenties en evenementen staan we bekend om onze jaarlijkse, tweedaagse TNW Conference: een congres met de energie van een festival, waar internationale industrieleiders, beleidsmakers, startups, investeerders en andere gelijkgestemde tech-enthousiastelingen samenkomen voor twee dagen vol zakendoen, netwerken en inspiratie.
Korte omschrijving:
HET EVENEMENT
TNW Conference is een tweedaagse conferentie met de energie van een festival, met technologie als kloppend hart. Onze missie is om te informeren en technologie te verbinden met huidige en toekomstige uitdagingen. Het is dé plek waar internationale industrieleiders, beleidsmakers, startups en investeerders samenkomen om te onderzoeken hoe we gezamenlijk kunnen bouwen aan een meer duurzame, rechtvaardige en inclusieve toekomst.
Ieder jaar stellen we een gevarieerde en interdisciplinaire line-up van sprekers samen die ons publiek inspireren om technologie te gebruiken als een kracht voor het goede. We werken samen met toonaangevende bedrijven en exposanten om het beste in technologie te laten zien en startups de kans te geven om te groeien, op te schalen en zichtbaarheid te genereren voor gerenommeerde investeerders.
DUURZAAMHEID
We handelen vanuit onze missie als het gaat om innovatie en duurzaamheid en zullen onszelf altijd blijven pushen om onze positieve impact en duurzaamheidsinspanningen te vergroten. Als voorloper leiden we de verandering in zowel technologie als sociale verantwoordelijkheid, en nemen we proactieve stappen om een duurzamere, rechtvaardigere en meer inclusieve toekomst op te bouwen.
TNW Conference is vastbesloten om ieder jaar weer te verminderen, hergebruiken en recyclen op zoveel mogelijk onderdelen van de evenementproductie. Onze focus op impact zit in elk detail en we kijken altijd kritisch naar eerdere edities om onszelf te blijven verbeteren. Om deze inspanningen te realiseren werken we al jaren samen met toegewijde partners zoals The Food Line-up, Sfeer Op Maat, JUR Creative Show Technology, Exposure Company en vele anderen
Het bewijs zit in het resultaat; een aantal hoogtepunten:
Onze focus in 2023 lag op het zoveel mogelijk reduceren van ons afval. Dat bleek succesvol, want het niet-gerecyclede afval van TNW Conference daalde van 12.000 kg naar slechts 1.100 kg (vergeleken met 2022).
Verder was TNW Conference - in samenwerking met B Corp-gecertificeerd cateraar The Food Line-up - het eerste B2B-evenement in Nederland dat de transitie van eenmalig wegwerp- naar herbruikbaar servies (‘reusables’) introduceerde. Hiermee werd 90% afval bespaard ten opzichte van 2022; zónder afbreuk te doen aan kwaliteit, uitstraling en ervaring. Met deze stap verminderden we een substantieel deel van ons niet-recyclebare afval. The Food Line-up serveerde tevens een volledig vegetarisch en lokaal ingekocht menu, net als in 2022.
Voor de reusables werkten we samen met Revolution Foundation, een organisatie die duurzame en circulaire systemen levert voor festivals, evenementen en organisaties. Een groep sterk gemotiveerde vrijwilligers van Revolution Foundation zorgde ervoor dat al het servies en cups werden ingezameld op onze reusable inzamelpunten en teruggebracht naar de food outlets en barren om opnieuw te worden gebruikt. Belangrijk om te benoemen is dat dit hele proces zichtbaar was voor onze bezoekers; deze aanpak maakte duidelijk aan alle aanwezigen dat het servies een inherente waarde had en niet bestemd was voor eenmalig gebruik.
Locatie evenement: Taets Art & Event Park Zaandam
Aantal personen: 12.200+ geregistreerde fysieke bezoekers.
Categorie: Congressen & Kennisevents
Wat was de hoofddoelstelling van het evenement?
- Het vieren van technologie die leiders, vernieuwers en grote ideeën samenbrengt om te onderzoeken hoe technologie ons zal helpen de toekomst terug te winnen. De belangrijkste doelstellingen van het evenement waren:
- Het cureren van een line-up van sprekers die frisse en unieke inzichten delen om ons publiek te inspireren technologie te gebruiken als een kracht voor het goede, in een duurzamere, socialere en inclusievere toekomst.
- Het samenbrengen van bezoekers, deze in contact brengen met gelijkgestemden en toekomstige werkgevers om via netwerksessies ideeën, inzichten en zinvolle connecties uit te wisselen.
- Meer bekendheid creëren voor startups en hen stappen vooruithelpen via nieuwe connecties.
- Bedrijven onder de aandacht brengen en hun naamsbekendheid vergroten.
- Het publiek inspireren met duurzaamheid initiatieven om zo hun eigen toekomst in de technologie terug te winnen, het bewustzijn over duurzaamheid te vergroten en proactieve stappen te nemen om het milieu te beschermen.
- Meer dan 100 internationale mediavertegenwoordigers, waaronder TNW's eigen toonaangevende tech-publicatie, in staat stellen in contact te komen met technologieleiders en belangrijke verhalen te schrijven.
Doelgroep en omschrijf de doelgroep
12.200+ internationale bezoekers uit de tech wereld. Een duurzaam bewust ‘disruptor’ publiek van jong talent en beslissers tot oprichters en executives uit 85 landen, bestaande uit:
- startups;
- corporates;
- investeerders;
- overheidsfunctionarissen en -leiders;
- (inter)nationale tech journalisten en -media.
Wat waren de eventuele subdoelstellingen?
Als leider in impact, innovatie en inspiratie stelt TNW Conference ieder jaar ambitieuze doelen om het evenement beter en duurzamer te maken dan voorgaande jaren. Met hun voorkeurspartners heeft TNW Conference gewerkt aan een meer circulair en duurzaam evenement. De subdoelstellingen voor TNW Conference 2023 waren:
IMPACT
o Het verminderen van verspilling door het introduceren van een transitieprogramma van eenmalig gebruik naar hergebruik met herbruikbaar bestek, bekers, borden en verpakkingsmateriaal;
o Zoveel mogelijk van de constructie- en point-of-sale materialen recyclen en hergebruiken;
o De lokaal sourcen van leveranciers/partners om transportemissies te minimaliseren en lokale bedrijven te ondersteunen;
o Duurzame energiebronnen gebruiken om het evenement van stroom te voorzien;
o Een 100% vegetarisch, lokaal ingekocht menu door B-Corp gecertificeerd cateringbedrijf The Food Line-up;
o Voorzien in self-service waterstations; duurzame en herbruikbare waterflessen aanbieden; afvalwater op een verantwoorde en duurzame manier verwerken;
o Crew catering pilot "The Next Waste": alle GFT en recyclebare/composteerbare wegwerpartikelen inzamelen en omzetten in nieuwe energie;
o Gezamenlijk reizen naar het evenement bevorderen door gratis vervoer aan te bieden voor bezoekers.
INNOVATIE
o Organisatie van de Startup Pitch Battle: een battle waarbij innovatieve startups het podium kunnen betreden en hun innovatieve ideeën kunnen delen met het publiek en vooraanstaande investeerders uit de sector;
o Altijd de nieuwste innovaties laten zien.
INSPIRATIE
o Een gevarieerde en interdisciplinaire line-up van sprekers samenstellen vanuit verschillende industrieën en bedrijven om ons publiek te inspireren om technologie te gebruiken als een kracht voor het goede. Bedrijven als Unilever, Mach49, Intel delen hun strategieën om technologische innovatie in balans te brengen met hun verantwoordelijkheid voor het milieu;
o Het creëren van een diverse omgeving om minderheden in de techniek aan te moedigen het evenement te bezoeken, door verschillende programma's op te zetten zoals:
o Tickets met korting voor technische vrouwen en professionals onder de 30 jaar oud.
o T500-programma om ontmoetingen tussen jonge werkzoekenden en werkgevers te vergemakkelijken.
Waarom is er – op basis van de doelstellingen - voor gekozen om een evenement te organiseren? Hoe past dit in de strategie van de organisatie? Hoe ondersteunt het deelnemertraject (voor-tijdens-na) de doelstellingen?
TNW informeert, inspireert en verbindt mensen die toekomstgericht zijn en van tech houden. Het doel van TNW is om de tech wereld samen te brengen en innovatie, grote ideeën en impact te vieren. Dit werkt het beste wanneer grote geesten live samenkomen om te verbinden en samen te werken. Een evenement is de perfecte snelkookpan voor nieuwe en innovatieve ideeën en de beste manier om nieuwe innovaties te laten zien. Het samen beleven creëert een blijvende indruk en moedigt aan om inspiratie te delen, mee naar huis te nemen en ernaar te handelen.
Beschrijf het concept en hoe dit aansloot bij de doelstelling en de doelgroep. Benoem specifiek hoe het concept doorgevoerd is, hoe het naar de deelnemer experience vertaald is. En beschrijf welk innovatieve/creatieve aspecten gebruikt zijn om het effect van het event te vergroten
Als een van de belangrijkste tech-evenementen en mediamerken in Europa, is TNW zich scherp bewust van de kracht en verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het kunnen bereiken van miljoenen mensen en het promoten van impactvolle boodschappen. In tegenstelling tot andere jaren - toen TNW Conference zich richtte op het zijn van dé plek voor 'next in tech' zonder een jaarlijks thema - onthulde TNW 2023 een gedurfd nieuw thema: Reclaim the future. Het thema roept het gevoel van de begindagen van technologische innovatie op, toen we reikhalzend uitkeken naar wat de toekomst ons zou brengen. Met een programma vol prikkelende inhoud, waaronder lezingen over diversiteit en inclusie, versnelde klimaatactie, verantwoorde AI en het bouwen van toekomstbestendige steden, nodigde TNW haar publiek uit om samen te komen, te herijken, opnieuw uit te vinden en vooral: ‘to Reclaim the future!’
TNW Conference 2023 nodigde iedereen uit om terug te gaan naar de tijd waarin de toekomst ons opwond. Toen technologie nog hoop, innovatie en eindeloze mogelijkheden betekende. Niet met het allesomvattende tech-optimisme van de jaren 2000, maar met een verantwoordelijke, evenwichtige benadering van de jaren 2020 die ons nog steeds de mentale ruimte laat om geïnspireerd, nieuwsgierig en bevoegd te zijn.
Zo gebruikte TNW Conference het concept Reclaim the future om tijdens het evenement te bouwen aan een duurzamere en inclusievere toekomst:
De line-up van dit jaar bestond uit verschillende sprekers die technologie inzetten om de toekomst te verbeteren. Enkele van de sprekers waren Too Good To Go medeoprichter Jamie Crummie; Lubomila Jordanova - medeoprichter/ CEO Greentech Alliance / Plan A; Marieke Eyskoot - Sustainable Lifestyle Expert, TV & Event Presenter, TEDx Speaker; Jennifer Huffstetler - Chief Product Sustainability Officer, Intel en Krijn de Nood - CEO & medeoprichter, Meatable.
Daarnaast zorgde we samen met onze partners dat niet alleen de inhoud van TNW Conference gevuld was met een focus op positieve impact, maar het evenement als geheel:
Als groot voorstander van hergebruik, vermindering en recycling was het evenement sterk gericht op circulariteit. Inclusief een succesvolle transitie van servies voor eenmalig gebruik naar herbruikbaar servies (‘reusables’); een 100% vegetarisch en lokaal geproduceerd menu; waterstations met gratis kraanwater en herbruikbare bouwmaterialen voor de stands. Verder boden we gedeelde reismogelijkheden voor deelnemers om de uitstoot van transport te minimaliseren en werkten we met lokale leveranciers om lokale bedrijven te ondersteunen.
Wat was het concrete resultaat van het evenement?
BELANGRIJKSTE DOELSTELLINGEN
O Meer dan 190 sprekers betraden het podium tijdens de TNW Conference om frisse en unieke inzichten te delen.
o Meer dan 220 exposerende bedrijven toonden hun werk, vergrootten hun naamsbekendheid en genereerden nieuwe leads.
o Ons Startupprogramma hielp meer dan 160 deelnemende startups een concurrentievoordeel te behalen en het volgende niveau te bereiken door middel van connecties, business en toegang tot kapitaal.
o Meer dan 12.000 deelnemers konden in contact komen met collega's en toekomstige werkgevers, wat resulteerde in 6335 geplande ontmoetingen en 13.400 + berichten alleen al via de app. Bovenop de spontane en ongedwongen netwerkmomenten.
o Meer dan 100 internationale mediavertegenwoordigers op de TNW Conference, wat resulteerde in meer dan 800 mediabereik en 1,1 miljard + media coverage.
SUBDOELSTELLINGEN
o 100% van het herbruikbare servies en bekers werd ingeleverd.
o Een 100% vegetarisch F&B aanbod, afkomstig van lokale producten.
o 90% van alle leveranciers was lokaal.
o 70% van de constructie- en point-of-sale materialen zijn hergebruikt en alle kant-en-klare exposanten booths zijn gemaakt met herbruikbare aluminium frames.
o 80% inzet van LED-verlichting als duurzame lichtbron.
o De Next Waste-pilot in crewcatering: alle 850 kg afval werd omgezet in biogas, 100% van het restafval werd omgezet in kunstmest voor de landbouwsector.
o Tijdens de Startup Pitch Battle konden startups het podium betreden en hun ideeën delen met een publiek van professionals uit de sector. Dit jaar was de winnaar van de Startup Pitch Battle Nortics, een innovatieve startup die de gezondheidszorg ontwricht met zijn platform dat bacteriën kan detecteren en identificeren tijdens het bezoek van een patiënt, zodat de juiste behandeling op het juiste moment kan worden gegeven.
o Een andere startup finalist was het bedrijf RobotWise dat interactieve gamified les- en trainingsprogramma's ontwikkelt en aanbiedt, gericht op talentontwikkeling met robots als hulpmiddel, waarbij 'Socializing through technology' de rode draad is.
o Door onze inspanningen was de verdeling van bezoekers 52% mannen en 48% vrouwen.
o Alleen al via de netwerkapp waren er 6335 geplande ontmoetingen en meer dan 13.400 berichten.
o 165 bedrijven investeerden in 100+ landen op TNW Conference
o 600BN+ (inclusief investeringsbanken), 200BN+ (exclusief banken) gecombineerd AUM van de investeerders op TNW Conference
o 300+ investeerders
Waarom is er op basis van de doelstellingen gekozen voor dit type evenement?
The Next Web is een wereldwijd merk dat mensen die van technologie houden informeert, inspireert en verbindt via media, evenementen, ruimtes en programma's. TNW Conference dient als platform voor vooruitstrevende denkers om te verkennen hoe een toekomst met technologie eruit zou kunnen en uiteindelijk zal gaan zien. Het is de plek waar 'the next in tech' wordt ontdekt en een plek waar de gepassioneerde individuen die technologie creëren, erin investeren of deze gebruiken voor een betere toekomst, samen kunnen komen. En nog beter, in een ruimte die inclusief, boeiend en plezierig is. Het opzetten van een live evenement als TNW Conference is een logische stap in het delen van kennis binnen de steeds veranderende wereld van technologie. Van besluitvormers tot startups en investeerders, dit is de plek waar ze live met elkaar in contact kunnen komen en een unieke ervaring kunnen creëren.
Hoe past dit in de strategie van de organisatie?
TNW Conference is het hart van de bedrijfsstrategie van The Next Web (TNW), omdat het de plek is waar de gemeenschap één keer per jaar samenkomt om te laten zien wat de volgende stap is in technologie. TNW’s andere business units gebruiken de conferentie om aan klanten te laten zien, nieuwe klanten te werven en nieuwe redactionele stukken te schrijven.
Deelnemertraject
- Ieder jaar verzamelen we feedback van iedereen die bij het evenement betrokken is; van onze sprekers, partners en bezoekers tot onze leveranciers. Ze helpen ons onze conferentie te verbeteren en delen waardevolle tips met ons over hoe we het beter kunnen doen.
- We werken nauw samen met onze partners om ervoor te zorgen dat hun doelstellingen tijdens het evenement met succes worden bereikt.
- Daarnaast bestuderen we ons publiek zorgvuldig en bouwen we onze content rond thema’s die resoneren.
- We proberen de technologiegemeenschap te dienen en het hart van de technologie te zijn door onze bezoekers kansen te bieden die hen kunnen helpen groeien, ontwikkelen en slagen.
Wat hebben jullie toegepast in het event om de kennisdeling te optimaliseren?
Via onze netwerk- en evenementenapp konden bezoekers van het evenement 1-op-1 vergaderingen plannen, wat resulteerde in 6335 geplande vergaderingen en 13.400 + berichten in de app.
Op het evenement hadden we meerdere locaties waar mensen elkaar konden ontmoeten, zoals de 1-op-1-netwerkruimte, onze investeerders- en starterslounge, medialounge en onze VIP/Speakerruimte. We faciliteerden ook meetups, talentsessies, ronde tafel sessies en workshops om ons publiek te betrekken bij relevante discussies en inzichten te krijgen in verschillende onderwerpen. Daarnaast organiseerden we een evenement op uitnodiging tijdens TNW Conference, genaamd "The Assembly", waar een exclusieve selectie van beleidsmakers en bedrijfsleiders bijeenkomt om te discussiëren over uitvoerbare oplossingen voor ontwikkelingen in het technologiebeleid en over hoe regelgeving en innovatie in balans kunnen worden gebracht.
Bijna elke sprekerssessie werd gevolgd door een vraag en antwoordgesprek met het publiek om de aanwezigen de kans te geven hun brandende vragen aan de sprekers te stellen. Op een van onze podia, "TNW Talks", werden diepgaande interviews gehouden in een intieme setting, waar de aanwezigen konden luisteren naar diepgaandere gesprekken met onze toonaangevende sprekers en deel konden uitmaken van de discussie.
Deze gouden partners maakten de Gouden Giraffe Event Awards 2024 mogelijk: