Terug

Het beste kennis event ter wereld: Oostenrijkse Toerismedag 2024

De Oostenrijkse Toerismedag 2024 was geen doorsnee conferentie, maar een interactieve en meeslepende ervaring. Het evenement richtte zich op de kern van de Oostenrijkse toerismesector, met als doel hen voor te bereiden op de fundamentele veranderingen die de toekomst van het toerisme zullen vormgeven. Het event won de Best Event Award World 2024 in de categorie Congress / Conference en de categorie Convention.

Oostenrijk, wereldwijd koploper in toeristen per hoofd van de bevolking, voelt de impact van deze veranderingen intens. De Toerismedag 2024 had daarom een cruciale missie: het inspireren van sleutelfiguren in de sector om innovatie te omarmen en weerstand tegen verandering te overwinnen.

Evenement: ÖTT 2024 – Austrian Tourism Day 2024
Opdrachtgever: Österreich Werbung
Bureau: Media Apparat

Het evenement bood deelnemers de kennis en tools – met name de "Megatrends Map" – om hun benadering van toerisme te herzien, nieuwe technologieën te integreren en een duurzame toekomst te waarborgen. Het doel was niet alleen om een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen, maar ook om de interactie tussen de belangrijkste spelers in de Oostenrijkse toerisme-industrie te stimuleren.

Kernprincipes voor een Transformatieve ervaring of ook Transformation Experience:

  • PROGRAMMA – “Unlearn”: Een transformatieve ervaring creëren die deelnemers uitdaagde om bestaande aannames los te laten
  • IMMERSION: Een meeslepende omgeving realiseren door middel van innovatieve formats
  • PERSONALISATIE: Een op maat gemaakte evenementervaring bieden die aansluit bij de individuele behoeften van de deelnemers
  • TECHNOLOGIE: Technologie integreren in elk aspect van het evenement, op een tastbare en relevante manier
  • INTERACTIE: Interactie als centraal element positioneren, om kennisdeling en netwerken te bevorderen

 

Innovatieve Implementaties:

  • Een adembenemende, kinetische LED-installatie met 52 bewegende LED-schermen en 108 miljoen pixels transformeerde de entreehal van de locatie in enkele seconden in zeven verschillende settings. Deze ruimte werd voor het eerst gebruikt als hoofdpodium voor een symposium
  • Een speciaal getrainde AI-co-host fungeerde als centraal element. De deelnemers konden met haar praten, ze leidde het evenement, bood deskundige inzichten en analyseerde de antwoorden van de deelnemers. Deze AI was een aangepaste GPT, getraind met specifieke data over toekomstige trends, technologieën en uitdagingen in het Oostenrijkse toerisme
  • Een gepersonaliseerde, webgebaseerde interactietool stemde de evenementreis af op de interesses van de deelnemers, met gepersonaliseerde begroetingen, enquêtes, een spelshowquiz, foto-interacties met het polySTAGE, gepersonaliseerde aanbevelingen en meer
  • Een volwaardig tv-spelshowformat werd ontwikkeld, waarbij het publiek deelnam aan een quiz
  • Een meeslepend podiumformaat van een metroreis werd gebruikt om de complexe "Megatrends Map" aan het publiek uit te leggen
  • Meeslepend 360° Sound Design en een 100% duurzaam evenement
     

 

 

Opvallend aan deze eventcase:

Dit evenement biedt waardevolle inzichten voor Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals die actief zijn in de toeristische sector. De nadruk op personalisatie, technologie en interactie is cruciaal om de moderne reiziger te bereiken en te betrekken. De implementatie van AI als co-host en de creatieve inzet van LED-technologie laten zien hoe innovatie kan worden gebruikt om een unieke en memorabele evenementervaring te creëren. Ook de focus op duurzaamheid is erg relevant. De “Unlearn” aanpak is ook goed om mee te nemen.

 


 

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS 2025:

Organiseerde jij in 2024 een Kennis Event / Congres dat uitzonderlijk goed was, creatief, slim, impactvol, innovatief, duurzaam en/of aantoonbaar effectief? Dan zou jij wel eens de Gouden Giraffe Event Award 2025 kunnen winnen:

Draai je scherm voor de beste ervaring