Het bericht dat we nooit hadden willen publiceren: het is klaar, het kan niet meer. Na 15 jaar komt er een abrupt einde aan ons bedrijf. Het faillissement is aangevraagd. Daarmee komt een einde aan een tijdperk: wat ooit als Feestelijk Zakendoen begon en na FZ.nl in ons eigen bedrijf verder ging als EventBranche.nl en later NEXTLIVE stopt per direct. En dus rest ons niks anders dan iedereen te bedanken voor al die jaren samenwerkingen en ons te realiseren dat een faillissement alleen maar verliezers kent en dus onderstaande met jullie te delen:
Alles op alles bleek niet genoeg…
Na 15 jaar een spil te zijn geweest in de Nederlandse eventbranche, met daarvoor al vele jaren Feestelijk Zakendoen en FZ.nl op de teller, komt er een einde aan ons bedrijf. Deze week is het faillissement aangevraagd voor NEXTLIVE BV / Proef Media BV.
Vanaf 2010 bouwden we aan een immense community met duizenden eventprofessionals van branchegenoten tot opdrachtgever. Onze eigen events als The Next Event, Dag van het Evenement en EventBrancheLIVE (als voortzetting van de FZ Brancheborrels) waren altijd hoogtepunten voor ons en al onze event-collega’s. Na een aantal jaar kregen we ook nog eens de eer om de BBBQ en de Gouden Giraffe Event Awards te mogen organiseren. Met onze online kracht als fundament, groeide ons multimediale platform organisch, steeds weer investerend in ons doel: op weg naar de beste zijn, de meest kwalitatieve en daarmee hét platform in onze markt.
Samen met onze Duitse partner Hans ontwikkelden we NEXTLIVE, een nieuw label dat eind 2019 live ging. De ambitie: uitrollen in Duitsland, daarna in Nederland de naam vestigen, en zo een internationaal platform bouwen. Maar net na de lancering sloeg corona toe. En dus moesten de ambities de koelkast in.
Van top naar nul
Corona veranderde alles. Niet alleen ging onze omzet van top naar nul, ook besloten we als spil in de markt onze tijd en energie te stoppen in ‘het er zijn voor onze branche’. Van Tweede Kamer gesprekken tot tutorials over hoe je NOW of TVL aan te vragen, hoe je de SBI code bij de KVK moest aanpassen, etc etc. De vele dankmails bewaren we voor altijd..., het leverde zelfs een Lintje voor LIVE op, maar uiteindelijk moesten we ons team van collega’s drastisch inkrimpen.
Om na corona aan onze verplichtingen te kunnen voldoen en ons te focussen op NEXTLIVE in Nederland en Duitsland verkochten we onze Nederlandse platforms (EventBranche en EvenementOrganiseren) aan HighProfile / Events.nl. Mede daardoor werd de eerste editie van het NEXTLIVE.FESTIVAL in Duitsland een groot succes, met enorm potentieel. Maar de zware last van het terugbetalen van overheidssteun, het achterblijven van omzet aan beide kanten van de grens en met een kleiner team tegelijkertijd alle essentiële delen van ons bedrijf overeind houden, is het ons niet gelukt om uit de ellende te klimmen. Daarbij hebben we alles, maar ook echt alles, op alles gezet. Onze laatste energie en letterlijk alles wat we hebben/hadden bleek niet genoeg om ons potentieel weer te verzilveren. In dat proces was er continu zicht op licht aan het eind van de tunnel, maar steeds werden we weer door diverse omstandigheden teruggeworpen. En nu kunnen we niet anders dan de handdoek werpen. We hebben ons faillissement aangevraagd. Wij realiseren ons als geen ander dat bij een faillissement louter verliezers zijn en dus willen we de enkele partij die door ons faillissement nadelige gevolgen ondervindt, onze excuses aanbieden.
Het doet pijn, maar wat hebben we geknokt, alles op alles bleek niet genoeg. We hebben aan den lijve ondervonden dat al die event-partijen waar wij jarenlang voor klaar hebben gestaan er nu ook voor ons waren. En toch was het niet genoeg. Wij willen de vele honderden eventbedrijven waar we in al die jaren altijd open, transparant en met heel veel positieve energie mee samen hebben gewerkt bedanken.
Met vriendelijke groet, Robin van Leeuwen en Sjoerd Weikamp.