In de nieuwe rubriek Het meest indrukwekkende event van..., laten we branchegenoten, marketeers en communicatieprofessionals aan het woord over hun meest indrukwekkende evenement. Eén voorwaarde: je mag het event niet zelf georganiseerd hebben. In de eerste serie indrukwekkende events komt het team van EventBranche.nl zelf aan het woord. Mede-eigenaar Sjoerd Weikamp kiest voor het awardwinnende Vies Brisées.
Sjoerd Weikamp (EventBranche.nl): "Het is natuurlijk bijna niet te doen na al die jaren Gouden Giraffe en BEA World, maar het event wat de afgelopen maanden/jaren de meeste indruk op mij maakte, was Vies Brisées van The Oval Office in opdracht van het Franse verkeersbureau. Het is voor mij het voorbeeld van hoe live een campagne zo veel impact kan geven. Het is zo overduidelijk dat live communicatie en de intense beleving het op alle punten winnen van een spandoek langs de snelweg of een commercial op tv. Daarbij biedt het live moment ook nog eens de contentmotor om de campagne te laten raken. En zoals je in onderstaande video ziet: het online deel van de campagne, de video, de beelden, ze brengen de beleving van daar op het plein keihard over. Dus is dit niet alleen het bewijs van de impact van live, maar ook van de impact van campagnes gebaseerd op de live beleving."
Keiharde impact en creativiteit:
Verbrijzelde levens geven rillingen
In the face … De campagne ‘Verbrijzelde levens’ van The Oval Office in opdracht van het Franse verkeersbureau komt keihard binnen. Boodschap van de campagne: ‘Stop met het gebruik van je telefoon als je autorijdt.’
De boodschap is duidelijk en onomstreden. Het gebruik van de telefoon in het verkeer kost jaarlijks veel levens. Liefst tien procent van de ongelukken in het verkeer in Frankrijk is te wijten aan het gebruik van de telefoon tijdens het rijden. Hierdoor worden veel levens verwoest of verbrijzeld.
Verbrijzelde levens (Vies Brisées) is de naam van de campagne die The Oval Office ontwikkelde. Kunstenaar Simon Berger werd gevraagd. Hij is bekend om zijn portretten van verbrijzeld glas. De kunstenaar maakte vijf portretten van verbrijzeld glas van mensen die zijn omgekomen tijdens een verkeersongeval, waarbij een telefoon in het spel was. Deze portretten maakte Simon Berger op reusachtige mobile telefoons van 2,5 meter hoog.
Tentoongesteld op de Place de la Republique
De verbrijzelde gezichten op de grote telefoons werden tentoongesteld op de Place de la République in Parijs. De kunstwerken hebben eigenlijk geen omschrijving nodig. De donkere, verbrijzelde gezichten spreken boekdelen. De impact van de boodschap van de kunstwerken is goed te zien op de gezichten van de talloze voorbijgangers. Ze worden even opgeschrikt bij het ‘gruwelijke’ beeld en je ziet velen nadenken voordat ze hun weg vervolgen.
De impact van de campagne zorgde voor gespreksstof bij passanten en zeker ook bij media. De kunstwerken raken, emotioneren en doen direct iets met het bewustzijn.
Rillingen
Bij het bekijken van de video bij deze campagne zullen bij menigeen de rillingen over de rug lopen. Enerzijds omdat er een gruwelijke sfeer wordt opgeroepen zonder dat er gruwelijke beelden te zien zijn. Anderzijds omdat iedereen bekend is met het onderwerp, zelf de telefoon wel eens in de hand heeft tijdens het autorijden en misschien zelf wel eens is ontsnapt aan een ongeluk.
De impact van Vies Brisées door The Oval Office werd erkend door de vakjury van Best of Event Awards, de Oscars van de eventbranche. De campagne won brons in de overall-verkiezing en kreeg goud in de categorie Press Award. Ook was er nog een Special Mention voor de creativiteit in deze campagne.