Terug

Learn from the Best: Rijksmuseum, McDonald's, Samsung en Red Bull

Het summum van The Experience Economy: het experience merk. Dit mini dossier haakt niet in op de jongste ontwikkelingen, innovaties, digitale tools of AI-oplossingen. Nee, in onderstaande online magazine vind je de subjectieve 'hotlist': 4 merken die in alles een belevenis zijn. Alles draait om de experience. En nee, geen Disney, maar wel prachtige voorbeelden van hoe brand experience toen en nu de markt bepaalt...

Het zijn 4 merken die hun sporen op het gebied van merkbelevenis en brand experiences hun sporen ruimschoots verdiend hebben. We hebben ze in dit Learn from the Best mini magazine gezet om uiteenlopende redenen:

- Rijksmuseum: wie kent niet de heropeningfoto met het oranje dagvuurwerk, maar voor NEXTLIVE misschien nog wel indrukwekkender: het kleine event rondom de 10 miljoenste bezoeker. Met een even klein budget. En de enorme mediawaarde die dit event voor 1 persoon opleverde.

- McDonald's: de restaurantketen, wellicht het bekendste merk ter wereld, gooide zo'n tien jaar geleden het roer om: van reclamegedreven massa media campagnes, naar campagnes waar de experience centraal staat.

- Samsung: je zag het de afgelopen jaren gebeuren: de vele, vele merkactivaties transformeerden van sampling, flyeren en dergelijke vormen naar mini events. Samsung was daar een voorloper in. Hun All eyes on S4 'event' is een absolute golden oldie.

- Red Bull: alles draait om de combinatie van een sterk merkgevoel en een merkbelofte: Red Bull geeft je vleugels. Die belofte alleen al is een experiencen en daarop gebaseerd is de marketing van Red Bull een enorm pure vorm van brand experience en een experience brand.

Draai je scherm voor de beste ervaring