Terug

Levend billboard op straat: ouderen vragen aandacht voor loopbaan in de zorg

Wat een stunt en wat een creatief idee: zorgorganisatie Omring koos de openbare ruimte voor een live boodschap. ‘Wij zitten op jou te wachten!’ Met deze boodschap wachtten een viertal ouderen in een levend billboard op aandacht van passerende jongeren bij het Centraal Station van Hoorn. In Schagen, Bovenkarspel en Den Helder hoopten andere senioren óók met smart op aanspraak in een bushokje. 

Eerder schreef NEXTLIVE al een artikel over levende billboards en de attentiewaarde van de straat als marketingspeelveld, mits creatief, origineel en doelgericht. Omring slaagde daar in. De zorgorganisatie in Noord Holland liet acteurs 'op leeftijd' hun boodschap vertellen. "Ze gingen aan de vooravond van de Nationale Ouderendag actief op zoek naar de zorgmedewerkers van de toekomst. Deze actie was onderdeel van de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Omring en krijgt zaterdag 12 oktober een vervolg in de vorm van Omring’s Hangout. Die ouderen, dat waren acteurs, maar aan de vraag om aandacht was niets gespeeld", laat Omring weten.

Foto's: Omring / Freek van der Weijden

Doelstelling
Omring hoopt met de campagne jongeren een beeld te geven van het werken in de ouderenzorg. "Als jongeren van GenZ zich oriënteren op een studie of baan, dan is de ouderenzorg een heel aantrekkelijke en bovendien maatschappelijk relevante keuze. Bij Omring kun je echt het verschil maken voor mensen, je doet er ertoe. En de ouderenzorg heeft jongeren zoveel te bieden. Innovatie, mensgerichtheid, impact maken en harten vullen. Senioren hebben jongeren iets te bieden en andersom. Daarom huurde Omring een aantal acteurs in die in de huid kropen van cliënten van Omring en vertelden zij op vier plekken wat er zo mooi is aan dat werk."

Mariëlle Kerssens, sr. communicatieadviseur bij Omring, legt uit waarom de zorgorganisatie voor levende billboards koos:

"De zorgkloof in Nederland zorgt ook in Noord-Holland Noord voor personeelskrapte. Ouderen zitten op de nieuwe generatie zorgmedewerkers te wachten. En de ouderenzorg heeft jongeren zoveel te bieden: innovaties, mensgerichtheid, impact maken en harten vullen. Door Omring ingehuurde senioren nemen bij deze arbeidsmarktactie het heft in eigen handen. Ze gaan zelf de straat op – op zoek naar nieuw zorgpersoneel. Want Omring-senioren zitten op jou te wachten! Jij kan het verschil maken."

"Deze arbeidsmarktactie brengt een heldere boodschap om aandacht te vragen voor het belangrijke en mooie werk in de zorgsector: ‘Wij zitten op jou te wachten’. Ook moest de activatie aansprekend zijn voor jongere (zorg)studenten en starters die onderdeel uitmaken van Generatie Z. De activatie moet op een opvallende en onderscheidende manier het werken in de ouderenzorg aantrekkelijk neerzetten."

Hebben jullie met een bureau gewerkt en wat was hun rol?
"We hebben met het bureau The Groundbreakers samengewerkt. The Groundbreakers bedenkt en produceert onderscheidende evenementen en activaties voor merken die willen opvallen én positieve impact willen maken. Buiten de gebaande paden creëren ze experiences die verder reiken dan het moment zelf."

Zijn er al eerste effecten merkbaar?
"De activatie heeft de aandacht gewekt van diverse media, o.a. Noordhollands Dagblad, en heeft tot erg veel positieve reacties geleid op social media en bij de interne medewerkers. Op de middellange termijn gaan we ervan uit dat dit ook tot een verhoogde instroom leidt."

Niet één actie, maar campagne
De ouderen attendeerden jongeren ook op ‘Omring’s Hangout’:

"Hier kunnen jongeren op een laagdrempelige manier in gesprek gaan met senioren en ontdekken wat de ouderenzorg hen te bieden heeft. Bij de Hangout kunnen ze bijvoorbeeld luisteren naar ‘offline stories’, een ‘mental check-up’ krijgen met wijze levenslessen van ouderen, ‘DIY’ ontdekken bij ‘Oma weet raad’, ‘life hacks’ krijgen van ouderen en meerijden in de ontmoetmobiel. In een gesprek op het dakterras kunnen jongeren erachter komen of een loopbaan in de ouderenzorg iets voor hen is. Omring's Hangout is een evenement waar Omring bij hen solliciteert. Anders dan anders dus."

Omring’s Hangout: de ouderen (acteurs) organiseren op zaterdag 12 oktober tussen 13:00 uur en 20:00 uur de pop-uplocatie Omring’s Hangout op de kruising van de Spoorstraat met de Gedempte Turfhaven. Dit evenement is door dezelfde ouderen eerder al aangekondigd tijdens de menselijke billboard actie, waarbij zij in gesprek gingen met jongeren over loopbaan wensen en het werk in de ouderenzorg.

Omring’s Hangout is een uniek evenement – speciaal voor jongeren – waarbij je ontdekt wat de ouderenzorg zo bijzonder maakt. Het volgende kan Gen Z bij dit evenement verwachten:

  • Lifehacks & DIY – oma weet altijd raad met huis-tuin-keukenvraagstukken.
  • Offline stories – leg je telefoon even weg en geniet van een schatkist aan geschiedenis en echte levensverhalen over de ouderenzorg.
  • Mental check-up – de levenservaring en wijsheid van ouderen wordt gebruikt voor een vitale therapiesessie en interessant loopbaangesprek.
  • Ontmoetmobiel – samen de verbinding zoeken op de duo ontmoetmobiel voor een échte speeddate; ben jij onze match?
  • Meet & Greet – Solliciteren anno 2024: op het dakterras zitten we op jou te wachten voor loopbaangesprek, wij solliciteren bij jou! 
     

Omzorgen door Omring

Bij Omring geloven we dat werken in de zorg veel meer is dan een baan. De zorg, die zit in je. Je betekent echt wat in het leven van andere mensen. En bij Omring hebben ze daar hun eigen ideeën over. We kijken anders naar onze medewerkers. En we kijken anders naar de zorg. Mensen staan centraal: ze zien de persoon achter de cliënt en ze gáán voor het vernieuwen van de zorg. Wat ze willen is dat mensen de zorg krijgen die bij ze past. Werk je bij Omring, dan krijg je alle ruimte voor je eigen inbreng en vakmanschap. Dat is Omzorgen bij Omring. 


 

Draai je scherm voor de beste ervaring