Terug

Mystery Guest bezoekt brands op festivals: IKEA op Lowlands

NEXTLIVE schreef al eens over de kracht van het podium dat de succesvolle festivals van Nederland bieden aan merken. Merkactivaties in de juiste doelgroep, de juiste snaar rakend en dat binnen de heerlijk beleving van een goed festival. 1 + 1 = 3. Onze mystery guests bezochten diverse festivals en gingen op zoek naar opvallende merkactivaties. IKEA bood Lowlands bezoekers het ultieme rustmoment in Drömland.

Mocht je het nog niet weten: IKEA heeft een gouden historie als het gaat om marketing en communicatie. Zeker op het gebied van LIVE en Experience. Ook dit keer op Lowlands, typisch op z'n IKEA's:

IKEA weet precies wat jij nodig hebt: Drömland, een gigantische slaapkamer op het festivalterrein. Zo kondigde de Lowlands-organisatie Drömland aan.

Het concept:

De ultieme plek om te ontsnappen aan de drukte en een good old powernap te doen. Even weg van de snelweg, bijkomen in serene sferen met een minimum aan prikkels, om daarna volledig opgeladen het programma er weer bij te pakken. Lekker wat #metime dus. Schone slapers duiken in een reusachtige dagdroom van comfortabele bedden en zachte kussens. En dat niet alleen. IKEA legt ook je moegefeeste hoofd in de watten met noise cancelling koptelefoons, zodat je je helemaal kunt afsluiten van het voortdenderende feestgedruis. Zo haal je alles uit je discodutje.

Dit zegt IKEA over hun Dromland:

"We snappen dat slapen tijdens een festival vaak bijzaak is, want als bezoeker wil je natuurlijk niks missen. Bij IKEA vinden we slaap een ontzettend belangrijk thema. Zeker nu blijkt dat mensen steeds slechter slapen willen we focussen op het belang van een goede nachtrust. Daarom willen we het verschil maken en speelt het thema slapen komend jaar een grote rol bij ons. IKEA Drömland op Lowlands zien we als een geweldige kans om over het belang van slaap te praten en tegelijkertijd de Lowlands-bezoekers het dutje van hun dromen te laten beleven."

Carolien HulstmanCountry Marketing Manager IKEA Nederland


Opvallend in het voortraject:

IKEA maakt van het voortraject een winactie, met een slimme aankoop-link. Voor festivalliefhebbers zonder kaartje voor Lowlands bestond de kans een kaartje te winnen via IKEA. "Festivalliefhebbers die nog geen ticket hebben kunnen bemachtigen voor Lowlands, maken bij IKEA nog kans. Iedereen die zijn ultieme Lowlands ‘dröm’ deelt met IKEA, wint mogelijk 2 van de 80 tickets die het Zweedse woonwarenhuis weggeeft. Meer informatie is te vinden op ikea.nl/lowlands ", was de online actie. Het altijd slimme IKEA gaf op deze actie pagina meteen een voorzetje tot aankoop, onderaan de actiepagina: 

Je ideale IKEA x Lowlands festival paklijst
Waar is dat feestje? Bij je tent is dat feestje! Wie Lowlands een beetje kent, weet dat de campingplek minstens zo geweldig is als het festivalterrein. Met deze handige festival producten creëer jij het gezelligste plekje en ga je goed voorbereid het terrein op:


(Met op dezelfde pagina ook nog wat producten voor na Lowlands: En wat doe je nadat je op Lowlands bent geweest? Bijslapen! Wij zijn er voor je, ook ná Lowlands. Na slapen op matjes en lekke luchtbedden is het weer tijd voor een sereen slaapparadijs. Creëer je droomkamer met IKEA)
 

En hoe ervaarde onze mystery guest Ikea Drömland op Lowlands?

"Zet een tent neer, zeg niets en mensen vormen vanzelf een rij. In de rij wordt er veel gespeculeerd en gepraat over de verwachtingen binnen. Zodra je binnenkomt krijg je een koptelefoon, schoon kussen en schoentjes voor over je schoenen en mag je op bed gaan liggen. Ikea heeft allemaal bedden opgezet namelijk. Je kijkt naar een soort wolken/ruimte/sterren show op het plafond van de tent. Iedereen die binnenkwam maakte meteen foto’s van de bedden en de show, misschien viel de verwachting voor mij wat tegen, maar ook ik deelde foto's en sprak er met iedereen over."

(foto's: NEXTLIVE Mystery Guest)

IKEA plaatste zelf nog een aftermovie op hun LinkedIn-kanaal: 
"Was het een Dröm? Wij ontwaken net uit onze eigen droom die werkelijkheid is geworden op #Lowlands! Met trots kijken we terug op een magisch weekend in #Drömland, onze gigantische IKEA slaapkamer midden op het festivalterrein. Meer dan 6000 bezoekers lagen op schone kussenhoezen, 850 kussens en 26 matrassen boden de Lowlanders comfort en ondersteuning voor het dutje van hun dromen. Op deze manier lieten we de festivalgangers ervaren wat rust en slaap kunnen doen voor je batterij. Enorm veel dank aan ons DrömTeam: de 150 fantastische medewerkers uit al onze winkels en van IKEA Nederland die hebben geholpen om dit mogelijk te maken. Jullie hebben het verschil gemaakt! 💙💛  We hadden dit avontuur niet kunnen aangaan zonder onze partners   Home | social first agency , MOJO concerts, ALL DAY PRODUCTIONS, Marije Hobo, Faber, Sightline Productions, Woodwork Amsterdam, THNDR, Coebergh Communicatie & PR. Na het kussengevecht op zondagavond zijn de producten weer goed opgeschud voor een tweede leven samen met het Leger des Heils, omdat iedereen een goede nachtrust verdient. Blijf drömen en onthoud: slaap is een investering in morgen!

Draai je scherm voor de beste ervaring