Terug

Unilever zet de toon: merken activeren zichzelf op 30 events van ID&T

Terwijl we al enkele decennia in The Experience Economy zitten en de consument al richting heeft gegeven: brand-experiences boven product. Lijkt de era van brands 4.0 nu definitief ingezet. Zo kondigde Unilever onlangs af zich nog meer te focussen op activiaties tijdens festivals. Dat resulteerde in een nog hechtere samenwerking met ID&T.

Unliver, met haar zeer uitgebreide productportfolio, werkt al 20 jaar samen met festival- en evenementorganisator ID&T. De twee zijn nu een nog strategischer samenwerking aangegaan voor de komende 3 jaar. Unilever en ID&T Group gaan op meer dan 30 evenementen van ID&T samenwerken. Onder andere op Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.  

Unilever ziet al vele jaren de kracht van merkactivaties op festivals en evenemetnen. Maar de nieuwe meerjarige samenwerking met ID&T doet daar eigenlijk nog een schepje bovenop: de brandexperiences van Unilever op de verschillende festivals worden nu nog meer een geintegreerd onderdeel van de marketing- en mediamix van de merken binnen Unilever.

Hierbij dienen muziekevenementen. voor bijvoorbeeld Liptn Ice Tea, niet alleen als middel om de marktpenetratie binnen de frisdranksector te vergroten, maar ook als een krachtig instrument om de merkrelevantie onder de jonge doelgroep te behouden en unieke ervaringen te bieden door middel van de creatieve kracht van festivals. Middels deze samenwerking met ID&T, vergroot Unilever jaarlijks het totale bereik met ruim 2 miljoen festivalbezoekers en bereikt het meer dan 10 miljoen mensen via sociale media.   

Naast Lipton Ice Tea, heeft Unilever een overkoepelende strategische visie om merken uit diverse productcategorieën waaronder Nutrition, Ice Cream, Personal Care, Beauty & Wellbeing en Home Care, te integreren met festivals als krachtig marketinginstrument, gericht op een diverse en betrokken jonge doelgroep. De samenwerking met ID&T sluit perfect aan op deze strategie. 

Innovatieve experience marketing
De samenwerking tussen ID&T Groep en Unilever bestaat uit meer dan branding op evenementen. Beide partijen zijn vastbesloten om samen te werken aan innovatieve experience marketing- en mediaprojecten die jongeren aanspreken. Hierbij kan gedacht worden aan een gecureerde muziekstage met AXE bij o.a. Vunzige Deuntjes Festival, het succes van De Lipton Club doorzetten op geselecteerde festivals maar ook meerdere refreshstations met Dove & AXE om jezelf op te frissen.

Dankzij de samenwerking krijgen festivalgangers toegang tot unieke en gepersonaliseerde ervaringen on- en offline, waardoor hun betrokkenheid en merkloyaliteit wordt versterkt, zoals de ontwikkeling van gezamenlijke e-commerce proposities rondom de evenementen. 

Said Arrad, Head of Brand, Experience & Partnerships Lipton Ice Tea BNX - Unilever: “Wij zijn enorm blij met ID&T Groep als partner. Met onze creatieve kracht en de gezamelijke passie voor muziek en cultuur kan deze samenwerking een waardevolle bijdrage leveren aan de marketingdoelstellingen van ons merkenportfolio. Wij zien festivals dan ook als een bewezen en krachtig marketingkanaal om de moeilijk te bereiken jongeren doelgroep op grote schaal en op een unieke en authentieke manier te bereiken. We kijken enorm uit naar deze strategische samenwerking en het samen ontwikkelen van impactvolle experiences."

Brian van Vuure (Director, Brand Partnerships Development – ID&T Groep / SSE NL): “We kijken ernaar uit om samen met Unilever verder te bouwen aan mooie merkactivaties op onze evenementen. We zijn altijd op zoek naar merken die goed aansluiten bij onze doelgroep en hebben met de Unilever-merken een sterke match gevonden. We hebben de ambitie om samen met deze merken het hele jaar door impactvolle, authentieke, 360-graden campagnes te voeren, waarbij we meerdere mediakanalen combineren voor optimale amplificatie. We zijn erg blij dat een concern van formaat als Unilever deze waarde ook erkent en muziekevenementen als essentieel onderdeel heeft geïntegreerd in hun marketing- en mediamix.”  

Resultaten meten
De uitbreiding van deze samenwerking markeert een significante stap voorwaarts in een vernieuwde manier van marketing voeren, waarbij merken en evenementen samenkomen in een crossmediale, op ervaringen gerichte marketingstrategie. Om de effectiviteit van festivalmarketing goed te kunnen meten, wordt samengewerkt met onderzoeksbureau Nielsen. De resultaten worden constant geëvalueerd, om een zo sterk mogelijke strategie neer te kunnen zetten. Zo blijft experience marketing de komende jaren een significante rol spelen in de strategische plannen voor Lipton Ice Tea en meerdere Unilever-merken. 

Draai je scherm voor de beste ervaring