Terug

Beste relatiemarketing event van Nederland: Alkmaar Ontzet 450 jaar

De Gemeente Alkmaar won met Alkmaar Ontzet 450 jaar de categorie Relatie en Community Events de Gouden Giraffe Event Award voor het beste relatiemarketing event. In NBC Congrescentrum koos de jury voor het evenement in Alkmaar dat met verschillende groepen relaties tot binding en engagement kwam.

Naam event: Alkmaar Ontzet 450 jaar
Datum Event: 1-1-2023 tot 31-12-2023
Inschrijver/bureau: DOSS Event Support / Almaar Marketing

Opdrachtgever: Gemeente Alkmaar



Dear international visitor,

Did you find this article via our LinkedIn? Welldone and welcome on our Dutch platform within the NEXTLIVE.COMMUNITY. Do you know there is a German platform as well?

For now: if you want to see the case video, please scroll down in this article. Do you want to read the whole article in your own language, please use the translate option in your browser.


 

Omschrijving:
Gemeente Alkmaar (overheid) is initiatiefnemer en aanjager van het vierings- en herdenkingsjaar  'Alkmaar Ontzet 450 jaar'. Opdrachtnemers zijn DOSS Event Support en Alkmaar Marketing. De 8 October Vereeniging, die jaarlijks Alkmaar Ontzet viert, was betrokken bij de traditionele viering en opgenomen in het jaarprogramma. Deze indiening betreft dan ook een samenwerking: gemeente Alkmaar, DOSS Event Support, Alkmaar Marketing en de 8 October Vereeniging.

Korte omschrijving evenement:

Het jaar 2023 stond in de gemeente Alkmaar in het thema van ‘Alkmaar Ontzet 450 jaar’. De Alkmaarders versloegen op 8 oktober 1573 als eerste in Nederland de Spanjaarden, wat resulteerde in het einde van de Tachtigjarige Oorlog. Waar Alkmaar normaliter het ontzet viert in de week voorafgaand aan en op 8 oktober, kozen we nu voor een jaarrond (inhoudelijk) programma.


Het meest bijzondere aan ons jubileumjaar is de manier waaróp wij dit hebben georganiseerd. Wij als projectteam geloven namelijk dat deze viering zowel voor iedereen is geweest, als van iedereen. Om dat te bereiken kozen wij voor een gedurfde en unieke aanpak die nooit eerder zo grootschalig in Alkmaar is uitgevoerd. Namelijk: bottom-up programmering ontwikkelen volgens de principes van co-creatie. Ons doel was om niet alleen input op te halen, maar dankzij kennisdeling de deelnemende organisatoren zelf de hoofdrol te laten spelen tijdens Alkmaar Ontzet 450 jaar en hen te versterken voor de toekomst.

Onder de paraplu van Alkmaar Ontzet 450 jaar (www.alkmaarontzet450jaar.nl) vonden uiteindelijk maar liefst 178 activiteiten plaats, al dan niet financieel ondersteund door de gemeente. Cijfers waarvan we nooit hadden durven dromen, aldus een trotse burgemeester Anja Schouten. Wat betreft mediawaarde hebben we goede resultaten behaald, met in de maand oktober alleen al ruim 325.000 euro, zowel tv (o.a. Het Jeugdjournaal), print als online. 

Locatie evenement:
Alle activiteiten vonden plaats in de gemeente Alkmaar. Er is een lijst beschikbaar van de locatie(s) per activiteit. Sommige activiteiten vonden plaats in de binnenstad, anderen in specifieke wijken (of zelfs straten) van de gemeente Alkmaar. Andere bijzondere plekken waren onder meer verzorgingstehuizen, in het water van de polders en in het monumentale Stadhuis waar zich ook de werkkamers van de burgemeester en wethouders bevinden. Werkelijk alle plekken in Alkmaar konden een locatie zijn van één van de 178 activiteiten. 

Aantal personen:
In totaal hebben 210.000 bezoekers fysiek deelgenomen aan 178 evenementen verdeeld over de gehele gemeente. Om dit in perspectief te zetten: de gemeente Alkmaar heeft in totaal 112.000 inwoners.

Direct online (doel: bewoners van gemeente Alkmaar te activeren om zelf met activiteiten/ideeën te komen en deel te nemen) bereikten we uitgesplitst naar kanaal:
- De website www.alkmaarontzet450jaar.nl: 46.654 bereik
- Facebook “Alkmaar Ontzet 450 jaar”: 195.662 bereik
- Instagram  “Alkmaar Ontzet 450 jaar”: 152.626 bereik
- TikTok: 10.260 bereik
- Social media campagne: 599.587 bereik
- Nieuwsbrief: 10.634 leden
- Citydressing (billboards, banieren, spandoek Karperton, mupi’s, 2 signs, posters): > 2 miljoen
- Print: 500.000

Wat was de hoofddoelstelling van het evenement?

Het hoofddoel van Alkmaar Ontzet 450 jaar is als volgt geformuleerd door de gemeente Alkmaar: Ontwikkel een aantrekkelijk programma van herdenken en vieren voor een breed publiek, met speciale aandacht voor kinderen, jongeren, wijken en dorpen.

Doelgroep en omschrijf de doelgroep 

De doelgroep waren alle bewoners van de gemeente Alkmaar. Iedereen diende deel te kunnen nemen aan het jubileumjaar. Daarom werd een aantrekkelijk programma voor een breed publiek samengesteld, met speciale aandacht voor kinderen, jongeren, wijken en dorpen.
 

Wat waren de eventuele subdoelstellingen?

Daarbij formuleerde de gemeenteraad een aantal doelstellingen die vervolgens zijn aangevuld met de ambities van het Comité Alkmaar Ontzet 450 jaar.

(Niet op volgorde van belangrijkheid):
A. Inwoners, verenigingen, clubs, organisaties, bedrijven en scholen stimuleren en zo nodig (financieel) ondersteunen om bestaande en nieuwe initiatieven te organiseren;
B. De wijken en dorpen doen actief mee;
C. Kinderen en jongeren doen actief mee;
D. Verleden, heden en toekomst met elkaar verbinden. En in het verlengde daarvan: de verhalen en geschiedenis uit het verleden verbinden met de verhalen en dilemma’s van vandaag;
E. Een mooie balans creëren tussen herdenking en viering (bezinning en evenementen) over verdeeld over het jubileumjaar;
F. Door alles heen staan de vier waarden van de Geboorte van Nederland centraal. Dat zijn Vrijheid, Verdraagzaamheid, Verbondenheid en Verscheidenheid, ook wel kortweg de
vier V’s genoemd;
G. Goede succesvolle elementen uit het programma bewaren we en maken we blijvend.
 

Waarom is er – op basis van de doelstellingen - voor gekozen om een evenement te organiseren? Hoe past dit in de strategie van de organisatie? Hoe ondersteunt het deelnemertraject

450 jaar geleden versloeg Alkmaar, als eerste stad in Nederland, de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog. Deze gebeurtenis heeft mede bepaald wie we nu zijn. Echter, we vierden dit in een turbulente tijd, met oorlog in Europa, polarisatie sterker dan ooit en diverse groeperingen die hun botsende visies op hun leefomgeving uiten. De meningen zijn duidelijk vertegenwoordigd en goed zichtbaar dankzij moderne technologie. Daarom vraagt deze tijd om (gezamenlijke) bezinning, viering en herdenking.

Daarom kozen we voor evenementen om mensen niet alleen als bezoekers te betrekken, maar om ze ambassadeurs te maken van het gedachtegoed van Alkmaar Ontzet 450 jaar. Deze evenementen werden georganiseerd door sleutelfiguren uit de wijken, dorpen en culturen zelf. Door ze actief te ondersteunen bij hun vraagstukken (o.a. op het gebied van subsidies, kennisdeling en promotionele uitingen), hebben we dit bestendigd voor de toekomst.


Foto: Tibor Dieters

Beschrijf het concept en hoe dit aansloot bij de doelstelling en de doelgroep. Benoem specifiek hoe het concept doorgevoerd is, hoe het naar de deelnemer experience vertaald is. En beschrijf welk innovatieve/creatieve aspecten gebruikt zijn om het effect van het event te vergroten 

Alkmaar was en is aangesloten bij het landelijke samenwerkingsverband  'Geboorte van Nederland' (met de thema’s Vrijheid, Verbondenheid, Verdraagzaamheid en Verscheidenheid). Omdat Alkmaar Ontzet 450 jaar zowel voor iedereen, als van iedereen is (geweest), wilden wij geen van bovenaf gestuurd concept ontwikkelen (hoe de evenement(en)/activiteit(en) eruit zouden moeten zien). In plaats daarvan kozen we voor een uniek concept voor de ontwikkeling van het programma.

We begonnen met een grootschalige participatiebijeenkomst in de Grote Kerk voor ruim 100 bewoners, organisatoren, ondernemers, creatievelingen en initiatiefnemers. Onze burgemeester hield een vlammend betoog waarna elke gast koos voor een ronde (thema)tafel. Deze tafels stonden elk in het teken van één van de vier V’s en werden begeleid door een inhoudelijke spreker en een verbinder. Ideeën kon men direct op tafelkleden schrijven. De avond zorgde voor een stortvloed aan ideeën, ontmoetingen, spontane samenwerkingsverbanden en creëerde een intrinsieke motivatie om deel te nemen aan Alkmaar Ontzet 450 jaar.

Daarna begon het harde werk voor ons als programmabureau, namelijk het begrijpen en actief verbinden van de ontstane ideeën. Ook voor de gemeente Alkmaar was er veel werk te doen. Er werd bijvoorbeeld een eenvoudige subsidieregeling ontwikkeld: een format met vaste vragen op slechts 1 A4’tje om je activiteit uit te leggen, plus een simpele begroting. Deze plannen kwamen in aanmerking voor een 100% subsidiëring. Indienen vereiste echter één, ietwat eigenaardige aanbeveling.

Namelijk… de Koffiegesprekken. Wij nodigden alle initiatiefnemers uit voor een kop koffie op ons programmabureau. Tijdens deze vele gesprekken luisterden we; hielpen we om het initiatief meer inhoud te geven en beter te laten voldoen aan de voorwaarden; of verbonden we het aan de andere initiatieven. Zo boden wij actieve hulp aan zowel bewoners als organisatoren om hun idee tot uitvoer te brengen.

Daarna gebeurde er veel, wij kiezen ervoor om twee zaken uit te lichten:
- We zochten actief naar ondervertegenwoordigde doelgroepen en spoorden ambassadeurs aan om deze doelgroepen of buurten te bereiken. Zo organiseerden we voor sociaal-cultureel werkers een aparte bijeenkomst waarin zij zelf hun kaders en ideeën aangaven. Ondanks hun beperkte tijd en middelen hebben ze uiteindelijk toch een essentiële bijdrage geleverd aan dit bijzondere vierings- en herdenkingsjaar. Eén voorbeeld hiervan is de zuurkoolmaaltijd in de wijk Daalmeer. Dit was altijd een typische activiteit van de binnenstad die vanaf nu ook elk jaar in de wijk Daalmeer wordt georganiseerd.
- Ook bleek uit de koffiegesprekken dat een aantal initiatieven hun idee niet zelfstandig van de grond kreeg door een gebrek aan kennis en creativiteit. Daarom zetten we een denktank op waarbij organisatoren onderling met elkaar meedachten en elkaar hulp boden om deze activiteiten tot uitvoer te brengen. Een voorbeeld hiervan is de Victoriewandeling waar inhoudelijk nog een hoop aan is gesleuteld tijdens deze bijeenkomsten.
 

Wat was het concrete resultaat van het evenement?

Resultaten hoofddoel
Onder de paraplu van Alkmaar Ontzet 450 jaar vonden uiteindelijk maar liefst 178 activiteiten plaats, al dan niet financieel ondersteund door de gemeente. Wat betreft mediawaarde hebben we goede resultaten behaald, in de maand oktober alleen al ruim 325.000 euro, zowel tv (oa Het Jeugdjournaal), print als online.

De activiteiten/evenementen zijn per stuk geteld en zijn in een aparte lijst op te vragen. Daarnaast heeft het programmabureau de evenementen ook gesplitst op doelgroep en spreiding over de stad.

Om organisatoren en inwoners te informeren over de mogelijkheid om zelf activiteiten te organiseren, berichten wij op onze social media kanalen, stuurden wij een persbericht naar alle lokale kranten en mailden wij een nieuwsbrief naar: 135 organisatoren en 10.635 bewoners.

Om bekendheid te generen voor deze activiteiten/Alkmaar Ontzet 450 jaar hebben we de volgende kanalen ingezet, met de volgende bereikcijfers (de bereikcijfers van de digitale media (zoals bereik social media campagnes, websitebezoekers, nieuwsbrief) zijn opgehaald uit o.a. Meta, Mailchimp en Google. De printcijfers zijn gebaseerd op de oplagen. De cijfers van de citymarketing middelen zijn gebaseerd op aantal passanten):
- www.alkmaarontzet450jaar.nl; 46.654
- Facebook: 195.662
- Instagram: 152.626
- TikTok: 10.260
- Social media campagne: 599.587
- Citydressing (billboards, banieren, spandoek Karperton, mupi’s, 2 signs, posters): > 220 miljoen
- Print: 500.000

Zowel in de enquête als bij de slotbijeenkomst op 9 oktober spraken organisatoren de wens uit om de ontstane samenwerkingen voor de toekomst te behouden en hun initiatieven op enigerlei wijze voort te zetten. De gemeente Alkmaar heeft in hun strategienota citymarketing en evenementen 2024-2028 opgenomen dat deze methode aan de basis moet liggen van nieuwe (thema)initiatieven en evenementen in de stad.

Doelstelling B: De wijken en dorpen doen actief mee
Gelukt, zie activiteitenlijst. De activiteiten waren goed verdeeld over de verschillende wijken van Alkmaar, waar inwoners zeer actief betrokken waren bij het organiseren. De consequent toegepaste bottom-up aanpak bracht vooral op wijk- en buurtniveau verbinding en beweging. Veel Alkmaarders zijn ook door het jubileumjaar meer betrokken geraakt bij de evenementen dan op een reguliere 8 oktober viering.

Doelstelling C: Kinderen en jongeren doen actief mee
Het doel om kinderen en jongeren actief te betrekken bij Alkmaar Ontzet 450 jaar is bereikt, zoals te zien is in de activiteitenlijst. Verschillende initiatieven richtten zich specifiek op deze doelgroep, waaronder timmerdorpen met het thema 'Alkmaar Ontzet 450 jaar', een 'Levend 450 Stratego', en een speciaal geschreven boek genaamd 'Helden kunnen slootjespringen'. Daarnaast werden er diverse projecten en evenementen georganiseerd, zoals een Jongerentop, schoolvoorstellingen (o.a. 600 VO leerlingen zagen Vrij van Verzet van Collectief Blauwdruk) en educatieve workshops. Hoewel het drukke lesprogramma sommige scholen beperkte, deden toch verschillende scholen actief mee, zoals de Sint Adelbertusschool die drie weken lang in het teken stond van Alkmaar Ontzet 450 jaar.

Doelstelling D: Verleden, heden en toekomst met elkaar verbinden
Gelukt, zie activiteitenlijst. Het resulteerde in diverse initiatieven die de relevantie van historische waarden voor het heden benadrukten. Het belang van vrijheid, vertegenwoordigd door de 'vier V’s', werd tastbaar gemaakt, vooral gezien de huidige mondiale ontwikkelingen

Activiteiten zoals Meet ups, de Jongerentop en Met Eigen Ogen belichtten nuances in geschiedenis en benadrukten perspectieven binnen hetzelfde verhaal, waardoor het dilemma voelbaar werd. Door de vertaalslag naar vandaag en morgen te maken, werd de relevantie voor inwoners van Alkmaar duidelijk. Zij creëerden een platform om deze discussies te voeren en vragen te stellen over de impact op hun gemeenschap.

Doelstelling E: Een mooie balans creëren tussen herdenking en viering
Gelukt, zie activiteitenlijst. Als we één ding hebben gemerkt, het afgelopen jaar, is dat vieren en herdenken heel goed samengaan. We merken dan ook dat het grootste deel van de  activiteiten en evenementen nadrukkelijk beide aspecten in zich hadden. In vrijwel alle activiteiten werd op één of andere manier het verhaal van het ontzet verteld en in elke activiteit was er aandacht voor minstens één van de vier V’s, maar meestal meer. Slechts een enkele activiteit was puur op het herdenken gericht, zoals bijvoorbeeld de bijeenkomst op 20 oktober waarop ook het boek ‘Het beleg van Alkmaar’ van Harry de Raad werd gepresenteerd en natuurlijk de officiële herdenkingsplechtigheid van de 8 October Vereeniging. Verder liepen dus bij verreweg de meeste activiteiten vieren en herdenken op harmonieuze wijze door elkaar. Zo ontstond een natuurlijke balans die al onze verwachtingen overtrof.

Doelstelling F: De vier V’s staan centraal
Gelukt. Van de 48 kleinschalige activiteiten met een subsidie hadden er acht betrekking op alle vier de V’s en bij 6 activiteiten stonden meer dan twee V’s centraal. In totaal kwam het onderwerp vrijheid 38 keer aan bod, gingen 14 activiteiten over verbondenheid, 11 over verdraagzaamheid en 9 over verscheidenheid. Als we gaan turven, is het duidelijk dat alle V’s goed vertegenwoordigd waren in alle activiteiten. Vooral vrijheid en verbondenheid kregen veel vinkjes. Als we kijken naar het resultaat van het jubileumjaar, dan is met name hoog gescoord op die verbondenheid. Meer dan ooit voelden inwoners zich verbonden met elkaar en datzelfde gold voor organisatoren en betrokken vertegenwoordigers van de gemeente.

Doelstelling G: goede succesvolle elementen bewaren we en maken we blijvend
Deze doelstelling richt zich op de toekomst en is daarom lastig om concreet te maken. We kiezen er daarom voor om enkele voorbeelden te geven waarvan nu reeds resultaat is:
- (theater) Collectief Blauwdruk heeft zich voor het eerst gepresenteerd in Alkmaar en is nu het vaste theatergezelschap van de stad. Hun voorstelling ‘Vrij van Verzet’ wordt in oktober opnieuw gespeeld. Er zijn nog meer voorbeelden die aantonen dat de initiatieven niet slechts een tijdelijke impact hebben gehad.
- De 8 October Vereeniging omarmt een aantal initiatieven voor kinderen in haar kernprogramma;
- Muziek-, theater-, geluidskunstvoorstelling Who the F* is Trijn beleeft in 2024 een reprise.
- Historische Vereniging Alkmaar is in samenwerking met schrijfster Simone van der Vlugt en gemeente Alkmaar bezig met het oprichten van een standbeeld voor onze Alkmaarse ontzetsheldin Trijn Rembrands.
- De organisator van het Jungle in the Sky Festival is een plan aan het uitwerken om, voortbordurend op de opgebouwde community en met een vergelijkbare insteek als in 2023, jongeren samen te brengen op pleinen in diverse wijken.
- Het indrukwekkende nieuwe kunstwerk, Het Grote Raam, is aan de Grote Kerk van Alkmaar toegevoegd; Het Licht van de Vrijheid. Een glas-in-loodraam van 23 meter hoog en 6 meter breed, gemaakt door de internationaal bekende kunstenaar Fiona Tan ter gelegenheid van de viering van Alkmaar Ontzet 450 jaar en gesponsord door veel organisaties en inwoners van Alkmaar. Het concept Het Licht van de Vrijheid en het Grote Raam zullen gebruikt blijven als kader voor inspirerende initiatieven.
- De gemeente gaat in kaart brengen welke jubilea en themajaren er de komende 10 jaar aankomen en welke daarvan potentie hebben om een kwalitatief evenement in de gemeente te worden. Ze richt een algemeen proces voor de aanpak van jubileumevenementen en themajaren in. Het spreekt voor zich dat bepaalde jubilea belangrijker zijn dan andere en dat niet alle gelegenheden zich ervoor lenen om groots opgepakt te worden. Deze actie is opgenomen in de strategienota citymarketing en evenementen 2024-2028.

Kennisuitwisseling en capaciteitsopbouw. Door kennis te delen binnen onze community, konden we anderen in staat stellen om te leren en te groeien. Dit kan op de lange termijn leiden tot verbeterde individuele en collectieve activiteiten. Concreet: Collectief Blauwdruk heeft zich voor het eerst gepresenteerd in Alkmaar en is nu het vaste theatergezelschap van de stad. De Historische Vereniging Alkmaar is in samenwerking met schrijfster Simone van der Vlugt en Gemeente Alkmaar bezig met het oprichten van een standbeeld voor onze Alkmaarse ontzetsheldin Trijn Rembrands. De organisator van het Jungle in the Sky Festival gebruikt de opgebouwde community om jongeren samen te brengen op pleinen in diverse wijken.

Inclusiviteit en diversiteit: Door actief te zoeken naar ondervertegenwoordigde groepen en hen aan te moedigen om deel te nemen, hebben we bijgedragen aan het bevorderen van inclusiviteit en diversiteit binnen Alkmaar. Mensen gaven aan zich daadwerkelijk vertegenwoordigd en betrokken te voelen bij de viering. We legden inclusiviteit niet op, maar informeerden onze organisatoren om er zelf mee aan de slag te gaan. Jong en oud, alle seksen, uit alle geledingen van de samenleving. En ook de wijken en dorpen vierden mee. Een typerend voorbeeld is vrouwenzanggroep Tadam, die in een lokaal buurthuis de Turkse gemeenschap en de Hollandse buurtbewoners samen wist te brengen.

Verhoogde betrokkenheid. Door niet alleen te focussen op participatie, maar ook actief te streven naar kennisdeling, hebben we een breder en diepgaander effect kunnen bereiken. Bovendien zijn er samenwerkingen ontstaan tussen verschillende organisatoren en (culturele) instellingen die elkaar anders nooit gevonden zouden hebben.

Bewustwording over de andere kant van het Alkmaars ontzet. “Het ontzet-feest zit in onze genen”, maar doordat we ook herdacht hebben heeft onze jaarlijkse viering meer diepgang en betekenis gekregen. We stelden ons ten doel om de verhalen en de geschiedenis uit het verleden te verbinden met de verhalen en de dilemma’s van vandaag en morgen. Vrijheid voor de één, betekent niet altijd vrijheid voor de ander. Alkmaarders hebben hierdoor oog gekregen voor de actuele maatschappelijke problemen als polarisatie en ongelijkheid.

Verbinding met Alkmaars Ontzet. Het heeft extra verbinding tussen Alkmaarders gecreëerd, men is zich (extra) bewust geworden van de lokale historie, en bovendien heeft het positief bijgedragen aan de bewonerstrots.


Waarom is er op basis van de doelstellingen gekozen voor dit type evenement:
De gekozen werkwijze is nooit eerder op zo’n grootschalige manier uitgevoerd in de Gemeente Alkmaar. Door onze inwoners te voeden en te verbinden hebben we een community gecreëerd en bijgedragen aan de saamhorigheid in de gemeenschap.
 

Hoe past dit in de strategie van de organisatie?

De organisatie (opdrachtnemers) bestaat uit: DOSS Event Support, Gemeente Alkmaar en Alkmaar Marketing. Hieronder vind je daarom een beknopt antwoord per bedrijf.

DOSS Event Support is een evenementen- en projectbureau uit Alkmaar en heeft een sterk maatschappelijk engagement. Ze organiseren zowel publieks- als zakelijke evenementen altijd met een focus op communitybuilding. DOSS gelooft in de kracht van samenwerking en streeft ernaar om een sociale onderneming te worden (de aanvraag hiervoor is ingediend en wacht op goedkeuring). Eerder heeft DOSS Event Support uitdagingen aangepakt zoals het ontwikkelen (en uitvoeren) van een openstellings- en evenementenbeleid voor de KoepelKathedraal in Haarlem, waar voorheen alleen gelovigen welkom waren (en nu het erfgoed aan iedereen wil laten zien). Een ander voorbeeld is de ontwikkeling en het produceren van een grootschalig community evenement door inwoners van de stad Alkmaar waarin de geschiedenis van de zeventiende eeuw tot leven komt (Kaeskoppenstad).

Gemeente Alkmaar
In de kern is het beleid van iedere overheidsinstantie gericht op het welzijn van de inwoners. Voor gemeente Alkmaar is dit niet anders. Eigen regie is hierbij belangrijk, maar indien nodig worden inwoners geholpen en ondersteund. Gemeente Alkmaar bevordert middels beleid en programma’s het welzijn, aansluitend bij de behoeften en wensen van de gemeenschap. De keuze voor een bottom up benadering past bij die visie: maatschappelijke effecten als sociale cohesie en mentaal welbevinden zijn groter bij door inwoners zelf geïnitieerde en georganiseerde evenementen.

Alkmaar Marketing is de citymarketingorganisatie van Alkmaar. Onze missie is duidelijk: we streven ernaar om meer mensen van Alkmaar te laten houden, of het nu is om er te wonen, werken, studeren, netwerk  of simpelweg te verblijven. We willen dat Alkmaar met name geliefd is om haar sociale karakter, wat aansluit bij dit project.

 

Deelnemertraject

Onze aanpak begon met het enthousiasmeren van de inwoners, waarbij de introductie en de impact van het merk 'Alkmaar Ontzet 450 jaar' van cruciaal belang waren. Vervolgens hebben we via diverse media en partners uitnodigingen verstuurd naar inwoners, culturele instellingen, wijkcentra, sportverenigingen, evenementenorganisatoren, enzovoort voor twee startbijeenkomsten: één gericht op burgerinitiatieven en één voor organisaties (commercieel en niet-commercieel). Het doel van deze bijeenkomsten was niet alleen om te inspireren, maar ook om initiatieven slim met elkaar te verbinden en de kwaliteit van de programmering te vergroten, gebaseerd op de principes van co-creatie.

Bij de startbijeenkomst voor inwonersinitiatieven werd een interactief programma georganiseerd, waarin ruimte was voor thematiek en het delen van ideeën. Aangezien inwoners vaak behoefte hebben aan begeleiding bij het omzetten van hun ideeën in concrete plannen, werden twee ervaren workshopleiders uitgenodigd om hierbij te helpen. De aanwezigen vertrokken met een canvas dat als leidraad diende om hun ideeën om te zetten in concrete plannen. De bedoeling was om deze kandidaten goed voor te bereiden voor de Grote Sessie (startbijeenkomst voor instellingen en organisatoren).

De Grote Sessie omvatte een inspirerende en verdiepende toespraak van de burgemeester over de ambitie van de stadsbrede viering. Daarna splitsten de genodigden zich op naar ronde tafels, waar organisaties, ondernemers en inwoners zich bij het thema voegden dat het beste paste bij hun idee of initiatief. Dit deden we door de principes van een zogenaamd Kampvuurgesprek toe te passen. Hier is het doel om een collectieve visie te ontwikkelen (zoals nog steeds in veel delen van de wereld wordt toegepast). Elke thematafel werd geleid door twee gespreksleiders: één die scherpe vragen stelde en verbindingen zocht, en één met inhoudelijke expertise over het betreffende thema. Via een 'world café'-opstelling gingen de deelnemers aan de tafels aan de slag in drie rondes. De eerste ronde richtte zich op het kernthema, de aanwezige aanbieders en de samenhang met de gemeente. In de tweede ronde werden 'missing links' geïdentificeerd en werd gezocht naar de integratie van nieuwe activiteiten in bestaande programma's binnen de thematiek. In de derde ronde werd een agenda opgesteld met de besproken evenementen en initiatieven, en werden afspraken genoteerd over verdere organisatie en samenwerking.

Dit was het begin van het programma rondom ‘Alkmaar Ontzet 450 jaar’. Daarna stopte de Gemeente Alkmaar niet met de begeleiding voor het samenbrengen van groepen mensen. Denk onder meer aan de volgende bijeenkomsten:

We organiseerden een kennissessie met historicus Harry de Raad, waarbij toegekende initiatiefnemers de mogelijkheid kregen om met elkaar in gesprek te gaan. Dit bevorderde samenwerking en kruisbestuiving. We plaatsten de toegekende initiatiefnemers op een voetstuk en moedigden hen aan als ambassadeurs voor het stadsbrede 'Alkmaar Ontzet 450 jaar' gevoel. Ze werden gezien als mensen die met waardevolle ideeën bijdroegen aan de gemeente en droegen dit enthousiasme uit na de bijeenkomst.

Daarnaast hebben we gedurende het jaar een denktank georganiseerd om drie geselecteerde initiatieven te versterken. We vroegen andere organisatoren om hulp en faciliteerden een krachtige bijeenkomst waar op co-creatieve wijze werd samengewerkt. Deze inspanningen resulteerden in de succesvolle uitvoering van alle drie de activiteiten.

Gedurende het proces hebben we voortdurend gemonitord of verschillende wijken en doelgroepen voldoende vertegenwoordigd waren. Wanneer dat niet het geval was, besteedden we extra aandacht vanuit het programmamanagement aan die specifieke gebieden. Een observatie toonde bijvoorbeeld aan dat er weinig initiatieven vanuit wijken en wijkcentra kwamen. Een belronde onthulde dat Alkmaar Ontzet 450 jaar onvoldoende leefde in deze gemeenschappen en dat sociaal-cultureel werkers drukte ervoeren en daarom geen tijd wilden besteden aan het initiatief. In reactie hierop hebben we een co-creatief proces opgezet om gezamenlijk een product te ontwikkelen dat de komende jaren kan worden ingezet. Hiermee wilden we laten zien dat ze met beperkte middelen toch kunnen bijdragen aan dit bijzondere vierings- en herdenkingsjaar.

Zo maakten we 'Alkmaar Ontzet 450 jaar' toegankelijk voor iedereen, en hierdoor ontstond de verbinding.

Campagne

Alkmaar Ontzet 450 jaar was meer dan een moment, het was een jaarrond evenement. Dit betekende voor de campagne dat we continu aanwezig wilden zijn. In het begin lag vooral de nadruk op het informeren van inwoners en organisatoren op de mogelijkheid om zelf een activiteit te organiseren. Dit deden we door onze bestaande kanalen in te zetten, zoals social media kanalen, nieuwsbrieven en pr. De community werd hierdoor snel opgebouwd. Ook zorgden we ervoor dat ondernemers, culturele instellingen en winkeliers door middel van een toolbox ook zichtbaarheid gaven aan het jubileumjaar.

Om jaarrond contact te houden met de inwoners werden billboards ingekocht langs de Ring van Alkmaar en het grote spandoek aan de Karpertongarage in het centrum. Zo kwam elke Alkmaarder iedere keer in aanraking met Alkmaar Ontzet 450 jaar.

Alle evenementen werden uitgelicht en kwamen in de uitagenda van de website www.alkmaarontzet450jaar.nl. Deze website jaagden we continu aan door middel van onze social media kanalen, campagnes en pr momenten. De middelgrote evenementen gaven we ook aandacht in de nieuwsbrieven en op de social mediakanalen. De grote evenementen kwamen ook in het speciale magazine terecht en in de campagnes.

In september en oktober stonden de grootste festiviteiten op het programma. Naar het einde van het vierings- en herdenkingsjaar ademde de gehele gemeente “Alkmaar Ontzet 450 jaar”, door middel van banieren, mupi’s, advertenties in lokale kranten, flyers, etc. Maar ook ondernemers droegen vol trots bij aan het jubilieumjaar tot aan de “harde kern” van AZ die een “fakkelshow” gaf langs het Noordhollands/Alkmaars kanaal. Het slotfeest van de 8 October Vereeniging was de apotheose van het jubileumjaar, waar de opgebouwde sociale cohesie samen kwam.

Data

De informatie die we hebben verzameld tijdens Alkmaar Ontzet 450 jaar  heeft ons waardevolle inzichten gegeven die we kunnen gebruiken voor toekomstige planning en besluitvorming. Zo heeft de gemeente Alkmaar onze nieuwe aanpak omarmd en heeft deze zelfs geïmplementeerd in de strategienota citymarketing en evenementen 2024-2028 voor komende themajaren. Met het eerste themajaar al in het vooruitzicht, baseren ze hun interne voorstel voor "Alkmaars Kanaal 200 jaar" op de bevindingen van het 450-jarig jubileum.

Door te kijken naar het bereik van het evenement, zowel offline als online, en naar het aantal deelnemers en hun demografische spreiding, hebben we de effectiviteit van marketing- en communicatiestrategieën kunnen beoordelen. Dit stelt ons in staat om gerichter te werk te gaan en toekomstige evenementen beter te promoten, zodat we een breder publiek kunnen bereiken.

Het gebruik van historische gebeurtenissen als inspiratiebron voor evenementen draagt bij aan het vieren en versterken van ons erfgoed, en versterkt het gevoel van gemeenschap en trots. Daarnaast hebben we waardevolle feedback gekregen van organisatoren door middel van vragenlijsten, bijeenkomsten en gesprekken. Deze inzichten zijn essentieel om de kwaliteit van onze evenementen te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij de wensen van de gemeenschap.



Deze gouden partners maakten de Gouden Giraffe Event Awards 2024 mogelijk:

Draai je scherm voor de beste ervaring