Max Verstappen zorgt ervoor dat tijdens elke F1 Grand Prix heel veel Nederlanders aan de buis gekluisterd zitten. Met de serie Drive to Survive geeft Netflix een uniek kijkje achter de schermen. Hoe breng je de serie op een impactvolle manier onder de aandacht? Deze case is in de race voor een Gouden Giraffe Event Award. De felbegeerde Oscars van de Nederlandse eventbranche worden uitgereikt op maandag 3 april in de TheaterHangaar in Katwijk.
Om aandacht te genereren voor een nieuw seizoen van de Netflix Serie Drive to Survive over de Formule 1 organiseerden we voor Netflix ‘Het Nationale Formule 1 Examen’. Een event op het Circuit van Zandvoort waarop deelnemers hun kennis van de Formule 1 konden laten zien en middels allerlei activiteiten een bijzondere Formule 1 beleving konden meemaken.
Doelgroep
Doelgroep zijn de liefhebbers van/geïnteresseerden in Formule 1. Dat zijn er in Nederland heel veel. Ter illustratie: zo’n 5,5 miljoen mensen bekeken de laatste finale race in 2021. Een record en dat betekent dat er ook heel veel nieuwe Formule 1 volgers zijn bijgekomen en daarmee dat de doelgroep voor Drive To Survive sterk is uitgebreid. Want de echte fans die hebben de eerdere seizoenen natuurlijk al gevolgd. Dat betekent dat we een zo breed
mogelijk publiek moeten zien te bereiken.
Concept
Het concept van het event was een Formule 1 Examendag waarin je eerst een rondleiding kreeg op het Circuit van Zandvoort waarin je alle ins en outs rond de F1 werd verteld, uitmondend in Het Formule 1 Examen afgenomen door voormalig autocoureur Robert Doornbos en presentator (en F1-fanaat en kenner) Shelly Sterk.
Het idee achter de Examendag was geinspireerd op het inzicht dat de veranderingen rondom de regels bij de Formule 1 nog sneller lijken te gaan dan de auto’s zelf. Het seizoen van 2021 leverde veel vragen op, zelf bij de grootste experts, coureurs, teambazen en Michael Masi zelf. Met de ad hoc straffen en veranderende regelementen was het vorig seizoen een van de meest epische ooit. Het is dus niet eenvoudig om je theoretische kennis
scherp te houden.
Uit de meer dan duizend aanmeldingen werden 80 deelnemers geselecteerd die de meest overtuigende motivatie-inzending hadden opgestuurd. Zij legden het examen af, waarna de 7 best scorende deelnemers vervolgens met een Formule RP1 auto zelf over het circuit mochten racen. De dag werd afgesloten met een viewing van de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Drive To Survive.
Voor het event werden 6 pitboxen (waaronder die van Max Verstappen) omgebouwd tot eventruimte. Voorafgaand aan het Examen werden diverse activiteiten georganiseerd zoals het rijden van simulators en een tracktour over het circuit in een cabriobus. Wat de dag extra opwindend maakte en zorgde voor veel extra publiciteit was de
aanwezigheid gedurende de dag van influencers Sterre Koning, Steven Brunswijk, Tom de Graaf, Joe Stam, Kaj van der Voort, Samantha Steenwijk en natuurlijk de beide presentatoren van het examen. Bij elkaar opgeteld goed voor meer dan 1,5 miljoen volgers. Alleen de presentatoren waren betaald, de andere influencers vonden het gewoon cool om mee te mogen doen aan het event.
Impact
Het doel van het event: zoveel mogelijk impactvolle aandacht voor het nieuwe seizoen van Drive To Survive is ruimschoots gerealiseerd. Alle aangeschreven special interest media hebben er over geschreven (Broadcast
Magazine, MSN Sport, Autobahn, GP Blog en F1Maximaal). Diverse brede landelijke publieksmedia hebben aandacht besteed aan het event. Tijdens het event verzorgde Samantha Steenwijk een item erover bij RTL Boulevard en werd met Robert Doornbos teruggeblikt op het vorig seizoen (> 1 miljoen kijkers). Na afloop van het event was Robert bij Jinek om verslag te doen van het event (>850k kijkers). Het F1 Examen was ook een item in de veelbeluisterde ochtendshow van Matts en Marieke op Q-music (gemiddeld bereik 1 miljoen luisteraars).
Daarnaast waren er de non paid influencers Sterre Koning, Steven Brunswijk, Tom de Graaf, Joe Stam, Kaj van der Voort, Samantha Steenwijk die uiteraard allemaal via posts van het event ervoor zorgden dat hun volgers het event konden meebeleven. Bij elkaar zijn deze influencers goed voor een direct bereik van ruim 1,5 miljoen volgers. Spin off daarvan was heel veel aandacht en engagement op social media.
Tot slot: de bijdrage aan het achterliggende doel: zoveel mogelijk kijkers voor het nieuwe seizoen van Drive To Survive op Netflix, valt niet te isoleren, want uiteraard werd op Netflix zelf ook veel reclame gemaakt voor de serie. Maar de grootscheepse PR rondom het event zal er zeker toe hebben bijgedragen dat het nieuwe seizoen van Drive To Survive een nummer 1 plaats in de top 10 van best bekeken Netflix-series veroverde.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: