Zandvoort veranderde opnieuw in een oranje zee voor de derde GP van Nederland. Met André Rieu die het Wilhelmus speelde, een spannende race en uitzinnige racefans beleefden we deze editie nog intenser dan voorgaande jaren. De oranje zee heeft de ogen van de wereld geopend. En precies daarom won Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix vertegenwoordig door SportVibes een gouden award voor beste Sporting Event.
"Meer dan een race. Is onze verwijzing naar de geschiedenis en onze reis naar de toekomst. Laten zien dat Formule 1 meer is dan racen alleen. Entertainment, muziekfestivals en nevenevenementen gecombineerd met een ongeëvenaarde sportervaring die gezinnen en nieuwe fans aantrekt. Bewijzen dat Nederlanders weten hoe ze moeten feesten. Fans aanmoedigen om per trein en fiets naar een Grand Prix evenement te reizen. Het doel was om de natie oranje te kleuren en herinnerd te worden als het ultieme racefestival dat toegankelijk is voor alle fans. Een nieuwe traditie opbouwen", dat was sinds de terugkeer van de Dutch Grand Prix de insteek en dit jaar werd daar nog een extraatje aan toegevoegd: Super Friday.
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
Nationality: Netherlands
Client company: Dutch Grand Prix (DGP Race B.V.)
Organising company: SportVibes | TIG Sports | Circuit Zandvoort
Year: 2024
Doelstellingen: van race naar Ultimate Race Festival
De Grand Prix van Nederland is een bruisend racefestival dat razendsnelle motorsport combineert met show en entertainment. Het festival richt zich op fans, vrienden en gezinnen en streeft naar onvergetelijke ervaringen. Het primaire doel van de Formule 1 Heineken Grand Prix van Nederland was om het raceweekend te verheffen tot The Ultimate Race Festival, waarbij motorsport en de Nederlandse cultuur worden gevierd. Door gebruik te maken van het iconische circuit van Zandvoort, gepassioneerde fans en lokale held Max Verstappen, wilden we een evenement creëren dat aansloeg bij zowel raceliefhebbers als festivalpubliek.
Van Free Practice naar Super Friday
Ons doel was om de kaartverkoop voor de vrijdag (Free Practice) te stimuleren door deze te transformeren in Super Friday, de niet te missen kick-off van het weekend. We wilden dat deelnemers zich zouden onderdompelen in de rijke geschiedenis en de spannende sfeer die de Dutch GP belichaamt, om zo emotionele banden te smeden en merkloyaliteit te stimuleren. Uiteindelijk wilden we de GP van Nederland positioneren als een koploper en onmisbaar evenement op de wereldwijde Formule 1-kalender, dat bekend staat om zijn uitzonderlijke fanervaring en bruisende energie. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat de Grand Prix van Nederland werd gekroond tot F1 promotor van het jaar 2023 - een titel die we graag hoog willen houden.
Om onze doelstellingen te ondersteunen, lieten we zien dat de Grand Prix van Nederland meer is dan een race door een nieuwe standaard te zetten in F1 Fridays. We zijn brainstormsessies gestart om de fans een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Super Friday diende als opwindende aftrap en transformeerde het circuit van Zandvoort in een bruisend centrum van opwinding. De dag stond in het teken van een opzwepende openingsshow door de Nederlandse artiest Snollebollekes, die het publiek ondanks het typische Nederlandse weer energie gaf.
We werkten samen met FOM (Formula One Management), Red Bull en McLaren om vragen en antwoorden van coureurs te combineren met de opening van het weekend, wat de betrokkenheid van de fans vergrootte. De hele dag door hielden adrenalineverhogende stuntshows en dynamisch entertainment de spanning erin. Super Friday culmineerde in een spannende Closing Party met DI-RECT en Armin van Buuren als hoofdact, waarbij de allereerste droneshow tijdens een Europese F1-race werd getoond. Deze unieke mix van motorsport, live optredens en innovatieve technologie herdefinieerde de evenementervaring.