De Best Event Awards World zijn naast de plek waar de creme de la creme van de wereldwijde live communicatie en experience marketing professionals samenkomt, ook het podium waar eerder ingezette marketingtrends tot leven komen. Zo ook bij de Grand Prix winnaar van dit jaar. The Homeless Gallery zette de mens volledig centraal (customer driven), kwam tot stand dankzij AI en had grote maatschappelijke relevantie (purpose).
Naar verluid duurde het overleg en de discussie over de BEA World Grand Prix winnaar van deze editie van de Best Event Awards World, enkele uren. Toch ging uiteindelijk het relatief kleine, maar oh zo fijne event voor daklozen er met de grootste award vandoor. De organisatie achter de Homeless Gallery kroop letterlijk in het leven van de daklozen en haalde hun verhalen op. Die levensverhalen werden door AI omgezet in prachtige kunstwerken. Het leverde een recordomzet qua verkoop van de Daklozenkrant (Hinz&Kunzt) op en leverde via een veiling nog eens vele tienduizenden euro's voor hulpverlening op.
"Het lijkt ieder jaar wel lastiger te worden: de grote bombastische events, met budget ohne ende, uitblinkend in uitvoering en eventmanagement, met daar tegenover de kleinere budgetten, de prachtige slimme oplossingen, waar de mens centraal staat, innovaties gebruikt worden om die impact nog groter te maken en de maatschappelijke relevantie er vanaf spat. EventBranche.nl is al jaren onderdeel van de mediajury. Waar de jury vol corporates hier dus lang over discussieerden was de mediajury unaniem: dit is ons vak", aldus Sjoerd Weikamp die 2 dagen in Rome was om alle events te volgen.
Winnaar BEA World 2023 Grand Prix
Naam evenement: The Homeless Gallery
Opdrachtgever: Hinz&Kunzt, de straatkrant van Hamburg (Dld)
Bureau: fischerAppelt, live marketing GmbH (Dld)
Concept: Een pop-up kunstgalerij die, net als haar dakloze kunstenaars, geen onderdak heeft en hun wereld zichtbaar maakt. Onder bruggen, op straat. 30 jaar straatmagazine Hinz&Kunzt, 30 levensverhalen, 30 kunstwerken.
We voelen allemaal de gevolgen van de huidige crises, vooral de armsten der armen: de daklozen. Maar voor sommigen zijn slechte tijden eigenlijk goede tijden. Een paradoxale recordbrekende kunstmarkt zette ons ertoe aan dakloze mensen om te vormen tot kunstenaars om hen te laten profiteren van kunst.
Hinz&Kunzt-verkopers werden Hinz&Kunzt-kunstenaars. En hun verhalen werden echte kunst. Onze dakloze kunstenaars deelden hun levensverhalen tijdens urenlange gesprekken. Vervolgens, met de steun van kunstmatige intelligentie en de expertise van de Hamburg Kunsthalle, creëerden ze daar intieme en ontroerende kunst van.
AI zorgt voor persoonlijke kunstwerken
"Op dit moment zorgen op kunstmatige intelligentie gebaseerde kunstwerken voor veel discussie. De Homeless Gallery laat op indrukwekkende wijze zien hoe innovatief deze technologie kan worden ingezet," legt Alexander Klar, directeur van de Hamburger Kunsthalle, uit. "De kunstmatige intelligentie stelt de 'Hinz&Künztler:innen' in staat om hun ontroerende verhalen uit te beelden in persoonlijke kunstwerken. Wie de verhalen achter de beelden kent, bekijkt de beelden met andere ogen. Dat maakt de tentoonstelling zo emotioneel."
We exposeerden de resulterende kunstwerken op 13 locaties onder bruggen, op metrostations en op straat, wat resulteerde in een opvallende nieuwe manier om bewustzijn te creëren. Een geheel nieuwe vorm van galerij. Een pop-up galerij die, net als haar dakloze kunstenaars, geen onderdak heeft en hun wereld zichtbaar maakt. De Daklozen Galerij - 30 jaar Hinz&Kunzt. 30 levensverhalen. 30 kunstwerken.