Terug

72 events in 50 dagen voor automerk MINI: kroon op het werk van 15 jaar Mood4Food

MINI behoort tot één van de meest onderscheidende merken in de autowereld. Bij het horen van de merknaam heb je meteen associaties bij het merk zelf en haar product. Niet gek dat MINI dus ook goed nadenkt en flink uitpakt bij haar eigen events. Dit keer vond MINI in Rotterdam de stad die qua look and feel paste bij het merk MINI en de 5 nieuwe modellen die werden gelanceerd, en dus kwamen in anderhalve maand, op maar liefst 36 tweedaagse events, 5000 fleetowners en salesmanagers naar de havenstad.

NEXTLIVE ging met de cateraar Mood4Food, die de complete reeks van catering en gastvrijheid voorzag, om tafel. Maar voordat we terugkijken op hoe MINI de spijker op de kop sloeg en de rol van Mood4Food hierin, even de achtergrond en de complexiteit van het International MINI Dealer Event:


De MINI case uitgelicht:

BMW Group, waar MINI een label van is, over het complexe en zeer grootschalige eventtraject: "Zes weken was Rotterdam de thuishaven van het grootste internationale MINI event ooit: het International MINI Dealer Event (IMDE). Ruim 5.000 bezoekers uit 36 landen kwamen naar de havenstad voor de introductie van de nieuwste MINI modellen. Ruim 600 gekleurde MINI’s fleurden de stad op met hun aanwezigheid."

MINI introduceerde dit jaar verschillende nieuwe modellen. Tijdens IMDE werden deze gepresenteerd aan alle internationale MINI dealers. Vanuit de hele wereld kwamen de dealers en MINI Partners de stad bezoeken en al rijdend maakten ze kennis met de nieuwe (elektrische) MINI Cooper en de (elektrische) MINI Countryman.

De Schiecentrale in het Lloydkwartier en een speciaal gecreëerde ‘MINI Container City’ bij Greenport B.V in de Rotterdamse haven (Pernis) vormden het hart van dit grootse event. MINI koos voor Rotterdam vanwege de match met het merk, de Rotterdamse  Can Do’ mentaliteit en het duurzame innovatieve karakter van de stad. BMW Group heeft al sinds 2018 een unieke samenwerking met Rotterdam waarin ze middels pilotprojecten onderzoeken hoe de leefbaarheid in de stad kan worden vergroot.

Het International MINI Dealer Event vond plaats van dinsdag 16 april tot en met 29 mei 2024.



72 events in 50 dagen

Wat een eventreeks! Mood4Food was 72 keer de cateraar. 72 keer optimaal presteren. 72 keer de spiegel van het succes van een cateraar die in 15 jaar tijd organisch groeide door nooit concessies te doen aan de kwaliteit, altijd al op een duurzame koers voer en met haar roots als eventbureau de term meedenkend & creatief cateringpartner een concrete invulling geeft.

Voordat we de eventreeks van MINI onder de loep nemen, gaan we met Mood4Food-eigenaar Driesse van de Weg er eens goed voor zitten.

Hoe hangt de vlag er in 2024 eigenlijk bij? Waar zit de kracht van Mood4Food in de praktijk? En natuurlijk: waarom was de MINI-eventreeks de bevestiging van 15 jaar Mood4Food-kwaliteit?

“Misschien moeten we eerst maar eens benoemen dat 2024 voor de wereld van live communicatie en marketing events als een tussenjaar voelt. Er is zichtbaar en voelbaar terughoudendheid in de markt. Na de inhaalslag na corona merk je nu dat mogelijk mede door de onrust door de oorlogen in Oekraïne en Palestina een soort pauzeknop is ingedrukt. En als je tegenwoordig naar april en mei kijkt dan zie je ook een bijna bizarre aaneenschakeling van vakanties en feestdagen. Maar door de opdracht van MINI is 2024 voor ons nu al een geweldig jaar. Zo’n project krijg je niet zomaar aangereikt. Met bloed, zweet en tranen, maar ook heel veel drive en plezier hebben we dit overweldigende mega-project binnengehaald. Als je dan in hetzelfde jaar 20 jaar ondernemer bent en 15 jaar Mood4Food viert, is dat wel de bevestiging dat we iets serieus goed doen.”

Nederland is gezegend met een aantal topcateraars, waar zit de onderscheidende kracht van Mood4Food?

“In de basis hanteren wij een enorm persoonlijke benadering. Het hoort daarom ook bij onze visie om nooit te groot te groeien. Een preferred partnership met bijvoorbeeld eventlocatie Fokker Terminal, dat al 13 jaar succesvol loopt, en al 5 jaar preferred partner bij de Van Nelle Fabriek, is daar de bevestiging van. Daarbij hebben wij duurzaamheid altijd al in ons DNA gehad en is de vraag in de markt daar in mee gegroeid. En nog altijd cateren wij op basis van 80 procent vegetarisch. Door niet te groot te groeien, maar wel met 14 fte en een stevige schil van tientallen toppers te kunnen schakelen, zijn wij de ideale partner voor grote events. Met een dergelijk team lukt het ons om de kwaliteit te bewaken, grote projecten vanuit het persoonlijke, op maat te benaderen en in te vullen. Echt een partner zijn met meerwaarde, dat is onze insteek. Dat komt voort uit onze roots: Mood4Food komt voort uit een allround eventbureau, dus we kennen de complexe trajecten en concepten.”

Klinkt logisch, maar geef dat eens handen en voeten?

“Omdat Mood4Food voortkomt uit eventbureau Trend Forward Events, zitten de organisatie skills in onze genen en kijken we altijd verder dan onze cateringneus lang is. In de praktijk betekent dat onder meer dat we niets, maar dan ook echt niets, aan het toeval overlaten. In ons team is onze opper party manager Ivo de Baan altijd op zoek naar verbeteringen. Continu de kwaliteit van ons onderdeel bewaken in het grotere plaatje en wat er ook gebeurt: het eten en drinken is altijd top of the bill. Maar het blijft mensenwerk, dus er kan een keer een foutje ontstaan. Maar als je dat meteen oplost en alsnog een 10 van je opdrachtgever krijgt, dan is het aan ons om bij de evaluatie alsnog superkritisch te zijn. Onder leiding van Operations Director Joost Knaven & Head Chef Ray Mertowirdjo worden onze mensen nog meer en beter opgeleid om samen nog sterker te worden.”

Dan zijn wij wel erg benieuwd hoe de 72 events van MINI passen in bovenstaand verhaal?

“We wisten dat Mood4Food in een tender terecht kwam met een vijftal andere cateraars uit de top van het cateringgilde. De opdracht was echt groots: 2 test-events en 72 main events in 1,5 maand en eigenlijk een repeterend geheel. 5000 gasten werden verdeeld over 36 keer een tweedaags programma. Dag 1 een programma in de Schie Centrale, dag 2 in Greenport Rotterdam in de haven. Op beide locaties stonden wij met vaste teams die wij in een periode van 6 maanden hebben samengesteld. Om dan iedere dag weer opnieuw te presteren, dezelfde kwaliteit, gastvrijheid en uitstraling, dat is echt topsport, maar het is ons gelukt. Natuurlijk kan dat alleen als er een hechte samenwerkingsband is met alle toeleveranciers, locaties, maar zeker ook opdrachtgever en in dit geval Die_Favoriten die als bureau een jaar lang ons aanspreekpunt waren."

Dat vinden ze ook bij MINI, laat Michelle Mikos, Experiential Marketing Specialist bij BMW Group, weten:

“Voor de lancering van de nieuwe MINI-familie als onderdeel van de International MINI Dealer Experience (IMDE) 2024 en de daaropvolgende Product Launch Training (PLT) 2024 in Rotterdam hebben we besloten om samen te werken met de lokale cateraar Mood4Food." 

"Vanaf het begin waren we ervan overtuigd dat het team zeer betrokken was om samen met ons het perfecte cateringconcept te ontwikkelen voor de omvang, lengte en hoge eisen van het project. De gezamenlijke IMDE en PLT vonden plaats gedurende een periode van bijna 7 weken in Nederland, waarbij Mood4Food de hoge kwaliteitsstandaard handhaafde en een hoge betrokkenheid en professionaliteit toonde. Ze reageerden altijd professioneel en meewerkend op spontane aanpassingen in de loop van het evenement en beheersten zo het uitdagende project uitstekend.

"De positieve feedback van onze gasten weerspiegelt hun geweldige prestaties, waarbij vooral de vriendelijkheid en hoffelijkheid van het personeel worden benadrukt. Wij waarderen de samenwerking met Mood4Food en bevelen hen aan bij anderen. Bedankt dat je dit evenement tot een groot succes hebt gemaakt.”

“Na 20 jaar ondernemen was dit de kroon op ons werk", aldus Driesse van de Weg bij MINI in BMW Welt. "En oh, wat voelde ik mij schuldig toen ik op dag één van de eventreeks ziek op bed moest liggen met een zware griep. Ik was er bijna depressief van, maar ons team trok het er door. Met inmiddels BMW, Mercedes, Ferrari, Opel, Toyota en MINI achter onze naam, is inderdaad Mood4Tooooeeet best een leuk grapje. Het gaat er voor ons vooral om dat met de hoge kwaliteitseisen zoals bij MINI wij daar volwaardig aan kunnen voldoen. Dus is dit inderdaad de spiegel van ons eigen succes”, aldus Driesse, die weet waar de echte kracht van zijn bedrijf zit: “Heel veel dank aan het Mood4Food team. Jullie maakten het verschil! Joost Knaven, Ray Mertowirdjo, Philip van de Kimmenade, Guido Hupkes, Quirijn Hupkes, Ivo de Baan, Dagmar van Zonsbeek, Stijn Hupkes, Rik Schouten, Flora Manousou, George Adamidis, Paul Raymond, Daisy van der Put, Tom Buiting, Lukas van der Hoeven en alle andere toppers die onderdeel uitmaakten van dit mega-project!”

Draai je scherm voor de beste ervaring