Beurzen heb je in soorten en maten. Meest voorkomende beurs is de vakbeurs. Op een vakbeurs worden producten, trends en ontwikkelingen getoond binnen dat vakgebied. Tijdens de beurs worden potentiële klanten aangesproken en worden producten en diensten verkocht. De ontwikkeling van beurzen? In grote lijnen zijn beurzen verschoven van slenteren door gangpaden naar belevenisvolle totaalconcepten.
Behalve vakbeurzen worden er ook veel publieksbeurzen georganiseerd en misschien wel het summum: een merk, bedrijf of in dit geval uitgever die tot leven komen door een eigen beurstitel neer te zetten: voorbeeld Libelle Zomerweek. Maar ook het aanhoudende succes van publieksbeurzen als de Vakantiebeurs, de Huishoudbeurs of de enorme wachtlijsten voor de levende fandoms op de Comic Con beurs.
Definitie: wat is een beurs?
Maar wat is dan eigenlijk de definitie van een vakbeurs?
‘Evenement waar een groot aantal producenten uit een bepaalde bedrijfstak hun producten aan belangstellenden laten zien. Bij een publieksbeurs richt de titel zich op een algemeen publiek passend bij de titel, het aanbod van de desbetreffende beurs.’
Ontwikkeling van beurzen
De opzet van een vakbeurs is bijna letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Als je het goed analyseert, is de vakbeurs dan ook de doorontwikkeling van de markt en de beurslocatie het marktplein. Nieuwe producten, kennisdelen, aanbiedingen, gezien worden, netwerken, leadgeneratie, het hoort allemaal bij de hedendaagse beurs. En het concept? Dat is eigenlijk de afgelopen jaren niet veel veranderd, al zie je de laatste paar jaar wel een verschuiving.
Want laten we eerlijk zijn, het is nog niet eens zo lang geleden dat een beurs niet veel meer was dan een ruimte met uniforme stands, waarin verschillende bedrijven zich presenteerden. Of beurzen waar het principe wie is de grootste zorgt voor een aantal enorme, prachtige, grote stands: even laten zien wie de marktleider is. En de basis van al die titels: gangpaden vol stands, paar lezingruimtes en een borrel. En dat concept werkt, buiten kijf, maar de slag wordt nu geslagen: van gangpaden naar complete belevenisvolle totaal concepten.
Vastgeroest
Qua innovatie en beleving bleven beurzen lange tijd ver achter bij andere soorten evenementen. Beurzen leken een tijd lang bijna ten dode opgeschreven, of op zijn minst vastgeroest. Bijna ....want de innovatieweg werd gevonden en er werd een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van totaalconcepten en beleving. Ook bij de organisatoren van beurzen drong het besef door dat bezoekers een experience willen en niet meer louter door de beurspaden willen slenteren om af en toe aangesproken te worden. En dat standhouders een beursdeelname afwegen op harde resultaten en er niet meer staan, omdat de concurrent er ook staat.
Beurzen hebben zich ontwikkeld van een verzameling van individueel zendende deelnemers naar een totaal-concept vol beleving, entertainment, activiteiten en inhoudelijke programma's. Binnen dit beursconcept organiseren de deelnemers in hun stand veelal een eigen mini-event. Een prachtig voorbeeld hiervan is de Vakantiebeurs, waarin je in één dag de wereld rond kunt en de verschillende bestemmingen letterlijk kunt voelen, ruiken en proeven. De beurstitels die de customer journey op orde hebben, van hun titel een always on traject maken (zie pagina 14), een totaalbeleving bieden en met data en slimme tools de individuele bezoeker begeleiden, hosten en servicen en aan de hand nemen naar het aanbod, de kennis, het contact dat hij of zij zoekt…die beurzen zijn de toekomst en de spekkopers.
Doelstellingen beursdeelname
* Bestaande relaties ontmoeten
* Nieuwe relaties ontmoeten
* Verkoop
* Naamsbekendheid vergroten
* Brand awareness
* Brand experience
* Data verzamelen
(foto: Rachelle Timmer)