Terug

Beursstands en beursdeelnames: van showrooms naar events met voor- en natraject

Als er één tak van sport is binnen de wereld van live, events, congressen en beurzen dan is het wel de beursdeelname, de beursstand. Wat een wereld is er nog te winnen. Wie denkt dat het bouwen van een soort showroom op een beursvloer en dan maar afwachten tot de mensen naar je toekomen de way to do it is, die zit er mooi naast. De beursstand moet benaderd worden als een mini event binnen passend voor- en natraject.

En ja, de NEXTLIVE-redactie voelt de brieven al binnenkomen: nou nou, zo bouwen wij onze beursstand niet hoor. Lucky you! Want wie goed rondkijkt op de gemiddelde beursvloer ziet het overal: zelfde concept ander jasje. Weinig nieuws onder de zon, weinig gedurfde concepten. Daar tegenover staat wel dat zij die er boven uitspringen, ook echt bovenuit springen. Om de gewenste shift vorm te geven, nemen we een kort kijkje op de autobeurs van jaren geleden, waar één merk the game changede: SMART, heel smart...

Hoe we het niet willen...
De grote autobeurs. Veel automerken pakken uit met hun nieuwste modellen. Een hypermoderne stand met in het midden het prachtig uitgelichte model. Met als het nog kan en mag, mannen en vrouwen naast het modellen om de nieuwe auto nog wat op te fleuren. Getrainde salesmedewerkers traceren de geinteresseerden en nodigen ze uit de auto van dichtbij te kijken. Op de stand van weer een andere merk rijd je met een VR-bril op een testritje. En het derde merk durft: de auto zit verstopt in de stand. Je kunt 'm alleen zien als je de stand inloopt...Tja. Aardig, maar dit is het niet.

Hoe we het wel willen...
SMART bedacht een beleving rondom de USP's van de nieuwe E SMART, hield de doelstelling strak (NAW-gegevens verzamelen voor testritten na afloop) en zorgde voor een heuse hotspot, puur door te denken in brand- en productexperience: 

Met dit voorbeeld komt ook de hoofdgedachte, de belangrijkste shift: een beursstand benaderen als een interactief mini event met harde doelstellingen in plaats van een statische showroom. De doelstelling bepaalt daarbij hoe een stand of beursdeelname eruit ziet en wat de standjourney van een bezoeker is. Zowel qua uiterlijk als qua inhoud moet je dus keuzes maken op basis van de doelstelling. Daar is voor- en natraject essentieel en moet je durven om producten of merken echt tot leven te wekken in plaats van ze tentoon te stellen.

Samengevat zijn dit de 6 gouden tips voor een beursstand of beursdeelname in 2025:

  • Duidelijke doelstellingen

Stel vooraf duidelijke doelen op, zoals het genereren van leads, het verhogen van merkbekendheid of het verkopen van producten

  • Trajectmatige benadering

Net als bij events: denk in voor- en natraject. Zo kun je vooraf de jouw gewenste doeglroep triggeren en in het natraject een effectieve opvolging neerzetten met content en inhoud vanuit de beursdeelname

  • Doelgroepanalyse

Ken je doelgroep(en) goed om de boodschap en de activiteiten op de stand af te stemmen

  • Belevingsaantrekkingskracht

Zorg voor een aantrekkelijke productbeleving die de aandacht trekt

  • Standbemanning zijn onderdeel van de live communicatie

Train het standpersoneel goed om bezoekers te ontvangen en te enthousiasmeren en ze mee te nemen in de brandexperience

  • Stand als startpunt van natraject

Alle data, alle contacten van de beursstand giet je in een slim en effectief natraject

 

Met deze vijf basis tips, die van jouw stand een mini event maken in plaats van een statische showroom, kunnen we weer een stapje verder. Want hoe kom je nu van een statisch live moment op een beursvloer naar een interactieve en dynamische brandexperience?

Denk live communicatie

Workshops en demo's
Organiseer live productdemonstraties of workshops om bezoekers actief te betrekken, let wel: betrek ze ook echt interactief en zend niet.

Experts op de stand
Zet experts in om vragen te beantwoorden en diepgaande gesprekken aan te gaan.

Social media walls
Creëer een live social media wall om gesprekken rondom het merk aan te moedigen en zichtbaarheid te vergroten, of creeer een selfiespot, laat mensen een foto maken en uploaden om iets te winnen

Data-driven benadering

Leadgeneratie
Maak gebruik van leadgeneratie tools om contactgegevens van geïnteresseerde bezoekers te verzamelen, dit moet eigenlijk al in het voortraject gebeuren gekoppeld aan je CRM

Bezoekersanalyse
Analyseer bezoekersdata om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de stand en toekomstige campagnes te optimaliseren: de manier om effectief op te volgen

Customer standjourney

Maak er een heuse journey van: laat bezoekers iets beleven van A tot Z. Zo kun je de brandbelevenis regisseren

Gamification

Maak van de beursstand een spel. Denk aan een escape room-achtige ervaring of een quiz met prijzen.

Personalisatie

Gebruik data (zie bezoekersanalyse) om de beurservaring te personaliseren. Bijvoorbeeld door bezoekers aan te spreken met hun naam of door relevante producten te tonen en optimaal: de beleving te personliseren

Co-creatie

Betrek bezoekers actief bij het ontwerpen van nieuwe producten of diensten, doe dit op de stand, zo maak je gast en product één

Draai je scherm voor de beste ervaring