IDEA (Independent Dutch Event Association), de organisatie waar de toonaangevende bureaus van Nederland de krachten bundelen, komt met een indrukwekkende white paper over de status van live, events en beleving binnen de marketing en communicatie van bedrijven, merken en overige organisaties. "Het merendeel van de Chief Marketing Officers beschouwt live communicatie als
onmisbare schakel."
IDEA verzamelde diverse onderzoeken en inzichten om tot een whitepaper te komen met de alleszeggende titel LIVE in de Lift. Die conclusie wordt getrokken naar aanleiding van onder meer het CMO Report 2023 van Adformatie en Serviceplan Group en de IDEA Business Monitor 2023, een jaarlijks benchmarkonderzoek onder Nederlands meest toonaangevende bureaus in events en livecommunicatie.
Conclusies uit LIVE in de Lift:
1. Live communicatie is inmiddels een integraal onderdeel van de strategische marcom-mix van bedrijven
2. Mede door de ervaringen in de corona periode en de digitalisering is er een herwaarding van live contact: live interacties hebben onvervangbare kwaliteiten
3. Event Impact Monitor: baanbrekende stap voor de branche door inzet van live en events op strategisch niveau
4. Impact van live communicatie en live contact zal in de toekomst versterkt worden door datagedreven benaderingen, artificial intelligence en andere digitale innovaties
"In een wereld waar digitalisering de manier waarop we persoonlijk contact beleven ingrijpend veranderd heeft, wordt de kracht van live communicatie steeds sterker herkend en erkend. Want als we de afgelopen jaren iets hebben geleerd, dan is het dat mensen echte momenten in real life willen beleven", is de opening van het IDEA rapport. "Het merendeel van de Chief Marketing Officers beschouwt livecommunicatie als onmisbare schakel in hun strategieën – zeker bij het leggen van blijvende verbindingen met doelgroepen. Deze positieve perceptie vertaalt zich in financiële groei in de branche, al hebben bureaus te maken met sterk stijgende operationele kosten en niet altijd meegroeiende budgetten."
"Vanuit inhoudelijk-strategisch perspectief groeit de behoefte aan het beter meetbaar maken van de effectiviteit van livecommunicatie. Op dit gebied zet de branche serieuze stappen met de lancering van een tool die een meer geïntegreerde en datagedreven benadering mogelijk maakt. Daarnaast is er binnen de sector veel aandacht voor de kansen die artificial intelligence biedt."
Salesforce onderzoek: events als lead generator
Ook onderzoek van Salesforce, State of Marketing 2023, bevestigt het grotere belang van live in marcom-mixen:
- Uit dit onderzoek blijkt dat 84% van de marketeers gelooft dat live-events effectief zijn voor het genereren van leads
- 72% van de marketeers geeft aan dat live-events hen helpen om de klantervaring te verbeteren
Belangrijke uitkomsten conclusie die de titel LIVE in de Lift onderbouwen:
- Live is een cruciaal onderdeel van de strategie van CMO's (chief marketing officer)
Live heeft zich verplaatst van de randen naar het hart van marketing- en communicatiestrategieën. 63 procent van de ondervraagde Chief Marketing Officers dat livecomm unicatie een cruciaal onderdeel is in de marcom-mix.
- De negatieve impact van COVID, blijkt een zegen voor de lange termijn
Op korte termijn heeft de COVID-pandemie een negatieve impact gehad op de sector. Op lange termijn lijkt het een zegen te zijn. Na corona is er bij organisaties een enorme toename geweest in de behoefte aan live contact en onderlinge verbinding. Mensen willen échte momenten beleven in het échte leven.
- Integratie fysiek en digitaal zorgt voor creatieve en digitale innovatie
De ervaringen tijdens de pandemie hebben de integratie van digitale en fysieke elementen versterkt en versneld. Op de vleugels van digitale acceleratie stevenen we in hoog tempo af op een toekomst waarin de fysieke wereld versmelt met de virtuele. Deze samensmelting van dimensies maakt de wereld van livecommunicatie interessanter, innovatiever, strategischer en creatiever.
- Groter bereik door betere integratie van live en content
Niet alleen events worden gelaagder, ook de content eromheen. IDEA-bureaus en opdrachtgevers zetten grote stappen in een meer geïntegreerde contentstrategie, zowel bij B2C- als in de B2B- en B2E-markten.
- IDEA business monitor 2023: omzetgroei komend uit corona-periode naar 84 procent
De IDEA Business Monitor 2023 toont aan dat de markt voor livecommunicatie en events zich heeft hersteld naar het niveau van vóór 2019. De gemiddelde omzet van IDEA-bureaus steeg in twee jaar met 84 procent. Het gemiddelde aantal projecten steeg met ruim 50 procent. Er is in alle segmenten (B2B, B2E en B2C) een toename te zien, met name in grote congressen en live activatieen communicatie trajecten. Deze cijfers laten zien dat de branche veerkrachtig is en zich snel aanpast aan veranderende marktomstandigheden.
- De uitdaging: stijgende kosten, winstmarge onder druk
De sector wordt daarom geconfronteerd met marktdynamieken zoals hogere grondstof- en energieprijzen. Ook de loonkosten stijgen hard als gevolg van de competitieve arbeidsmarkt. Dit zorgt voor een signi昀椀cante toename in operationele kosten – die niet synchroon lopen met de stijging van budgetten.
Een gevolg daarvan is dat er door IDEA bureaus meer wordt ingezet op flexibele inzet van personeel en diensten.
>> Veel meer over de whitepaper LIVE in de LIFT