Terug

De belangrijkste trends en ontwikkelingen voor jouw marcom-event

Een evenement binnen de marketing of communicatie van jouw merk of bedrijf is het summum qua marcom: alles wie je bent, waar je voor staat en wat je doet komt tot leven. Dat maakt een event misschien wel de meest persoonlijke en authentieke vorm van marcom die er bestaat. Toch zijn er trends en ontwikkelingen die ook jouw event richting geven van buitenaf. Die #EventTrends heeft NEXTLIVE op een rij gezet.

NEXTLIVE en haar contentpartners EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl hebben 19 trends en ontwikkelingen op een rij gezet. Samen vallen ze vrijwel allemaal onder de grote ontwikkelingen: verduurzaming, digitalisering en de steeds grotere rol van events binnen de marcom-mix. Bekijk het online magazine hier:

19 EventTrends om ook jouw marcom-evenement vorm te geven:

 

1. De creatieve uitbarsting

Het is de basis van ons vak, ons fundament: creativiteit. 2024 wordt niet alleen de wederopstanding van ons basisbestandsdeel, het wordt een complete uitbarsting...

2. AI in dienst van de menselijke beleving

Artficial Intelligence (AI) volledig in dienst van een nog sterkere persoonlijke beleving.

3. Van duurzaam geschreeuw naar event ISO

Een duurzaam event bestaat niet. Duurzamere events wel. En die events zijn de standaard voor 2024. Dat doen we niet meer door te roepen of een logootje, nee vanaf 2024 is er maar een weg: ISO-certificering.

4. Extraperience 2.0: DATA

Het was al eerder een trend: het einde van platte sponsoring. Maar of je nou een festival sponsort, een sporttoernooi, een congres of een ander event: zorg voor extra beleving en beloon jezelf met data.

5. Event communities

Always on. Van event naar traject en zelfs de strategische jaarkalender. Maar het grootste goed is de event community.

6. Extreem verwachtingsmanagement

Het was na corona opeens een enorme uitdaging: hoe krijg ik mijn gastenlijst weer zo vol als voor de pandemie. Het lijkt nog altijd na te sudderen. En sowieso gaan mensen heel anders met hun agenda en keuzes om: bijna alles is online te halen, is al een keer gedaan of bezocht of 'zal wel niet leveren wat ik verwacht'. Daarom is de trend en tevens tip voor 2024: doe aan extreem verwachtingsmanagement in het voortraject.

7. Video voor. Video na.

YouTube is nog steeds de grootste zoekmachine na Google. TikTok, Snapchat, Insta, video is het communicatiemiddel. Tijd dat organisatoren van live en events dat in 2024 ook in hun oren knopen: het wordt video voor en video na. En misschien ook wel video tijdens...

8. Statement Events

Geen marketing-gerelateerd platform, geen communicatie-organisatie, die niet purpose en betekenismarketing benoemd als een der meest krachtige trends en ontwikkelingen. Merken en bedrijven die zich vanuit hun missie en visie mengen in het maatschappelijke, maken daarbij pas echt impact als dat live en vol beleving gebeurt. Een statement van een merk komt echt 100 keer krachtiger over via een event, dan middels een advertentie in de krant op een banner.

9. Inclusie? Diversiteit? Gewoonte!

Beste bedrijven. Beste Merken. Beste organisaties die geloven in de kracht van live, van events, we moeten door! Velen van u hebben een aardige poging gedaan de afgelopen jaren, maar 2024 zet jullie op het echte goede spoor: inclusie en diversiteit niet als geforceerd trucje, maar als gewoonte.

10. De sociale media leegloop

"By 2025, a perceived decay in the quality of social media sites will push 50% of consumers to significantly limit their use of major platforms." Gartner, Marketing Trends 2024 

11. Generatieve AI voor events

Los van AI oplossingen om de menselijke beleving te versterken, om nog strakker, efficiënter en slimmer te organiseren, zullen er ook veel generatieve AI oplossingen onze wereld in komen.

12. Digitalisering van hospitality

Als er één branche is waar digitalisering en gastvrijheid een grote rol spelen, dan is het wel de wereld van live communicatie. Gastvrijheid en oprechte aandacht als basis, digitalisering met alle nieuwe kansen. De combinatie van die twee is super interessant en waar dat in 2024 begint of ophoudt, dat weet niemand.

13. Het nieuwe goud: de betrouwbaarheid van LIVE

Daar zit je dan: te chatten met een niet-bestaand persoon, kijkend naar een deepfake video online en is die reality serie nou wel of niet echt? We zitten er middenin en weten eigenlijk niet meer wat en wie we nog wel kunnen vertrouwen of niet. Maar dan is er altijd nog LIVE. In 2024 komen steeds meer bedrijven en organisatie achter de grote betrouwbaarheid van live communicatie.

14. Conversatie events

Bij conversational marketing draait om het de conversatie met de doelgroep. De afgelopen jaren waren er tientallen experts die uitlegden hoe chatbots die rol bijvoorbeeld op zich zouden kunnen nemen. Een beetje eventprofessional zou toch meteen zeggen: wat te denken van conversational marketing events?

15. Heilige Event Huisje gesloopt

De dames naast de nieuwe auto op de beursstand? De openingsslide van de keynote spreker met een foto van hem- of haarzelf? Buffetbakken met veel te veel voedsel? 1000 van dezelfde stoeltjes? Zender, boodschap, ontvangen maar? Nee hoor, 2024 gaat de heilige huisjes van de eventbranche voor eens en voor altijd slopen.

16. Aandacht 0.0: terug naar de basis

Er is ooit een onderzoek gedaan naar klanten in een McDonald's. De ene groep kreeg bij binnenkomst een ballon als cadeau, de andere groep niet. De ballonnen groep zette significant meer om. Ze bestelden gewoon meer. Deze korte intro is voor hen die in willen zetten op aandacht op events, maar er wel een ROI op willen gooien...

17. Sociaal maatschappelijke events

Een heerlijke, handenwrijvende, ontwikkeling: overheidsinstellingen, sociaal maatschappelijke organisaties, ze zijn om! Het event als het communicatiemiddel om een diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen en patstellingen op te lossen, wordt in 2024 niet alleen gemeengoed, maar bereid je voor op een enorme hoeveelheid, slimme, creatieve, basic, maar impactvolle sociaal maatschappelijke events. 

18. De persoonlijke eventbeleving

"Digitale hulpmiddelen zorgen er voor dat we met data de individuele beleving van een gast nog krachtiger kunnen maken." Tja, als Joe Pine het zegt, dan is het zo. De auteur van The Experience Economy spreekt veel over de volgende stap voor onze economie: The Transformation Economy, waarbij we bezig gaan met The New You. Daar horen events bij met de meest persoonlijke eventbeleving denkbaar. Pas dan schiet je raak.

19. Kostenkeuzes

De energieprijzen, de oorlog in Oekraine, in de Gaza-strook, inflatie, kortom de kosten zijn pittig gestegen. Daardoor staan eventbudgetten onder druk. Is dat louter ellende, nee hoor, 2024 opent daarmee de deur naar heldere kostenkeuzes. 

Draai je scherm voor de beste ervaring