Terug

Eventbudget sterkste groeier binnen stijgende marketingbudgetten

Waar in Nederland een continu marketingbudgetonderzoek ontbreekt, hebben we in het Verenigd Koninkrijk een prima benchmark met het IPA Bellwether onderzoek. Met de opmerking dat het Verenigd Koninkrijk binnen een totaal andere macro-economische context bekeken moet worden, zijn de cijfers over Q2 van 2024 op zijn minst positief te noemen: marketingbudgetten stijgen en daarbinnen is het eventbudget de koploper.

Britse bedrijven hebben hun marketingbudgetten in het tweede kwartaal van 2024 met de sterkste stijging in meer dan tien jaar en op het op één na hoogste niveau in bijna een kwart eeuw verhoogd, volgens het IPA Bellwether Report van Q2 2024.

De netto balans van Britse bedrijven die hun totale marketingbudgetten hebben uitgebreid, steeg van +9,4% in Q1 naar +15,9% in Q2. Dit is het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van 2014 (+20,4%) en tevens de op één na grootste opwaartse bijstelling in de bijna 25-jarige geschiedenis van het IPA Bellwether-onderzoek. Daarnaast is de netto balans al 13 kwartalen positief, wat wijst op een aanhoudende groei van de Britse marketinguitgaven. Hoewel 14% van de respondenten in het tweede kwartaal krimpende budgetten liet noteren, was het percentage van de marketingbudgetbepalers binnen de grote Britse bedrijven dat hun budget zag stijgen, vele malen groter met 29,9%.

"Evenementen bleven de best presterende marketingmethode vanuit budgettair oogpunt, met opnieuw een robuuste kwartaalgroei tijdens de meest recente enquêteperiode (netto balans van +17,2%, van +23,1%), wat wijst op een nog steeds sterke behoefte aan persoonlijke interacties met klanten en potentiële klanten", concludeert het IPA onderzoek direct in de eerste alinea.

Marketingbudget per onderdeel over Q2 2024:

1. Eventmarketing budget +17,1%
2. Direct marketing budget +8,9%
3. Sales promotie budget 6,9%
4. Massa media budget +3,5%
5. Markt onderzoek budget 3,2%

>> Bekijk meer over het IPA Bellwether onderzoek Q2 2024

Draai je scherm voor de beste ervaring