Terug

Events en relatiemarketing: van in de watten leggen naar community building

Weer zo'n heilig huisje in de wereld van eventmarketing: binnen je relatiemarketingstrategie gebruik je relatie-events om jouw contacten in de watten te leggen. Binding door te verwennen, maar dat is de laatste jaren wel echt enorm veranderd. Alles draait om toegevoegde waarde bieden, op de persoon, om uiteindelijk tot een hechte community te komen.

Relatie en Community Events is dan ook de naam voor events binnen de relatiemarketingmix. Daarbij is het bieden van toegevoegde waarde veel meer dan verwennen. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun relatiemarketing vol toegevoegde waarde in een experience te verpakken. Zo gaf een ietwat verouderd NIDAP Bedrijfsevenementen Onderzoek ooit al eens dat van alle events die binnen de marcom-mix worden ingezet, het meeste budget naar relatiemarketing events gaat. Maar juist die wereld is enorm snel veranderd.

NEXTLIVE heeft de ontwikkelingen en trends op het gebied van Relatie en Community Events voor je op een rijtje gezet. Dat overzicht biedt hopelijk houvast om ook jouw relatie events up to date in te richten:

Een mailtje. Een telefoontje. Een enveloppe met een gepersonaliseerde pen, met je eigen naam erop...Het draagt bij. Zeker. Maar de echte impact? Die maak je live. Dus wie aan relatiemarketing doet, moet live communiceren, binden door een beleving, een event, een experience. Maar hoe doe je dat anno 2025?

Uitgangspunt:
Een relatie evenement is het hoogtepunt van jouw relatiemarketingstrategie. Met een goed relatie event kun je als bedrijf of organisatie jouw klanten en relaties echt aan je binden.
 


Wat is relatiemarketing?
'Het doel van relatiemarketing is om nieuwe relaties aan te gaan, bestaande relaties te onderhouden en/of te verbeteren. Relaties zijn hierbij zowel klanten als andere partners. Dit wordt bereikt door onderlinge uitwisseling en nakoming van beloften. Dergelijke relaties zijn meestal, maar niet noodzakelijk altijd, lange termijn verhoudingen.' (Grönroos)


 

Effectieve relatiemarketing
Relatiemarketing is zo oud als de weg naar Rome. Investeren in langdurige en duurzame relaties met klanten, afnemers of partners is voor ieder bedrijf of organisaties essentieel. Voor effectieve relatiemarketing is een set van middelen nodig, van regelmatig live contact op individuele basis tot evenementen die in jouw relatiemarketing-strategie het hoogtepunt kunnen zijn. Wie denkt dat je er bent wanneer je jouw relatie fêteert met een VIP-avond bij een concert of sportwedstrijd, die kan de plank wel eens mooi misslaan. Maar wie strategisch te werk gaat, slim, creatief en effectief kan juist met een relatie evenement de relatie duurzaam maken.

Relatie en Community Events hebben namelijk niet stilgestaan. Je komt echt niet meer weg met het alleen maar feteren van jouw relaties. Er is meer nodig om te boeien en te binden. We hebben de belangrijkste trends en ontwikkelingen op een rijtje gezet.

Van relatiebestand naar open community

Waar we eerder zwaar in de bescherming gingen als het gaat om relaties, gaan we in 2023 beseffen dat als je onder jouw vlag, jouw relaties met elkaar verbindt, dit jouw bedrijf een enorme autoriteit geeft. En waar doen we dat? Precies, op relatie events.

Vergaande segmentatie

De kracht van events en beleving zit in het individu. Ja de groep versterkt het wel, maar wie het individu kan raken, bindt. Daarom gaan we nog veel verder met data en CRM-systemen om de beleving en de events te focussen op het individu en/of kleine groepjes binnen jouw bestand.

Hybride relatiemarketing trajecten

Vrees niet: geen hybride vorm van het relatie event zelf, maar wel in het complete traject, de jaarplanning. Een afwisseling van bijzondere online experiences en het live hoogtepunt, worden de nieuwe standaard in relatie events. Even online in gesprek met de goeroe in jouw vak en een paar weken later in een live sessie met haar of hem zitten…

Van over the top, naar under the top

Waar we jarenlang onze relaties meesjouwden naar VIP-plekken, sterren-restaurants en andere exclusieve events, is nu de focus op oprechte aandacht. Dus gaan we van over the top, naar under the top: persoonlijk, intiem, oprecht. Van sterrenrestaurant naar zelf koken met je relaties? Die beweging past ook nog eens binnen de duurzame stappen.

Relatie-sourced events

Stel jouw relaties de vraag: waar heb je behoefte aan en richt daar jouw relatie events op in.

De festivalbenadering

Niet te veel moeten...De wereld is veranderd en in ons vak en dus ook in de relatiemarketing events, zijn we verschoven naar een festivalgevoel. Festivalisering. Als je kijkt naar relatiemarketing events wordt die stroming vooral vertaald naar eigen keuzes: leg geen programma op, maar bied jouw relatie de keus en mogelijkheid om zelf een programma samen te stellen.

Draai je scherm voor de beste ervaring