Albert Heijn heeft als missie Beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Het heeft daartoe een nieuwe ‘’ Beter eten’’ missie ontwikkeld. Hoe brengt de grootste supermarkt van Nederland deze missie live onder de aandacht bij al haar stakeholders? Door hen uit te nodigen voor een inspirerend, verbindend en urgent festival: AH Beter eten Festival. Het concept van XSAGA doet mee aan de Gouden Giraffe Event Awards op maandag 3 april in de TheaterHangaar.
Concept
XSAGA en AH creëren een fonkelnieuw festival waarbij de bezoeker op een verrassende en speelse manier aan de hand wordt genomen om stap voor stap op weg te gaan naar een ‘betere wereld’. EXPO Haarlemmermeer stond 3 dagen lang in het teken van de nieuwe Beter eten missie van Nederlands grootste retailer. Om de missie te duiden hebben we alle initiatieven geclusterd in 3 inhoudelijke domeinen. We gaven deze domeinen de urgente kleuren van een stoplicht mee; rood, oranje en groen.
In het eerste rode domein (Beter eten is beter leven) werd de bezoeker geconfronteerd met zichzelf, zijn/haar eigen leven en gezondheid (denk hierbij aan ‘suiker en zout reductie’, introductie van de Nutri-score en presentatie van de Foodfirst lifestyle activaties). In het tweede oranje domein (Beter eten verbindt) stond het sociale en verbindende aspect van ‘samen eten’ centraal. Hier plaatsten wij de maatschappelijke partners van Albert Heijn op het podium en gingen met hen live het gesprek aan bij de Albert Heijn Aanschuiftafel.Uiteindelijk belande de bezoeker in het groene domein (Beter eten is de wereld beter achterlaten) waarin wij de bezoekers lieten ervaren hoe duurzame keuzes ‘nu’ op termijn bijdragen aan een betere wereld ‘van morgen’. Hier was ruimschoots plek voor innovatieve oplossing, vegetarische trends en substantiële aandacht voor de ‘Beter voor’ programma’s van Albert Heijn.
Samen met de meer dan 100 participanten verzorgde wij op meer dan 10.000 m2 festivalvloer interactieve sessies, kookdemonstraties, quizen, interactieve talks en tastings waar alle zintuigen worden geprikkeld. Hierdoor werden de bezoekers op een laagdrempelige, activerende en amuserende manier geconfronteerd met de inhoudelijke
thema’s van het festival. Thema’s die ook werden uitgedragen door de meer dan 50 nationale en internationale
sprekers die de diverse onderwerpen bespraken vanuit hun eigen perspectief. Stap voor stap werden de bezoekers van het festival onderdeel van dezelfde ambitie en daarmee ambassadeurs van de missie waarin wij samen (langs de as van ‘beter eten’) op weg gaan naar een betere wereld.
Ook introduceerde wij een noviteit genaamd ‘de digitale goodybag’ waarmee de bezoekers op duurzame wijze naast lekkere korting ook een hoop extra informatie mee naar huis konden nemen. Hiermee lieten wij zien hoe een modern festival een actieve bijdrage kan leveren aan een meer duurzame samenleving. Met dit nieuwe festival kreeg de Beter eten missie van Albert Heijn handen en voeten en werd op een inspirerende manier tastbaar gemaakt voor alle focusgroepen.
Doelstellingen:
De inzet was om de nieuwe Beter eten missie van Nederlands grootste Retailer van
Nederland Albert Heijn op laagdrempelige en inspirerende manier tot leven te brengen bij
haar klanten, partners, leveranciers en medewerkers. Zo gaan wij samen, stap voor stap, op
weg naar een betere wereld, voor iedereen.
De Beter eten missie bestaat uit 3 pijlers, vertaald naar 3 domeinen waar je kunt ‘proeven,
ontmoeten en beleven’ op het festivalterrein:
Pagina 3
Inschrijving van Beter eten Festival | Door: XSAGA
1. Beter eten is beter leven ‘lekker in je vel zitten’
2. Beter eten verbindt ‘sociale verbinding over de as van eten en drinken’
3. Beter eten is de wereld beter achterlaten ‘Duurzaamheid, innovatie en Beter voor
strategie’
Impact:
De eerste editie van het Beter eten Festival trok 14.000 bezoekers. Dat waren er 2000 meer dan geprognotiseerd. Meer dan 100 participanten, toeleveranciers en maatschappelijke partners werden meegenomen in de nieuwe missie van ‘lands grootste retailer. De inhoudelijke talks werden opgenomen en daarna als afzonderlijke bijdrages gedeeld met de medewerkers om ook de achterban van 110.0000 medewerkers op een organische manier mee te krijgen in de aangescherpte ambities. Alle respecterende media besteedde aandacht aan het festival en aan de nieuwe positionering van Albert Heijn.
Bezoekers beoordeelden het festival met een 8,4; een klinkend rapportcijfer hetgeen als extreem hoog mag worden gekwalificeerd. Albert Heijn heeft het Festival voor 2024 weer in haar marketingplannen opgenomen en ook de buitenlandse partner Delhaize is begonnen met de organisatie van hetzelfde festival in 2023.
Je kunt bij de jurypresentatie van deze en vele tientallen andere top events zijn. Kom dan in de middag naar Learn from the Best tijdens de Gouden Giraffe Event Awards op maandag 3 april, TheaterHangaar:
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: