Bonusan heeft samen met D&B Eventmarketing de Gouden Giraffe Event Award in de categorie Interne Events en Teambuilding veroverd. Op maandag 3 april namen de winnaars de prijs in ontvangst tijdens de Gouden Giraffe Awardshow in de TheaterHangaar in Katwijk.
Bonusan vierde het 55-jarig bestaan en ging van start met een aangescherpte strategie. Deze strategie richt zich op 3 doelen: healthy business, healthy planet, healthy organisation. Met de laatste werd benadrukt dat er met en voor de medewerkers werk aan de winkel was. Uitgangspunt was: “buiten winnen = binnen beginnen”; daarom zijn we aan de slag gegaan met een eventcampagne samen met D&B Eventmarketing om de visie van hoofd naar hart naar handen te vertalen.
Door middel van drie live events werden medewerkers meegenomen op reis naar de Belofte van Bonusan, waar alle medewerkers van Bonusan aan mee hebben gewerkt. Een uitgangspunt om in de toekomst zowel als inspiratiebron als een intern, gezamenlijk ‘kompas’. Het traject bij Bonusan bestond uit een intern cultuurtraject waarbij diverse live evenementen en touchpoints samen een eventcampagne vormden.
Concept
Het ontwikkelde concept was Get FIT together! FIT heeft een dubbele betekenis:
1. Een oproep om fit en vitaal te blijven, want dit is de missie van Bonusan
2. De FITamines werden geïntroduceerd: kernwaarden die staan voor wat Bonusan belangrijk vindt in het werk
De nieuwe kernwaarden/FITamines zijn een belangrijk onderdeel van de strategische peiler ‘ Healthy organisation’ en een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan. Tegelijker tijd was de oproep ‘Get FIT together’ ook gericht om beter met elkaar samen te werken en één Bonusan 2.0 te vormen.
Doelstellingen
Bonusan heeft zich een doel gesteld: In 2025 hebben we met onze gezondheids-oplossingen meer dan 1 miljoen mensen geholpen met het verbeteren van hun persoonlijke gezondheid. D&B heeft hieruit als onderdeel de vraag gekregen: Hoe zorgen we ervoor dat we het fundament gaan leggen voor het Bonusan van morgen? Het Bonusan wat als één bedrijf opereert in lijn van de nieuwe strategie. Een Bonusan waar alle medewerkers de gewenste cultuur begrijpen, omarmen en zich ernaar gedragen. Medewerkers verenigen en activeren onder één gezond Bonusan 2.0:
- Iedereen weet wat typisch Bonusan is
- Iedereen weet wat zijn/haar rol is in de organisatie
- Leidinggevenden kennen het lange termijnplan en snappen wat dit betekent voor de afdelingen en kunnen dit doorvertalen naar hun medewerkers.
Impact
De FITamines zijn inmiddels ingeburgerd en worden bij verschillende bijeenkomsten en gelegenheden genoemd en gebruikt, bv bij kerstpakket, werving van nieuwe medewerkers en teamsessies. Binnenkort volgt een train-de-trainer aan team van Bonusan, zodat ook de nieuwe medewerkers de FIT-sessies kunnen doen en hun puzzelstuk kunnen invullen.
Bonusan medewerkers zijn nu, na afloop van het cultuurtraject bevraagd op de doelstellingen welke gemeten zijn tijdens de 0-meting. Hieruit is gebleken dat medewerkers Bonusan ervaren als 1 bedrijf waar samen wordt gewerkt aan een gezonde toekomst. De interne cultuur wordt als waardevol ervaren en beoordeeld met 24% meer begrip voor keuzes. 38% geeft aan de cultuur beter te begrijpen en zich ernaar te gedragen. Het wij gevoel is versterkt en er wordt meer samen gewerkt. De belofte van Bonusan heeft bijgedragen aan het vestigen van de cultuur. Ook geeft men aan beter te weten hoe het proces in elkaar zit en te weten wat zijn/haar rol is, dit is gestegen met 16%. De mindsets worden voor 87% herkend en begrepen. Daarnaast is Bonusan gegroeid in het aantal medewerkers van 85 naar 100+ en zijn zij van een financieel uitdagend jaar gegroeid naar een financieel gezondere situatie waarin de strategie zijn vruchten begint af te werpen.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: