Al bijna 60 jaar helpt Bovemij als financieel dienstverlener ondernemers in de
mobiliteitsbranche succesvol ondernemen. Als enige aanbieder heeft zij alles onder één dak: verzekeringen, financieringen, rechtshulp en data. Klanten zijn zich daar nog niet altijd van bewust. Met een relatiemarketingstrategie - bestaande uit diverse eventconcepten - brengt Bovemij daar samen met D&B Eventmarketing verandering in.Dit doordachte concept dingt mee op maandag 3 april naar de Gouden Giraffe Event Award.
De relatiemarketingstrategie die we voor Bovemij hebben ontwikkeld, is het antwoord op de vernieuwde organisatiedoelstellingen die voort zijn gekomen uit de nieuwe strategie. Hierin is het productdenken vervangen door oplossingsgericht meedenken. Bij die verschuiving past een andere eventaanpak.
De traditionele relatie-events, zoals boottochtjes en de Mosselparty, die vooral gericht waren op het fêteren van de relaties, maken plaats voor events die bijdragen aan de positionering van Bovemij. Door events als middel in te zetten en niet als doel op zich, versterken we de propositie 'Bovemij helpt je succesvol te ondernemen'.
De relatiemarketingstrategie heeft vorm gekregen in een jaarkalender vol relatie-events voor de verschillende productgroepen. Per segment zijn passende formats ontwikkeld, die allemaal een consistente en samenhangende boodschap verkondigen: ‘Kom Verder bij Bovemij’.
De jaarkalender begon met de Bovemij BedrijfsBoost; een speciale kick-off voor een selecte groep klanten. Tijdens dit event inspireerden we ruim 130 ondernemers uit de mobiliteitsbranche en er was ruim gelegenheid om te netwerken.
Na de zomer organiseerden we samen met Bovemij het Mobiliteitsfestival, als ‘bewuste spinoff’ van de traditionele Mosselparty. In Fort Voordorp in Groenekan ontmoetten ondernemers uit de mobiliteitsbranche elkaar in feestelijke festivalsfeer. Diverse sprekers gaven een kijkje in de toekomst en schetsten mogelijkheden waarmee de ondernemende gasten ondernemer ook van het nieuwe seizoen weer een succes konden maken
Concept
De eerste editie van de BedrijfsBoost, met de titel ‘The Future Is Electric’, stond in het teken van de toekomst van de branche, waarbij elektrisch rijden een vast gegeven wordt. In het voortraject hebben we bij klanten en adviseurs opgehaald wat er speelt in de markt en op basis hiervan hebben we het inhoudelijke programma samengesteld.
Door middel van een event-paspoort - waarin de eventstrategie was samengevat - informeerden we adviseurs voorafgaand aan het evenement van deze prachtige saleskans. Tijdens het evenement volgden bezoekers diverse ‘sleutelsessies’; masterclasses en workshops waarmee je aan je organisatie kan sleutelen. Kleinschalig, concreet en praktisch.
Na afloop werd bezoekers gevraagd met welke concrete tip ze de volgende dag aan de slag zouden gaan. Na het evenement namen adviseurs op basis van deze input contact op met de vraag of Bovemij hierbij van dienst kon zijn.
Het Mobiliteitsfestival was het eerste ‘relatieversterkende evenement’ dat binnen de nieuwe eventstrategie werd uitgerold. De traditionele Mosselparty werd hiermee (met behoud van de vertrouwde sfeer) geüpgraded naar een impactvol event.
Het concept van dit zakelijke festival draaide om ‘de weg die voor ons ligt’. Er werd teruggeblikt op het afgelopen jaar, maar ook vooruitgeblikt op de toekomstige trends en ontwikkelingen. De bezoekers volgden tijdens het festival hun eigen ‘Roadtrip’ en konden zelf bepalen wat ze uit het event wilden halen; informatie en/of entertainment. Zo konden zij terecht bij keynotes die aansloten bij de positieve aanpakkersmentaliteit van Bovemij, of de gastvrijheid en persoonlijke benadering ervaren in het entertainment. Bij de keuze voor het entertainment en programma was ‘liefde voor het mobiliteitsvak’ het uitgangspunt, want de gemeenschappelijke passie van de diversiteit aan bezoekers.
De beleving begon al voorafgaand aan het festival. Vanuit het eventconcept werd een toepasselijke visuele identiteit voor het event ontwikkeld en werden naast de traditionele communicatiemiddelen vooral de adviseurs gefaciliteerd in het promoten van het evenement.Door middel van een flyer en een festivalbordje konden adviseurs het evenement onder de aandacht brengen tijdens de afspraken met hun relaties. Een uitgebreide video-uitnodiging creëerde heldere verwachtingen over hoe het Mobiliteitsfestival eruit zou komen te zien. Op het evenement was de herkenbare stijl terug te vinden in de styling en aankleding van de eventlocatie. Centraal stond het hoofdpodium met afwisselend inhoudelijke en vermakelijke sprekers zoals Victor Mids en Han ten Broeke
(voorzitter BOVAG).
Daarnaast konden de mobiliteitsondernemers hun hart ophalen in de future-fotobooth waar ze hun toekomstdroom konden vastleggen naast een echte Delorean uit Back to the Future. Ook was er muziek, goed eten in festivalstijl (met een Mosselman als knipoog naar de oude Mosselparty) en divers mobiliteit-gerelateerd side-entertainment.
Doelstellingen:
De vernieuwde strategie vanuit Bovemij positioneert het bedrijf als partner in plaats van leverancier. Daarnaast wil Bovemij zich met haar events onderscheiden door bezoekers altijd concrete tips mee te geven. In de eventstrategie hebben we dan ook onderscheid gemaakt tussen informerende events en relatieversterkende events.
Aan de eventstrategie liggen drie hoofddoelstellingen ten grondslag:
Na een bezoek aan een Bovemij relatie-event …
1. …ziet minimaal 60% van de bezoekers Bovemij als partner die hen helpt succesvol te ondernemen.
2. … is minimaal 60% van de bezoekers geïnspireerd door de inhoud en door ontmoetingen met mede-ondernemers.
3. … heeft 45% van de bezoekers een concrete tip of trick geleerd die hen verder helpt in hun onderneming.
Bovemij staat bekend als een gastvrije zakenpartner. Vooral in de relatieversterkende events werd hier op subdoelstellingniveau aandacht aan besteed. Voor de BedrijfsBoost was de volgende subdoelstelling van toepassing:
1. Gasten beoordelen het evenement met minimaal een 7.
Voor het Mobiliteitsfestival was één subdoelstelling geformuleerd:
1. Bezoekers van het Mobiliteitsfestival beoordelen het evenement met minimaal een 7
Impact
De resultaten:
BedrijfsBoost:
- 58% van de gasten geeft aan tips & tricks te hebben geleerd die ze morgen kunnen toepassen.
- Meer dan 65% van de gasten heeft kennis opgedaan die hen verder helpt in hun onderneming.
- Het event werd beoordeeld met een 9
- 68% van de bezoekers gaf aan geïnspireerd te zijn door de inhoud van het evenement en door het contact met mede-ondernemers.
Mobiliteitsfestival (zie aftermovie hieronder):
- Het event werd beoordeeld met een 8,3
- 65% van de gasten geeft aan concrete tips & tricks te hebben geleerd die ze morgen kunnen toepassen.
- Meer dan 70% van de gasten heeft kennis opgedaan die hen verder helpt in hun onderneming.
- 65% van de gasten geeft aan geïnspireerd te zijn door het contact met andere ondernemers.
De formats worden na elke event-uitvoer geëvalueerd en aangepast, zodat we continu blijven verbeteren. Inmiddels zitten we in het tweede jaar van de nieuwe eventstrategie en worden komende events binnen de strategie uitgerold. In plaats van dat we starten met een locatie en een programma, starten we met doelstellingen en gewenst resultaat. Klanten en medewerkers van Bovemij geven aan de nieuwe aanpak te waarderen en beter
vinden passen bij de identiteit van Bovemij.
Je kunt bij de jurypresentatie van deze en vele tientallen andere top events zijn. Kom dan in de middag naar Learn from the Best tijdens de Gouden Giraffe Event Awards op maandag 3 april, TheaterHangaar:
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: