Terug

Brabant Drive Thru is een winnend 'kick ass-event'

Hoe laat je - coronaproof - touroperators zien wat Brabant allemaal te bieden heeft? De tweedaagse Brabant Drive Thru bleek een succesvol en impactvol middel. Deze case won onlangs een Gouden Giraffe. "Een echt kick ass-event", aldus jurylid Geeske Doeve, die Gouden Giraffe Event Award uitreikte tijdens de awardshow in de TheaterHangaar in Katwijk.

VisitBrabant nodigde de reisbranche uit voor een tweedaagse autorally door Brabant met de titel ‘Brabant Drive Thru’. De deelnemers kregen de kans om in hun eigen auto (dus coronaproof) langs een uitgestippelde route, in rally-stijl door Brabant te toeren met diverse pitstops onderweg. De gehele ontvangst, de routes en alle informatie was geheel gestyled als rally, met startboog, startvlaggen, nummers, routeboek etc.

Doelgroep

De Brabant Drive Thru is een krachtig, coronaproof event binnen de campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’. In 48 uur lieten we meer dan 100 internationale touroperators en reisprofessionals, pers en Influencers Brabant ontdekken. In rally-vorm bezochten zij met hun eigen auto (corona proof) de highlights en parels van Brabant, met verrassende belevingen, spannende pitstops en ontmoetingen met locals. Doel: opname Brabant in hun reisprogramma’s.

Concept

Het event bestaat uit drie fases: 

Fase 1: Teaser fase
Aan de reisbranche lieten we prikkelende en verrassende
tekstcombinaties zien die op een bijzondere manier het vrijetijdsaanbod van Brabant
presenteren bijvoorbeeld:
• Cycling Foodlover? This is the place to be. Brabant
• Feinschmäckendes Shopaholic? Hier musst du sein in Brabant
• Kunstliefhebbende Natuurfan? Hier moet je zijn in Brabant.
We toonden in een veelvoud aan uitingen zoveel mogelijk bijzondere combinaties van toeristisch aanbod in Brabant. Met een online bannercampagne, direct mailing, korte video en een online magazine richtten we ons op de professionele reisbranche, dus B2B, zodat touroperators en reisprofessionals zich aanmelden voor het evenement.

Fase 2: Event
We nodigden de reisbranche uit voor een tweedaagse autorally door Brabant met de titel ‘Brabant Drive Thru’. De deelnemers kregen de kans om in hun eigen auto (dus corona-proof) langs een uitgestippelde route, in rally-stijl door Brabant te toeren met diverse pitstops onderweg. De gehele ontvangst, de routes en alle informatie was geheel gestyled in campagne en VisitBrabant kleuren als rally, met startboog, startvlaggen, nummers,
routeboek etc. We zoomden in op de contrasten van Brabant met meerdere reisroutes die onze gasten via het routeboek over de mooiste wegen door Brabant leidden, in hun eigen auto. In 48 uur namen we ruim 100 touroperators en reisprofessionals mee on tour. We dompelden hen onder in de typisch Brabantse gastvrijheid en zetten beleving, verrassing en unieke ontmoetingen centraal.

Fase 3: 'After Burner'
Als herinnering aan het event maakten we een fotocollage in de vorm van een moodboard. We deelden de aftermovies van de Brabant Drive Thru met alle deelnemers en ontwikkelden een inspiratiemagazine. Dit magazine was specifiek bedoeld als naslagwerk, zodat touroperators het Brabantse toeristische aanbod
gemakkelijk konden opnemen in hun eigen reisaanbod gericht op consumenten.
Weken na het event werden de leads nog eens na gebeld en werd informatie over het
toeristisch aanbod van Brabant nagestuurd.

Impact

In een normaal jaar wordt ná een vakbeurs gemiddeld 5 toeristische programma’s gepubliceerd door touroperators. Na de Drive Thru zijn er meer dan 30 nieuwe meerdaagse reisprogramma’s ontwikkeld en gepubliceerd door touroperators die deelnamen aan het event: een veelvoud in de helft van de tijd. Een extra succes was dat dit reisaanbod zich met name richt op meerdaagse fiets- en wandelprogramma’s voor individuele reizigers en auto vakanties. Dat past exact in de ontwikkelstrategie van het Brabantse vrijetijdsaanbod - kwalitatief en duurzaam.

Doelstellingen

De reisindustrie was nog lang niet hersteld in 2021. Inkomend toerisme was ver onder peil. Opnieuw een jaar waarin (TravelTrade) reisbeurzen werden gecanceld. Daarom bedachten we een uniek, exclusief event in lijn met de campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’: de Brabant Drive Thru. Een meerdaags event in samenwerking met onze partners (o.a. de citymarketingorganisaties van de grootste steden in Brabant, de Efteling en Beekse
Bergen), waarmee we meer dan 100 internationale touroperators en reisprofessionals, pers en influencers lieten zien hoe je tijdens een shortstay in onze provincie heel gemakkelijk iconisch aanbod met kleinschalig en lokaal aanbod combineert. Met als doel dat zij dit Brabants vrijetijdsaanbod opnemen in hun reisaanbod dat zij verkopen aan consumenten via reisgidsen, websites en reisbureaus.

Normaal gezien verzamelt de reisbranche hun informatie op vakbeurzen, waar landen zich presenteren met een beursstand en brochures. Met dit Drive Tru event heeft Brabant gekozen voor een vernieuwende aanpak, die veel meer impact maakt dan een brochure op een beurs.

Na een bewogen jaar kan de reis- en recreatiebranche in Brabant zich in 2021 weer langzaam richten op het ontvangen van toeristen. Met het oog op vermindering van (verre) reisbewegingen, voorzichtigheid met (grote) groepsreizen en het vermijden van risico’s en quarantaine verplichtingen, is de short-stay markt met dichtbij bestemmingen extra interessant voor reizigers. 

Dit biedt kansen voor Brabant, maar de concurrentie met andere regio’s is daarbij groot. Daarom was er de directe noodzaak voor een creatieve, Covid-19 ‘proof’ campagne om Brabant opnieuw onder de aandacht te brengen van vooral de Belgische en Duitse reisbranche en te laten zien dat Brabant de ultieme short-stay bestemming is, veilig en dichtbij: met de Brabant Drive Thru als event in deze campagne; ludiek, belevingsvol én coronaproof.

Brabant werd gepresenteerd bij de reisindustrie in Nederland, België en Duitsland. Hierbij werd een breed scala aan communicatiemiddelen ingezet die het salesproces ondersteunden, zoals online magazine, brochures, DM-acties, nieuwsbrieven, website, sociale media, etc. De doelstelling was om minstens 50 reisprofessionals te kunnen
ontvangen, met minstens vijf grote spelers uit die sector. Door de grote belangstelling hebben we besloten om het dubbele aantal deelnemers te faciliteren en een extra derde route te ontwikkelen.

Het resultaat van het event was veel groter dan verwacht. In een normaal jaar wordt ná een vakbeurs gemiddeld 5 toeristische programma’s gepubliceerd door touroperators. Dit evenement heeft zeker 30 nieuwe programma's opgeleverd op de korte termijn. Vooral heeft het veel reisprofessionals enthousiast gemaakt voor de bestemming Brabant. Het merendeel van de doelgroep had geen of nauwelijks kennis van Brabant als toeristische bestemming. Men heeft ervaren dat het combineren van verschillende locaties in 1 reisprogramma heel aantrekkelijk is voor de consument. De kwaliteit van de reisprogramma's zijn sterk verbeterd.



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

 

Draai je scherm voor de beste ervaring