Terug

Gouden Giraffe - House of the Dragon Europese première, persdag en immersive fan experience

Na een de succesvolle lancering van HBO Max in Nederland in februari werd het team van HBO Max Nederland gevraagd de Europese lancering van de grootste content titel House of the Dragon te realiseren. Er is gekozen voor de stad Amsterdam en Kumpany en BAAS Amsterdam hebben deze unieke opdracht gekregen en samen gerealiseerd. Ook influencer bureau We Are Era, mediabureau Dentsu, digital agency Crafture en livestream bureau Stream My Event hebben een belangrijke bijdrage geleverd. De samenwerkende bureaus doen een gooi naar de Gouden Giraffe.

Donderdag 11 augustus 2022. Het is een drukte van jewelste op het Damrak. Influencers en BN’ers worden gefotografeerd door fans. Gasten worden via de rode loper langs de volop aanwezige pers geleid. De mythische wereld uit de tv-serie Game of Thrones komt deze avond wel heel dichtbij: de Europese première van House of the Dragon, het tiendelige prequel op de HBO-hit, vindt plaats in Amsterdam.

Concept

De zaal in de schitterend aangeklede Beurs van Berlage vult zich met 800 genodigden. De spanning is voelbaar. Boven op de balustrade staan beveiligers, dit event is zo exclusief dat iedereen zijn/haar telefoon in een speciale sealbag moet verbergen tijdens het kijken van de eerste aflevering. Als iedereen een plekje heeft gevonden, komt Nikkie de Jager het podium op, gevolgd door acht speciaal uit de USA en UK overgekomen leden van de cast. Nikkie stelt ze – op de voor haar zo kenmerkende manier – wat leuke vragen. En dan… de eerste beelden. Popcorn knispert. De zaal zindert. Wat. Een. Aflevering.

Na de spectaculaire eerste episode biedt de activatie in een andere ruimte de Beurs van Berlage de genodigden een offline zinnenprikkelende en Insta-worthy experience. Bezoekers worden door drie ruimtes geleid, volledig geïnspireerd op de nieuwe serie. Voor deze route zijn gigantische props ontwikkeld, zoals een nest met drakeneieren en een 5,5-meter lange drakenschedel. In een multi-sensorische gang ervaar je hoe het is om omringd te worden door draken en daarna kun je plaatsnemen op de IJzeren Troon uit het machtige Targaryen-tijdperk.

Door de spanning voor deze eerste aflevering op te bouwen, de fanbase erbij te betrekken én een multi-sensorische beleving toe te voegen konden we een ‘larger than life’ momentum creëren rondom de langverwachte première van de prequel van HBO’s wereldwijde hit-serie Game of Thrones. Een momentum dat bovendien volop pers trok en massaal gedeeld werd op de grootste social mediakanalen.

Internationaal leverde deze aanpak meer dan 8.500 artikelen op, met een waarde van $ 25,94 miljoen. Ook in Nederland werd het erg goed door de pers opgepakt, met 3.171 artikelen en een mediawaarde van € 3,5 miljoen.

Met een 90 minutenlange livestream, gaven we fans in 19 (!) landen een exclusief kijkje en een virtuele rode-loper-ervaring. Op het toppunt, keken er 45.000 fans mee. In totaal realiseerden we via sociale media een bereik van 730.000 met een engagement van 110.000 (engagement rate 15%). Het influencerbereik was 8,9 miljoen, met 11,6 miljoen impressies.

Impact

Met duizelingwekkende aantallen geplaatste artikelen en tientallen miljoenen aan mediawaarde was de impact gigantisch. We haalden publicaties in de grootste dagbladen (Telegraaf, NRC en De Volkskrant), volop aandacht op nieuwssites als Nu.nl en NOS.nl, in program items bij RTL Boulevard, Shownieuws, RTL Nieuws, Editie NL en Films & Sterren en grote artikelen in toonaangevende titels als Linda.nl, Veronica Magazine en Cosmopolitan stond deze première volop in de schijnwerpers. De afzender werd bovendien overal genoemd, waardoor de link tussen de serie en HBO extra verstevigd werd.

De organic assets die de cast op hun eigen profiel deelden, plus de Social Media coverage van de 114 influencers (waarvan slechts 3 betaald), leverde in totaal 11,6 miljoen impressies (en een bereik van 8,9 miljoen) op.

“We zijn heel blij dat we House of the Dragon in heel EMEA een vliegende start hebben kunnen geven met dit grootschalige Europese evenement” aldus Carien Vugteveen, PR Manager HBO Max Nederland. “We hebben de streamingdienst HBO Max in Nederland op spectaculaire wijze op de kaart gezet en zijn ontzettend trots op de eindresultaten.”

DE HARDE CIJFERS:

Totaal bereik (Europa): gerealiseerd bereik van > 211 miljoen (+21%)

PR bereik, publicaties en waarde (Europa):

  • Gerealiseerd PR bereik: > 200 miljoen (+35%)
  • Gerealiseerd Publicaties: 8.500 (+31%)
  • Gerealiseerd PR waarde: $ 25,95 miljoen (+48%)
  • Word of Mouth: gerealiseerd influencer bereik van meer dan 45 miljoen (+29%)
  • De social wall had in de eerste 24 uur een bereik van 44.309.155. 
  • Soft KPI - creëer FOMO: gerealiseerd 45k livestreams (+80%)

PR (Europa):

  • 8.500 artikelen in totaal
  • 150+ artikelen over de meest succesvolle eerste aflevering van een HBO-serie ooit
  • 200+ recensies
  • 80% van de reviews met positieve beoordeling
  • Waarde $ 25,95 miljoen

 

PR (Nederland)

3.171 artikelen in totaal (1.739 online + 1.319 social + 75 print + 38 RTV)

Waarde € 3,5 miljoen 

 

Première Live Stream & Social Media Coverage

  • 90 minutes live stream
  • 19 countries
  • 45k live views
  • 730k bereik
  • 110k engagement
  • 8,2k comments
  • 15% engagment rate

 

Influencers (total):

  • Bereik 8,9 miljoen
  • Impressies: 11,6 miljoen
  • Aantal influencers: 114
  • Gecombineerde volgers: 46,4 miljoen
  • Aantal posts: 450
  • Aantal stories is de eerste 24 uur: 1.000


Engagement:

Groei aantal accounts die HOTD afleveringen bekeken hebben tov gemiddeld aantal ‘viewing accounts’ in Europa: +1.000%

Acquisitie:

Groei nieuwe abonnees nav HOTD premiere in Europa: +2.500%



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

Draai je scherm voor de beste ervaring