Na 4 digitale edities vond in september 2022 de eerste fysieke concertreeks van The Streamers plaats. 100.000 bezoekers konden live genieten van The Streamers en ook nu maakte ING de gratis livestream weer mogelijk. Deze trok uiteindelijk ruim 720.000 kijkers. Verdeeld over 3 dagen in het Olympisch Stadion organiseerde ING verschillende ontvangsten voor in totaal 1.400 relaties. Van money can’t buy programma’s met een kijkje achter de schermen tot medewerkers acties. Daarmee is ING in de race voor een Gouden Giraffe Event Award.
The Streamers werden in 2021 opgericht als gelegenheidsband met het doel om Nederland tijdens de coronapandemie leuke avonden te bezorgen. Een collectief van bekende Nederlandse artiesten sloeg de handen ineen en verzorgde in de lockdowns gratis online livestream-concerten. ING is initiator geweest van het idee, heeft aan de tekentafel gezeten vanaf het eerste moment, is als sponsor betrokken zijn nek uitgestoken bij de totstandkoming en heeft het sponsorship ontwikkeld toen er na de digitale ook fysieke concerten werden georganiseerd.
Concept
ING wil graag dat muziek toegankelijk is voor iedereen. De livestream werd kort voor het concert aangejaagd door middel van een campagne met verschillende artiesten zoals Kraantje Pappie en Emma Heesters. Door middel van de livestream kon heel muziek liefhebbend Nederland digitaal toch aanwezig zijn. Ook vinden we het belangrijk dat medewerkers trots zijn op hun werkplek bij ING. Voor medewerkers hebben we een winactie gehouden en de winnaars konden met hun +1 genieten van de show. Ook onder Studenten & Kids hebben we een winactie gehouden; samen met een groep vrienden kon je kaartjes winnen voor de show of met je gezin.
Voor onze particuliere en zakelijke relaties hebben we gekeken hoe we een unieke ervaring konden bieden. Dagelijks organiseerden we voor een select gezelschap een private dining in Wils (restaurant naast het Olympisch Stadion) en de kok, Joris Bijdendijk, verwelkomde onze relaties. Vervolgens gaven Niel van Hoff (eigenaar Tribe Company, organisator The Streamers) en Steffen van Iersel (Hoofd Sponsoring & Events – ING) een inspirerende talk over het sponsorship en werden de relaties door hen meegenomen voor een uniek kijkje achter de schermen. Van kleedkamers, techniek tot aan een foto bij het podium. Vervolgens beleefden de relaties de show vanaf het Friends & Family decks waar ING en Tribe hun relaties ontvingen met goed zicht op het podium.
In restaurant Neni (naast het Olympisch Stadion) ontvingen we dagelijks particuliere en zakelijke relaties voor een diner en netwerkmoment voordat ze samen de show gingen beleven in het Stadion. Vanuit de Bijlmer hebben we een bus laten rijden met gezinnen die minimale middelen hebben om rond te komen en doorgaans niet naar een concert gaan. Zij hebben een geheel verzorgde dag gehad met horecapassen voor alle F&B, mooie plekken in het stadion, kleine goodie en vervoer.
Innovatie: Recycle your cup
ING vindt duurzaamheid belangrijk. Het vele (plastic)afval op events is een probleem waar we alleen samen met alle bezoekers en de organisaties iets aan kunnen doen. Tijdens het concert heeft ING het Recycle your cup systeem geadopteerd. Bij binnenkomst krijgt iedereen 1 muntje die je bij de bar kunt omwisselen voor een beker. Heb je je drankje op? Dan wissel je je beker om bij de bar. Om het maximale hieruit te halen hebben we ook meerdere ‘cup collectors’ ingezet die over het veld liepen om de bekers te verzamelen. Aan het einde van de avond konden de bezoekers een QR code scannen bij het inleveren van hun laatste beker.
Doelstelling
Het begin…
De coronacrisis had een enorme impact. ING leverde als bank een belangrijke bijdrage om Nederland door deze crisissituatie heen te loodsen. Dat deden we vanuit ING op drie manieren: Particuliere en zakelijke klanten bijstaan, medewerkers gezond en veilig houden en bijdragen aan de maatschappij.
Als liefhebber van muziek wilden wij het mooie muzikale initiatief van Nederlandse topartiesten toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek. Extra bijzonder was dat we veel positieve reacties kregen van kijkers die om verschillende redenen niet in staat zijn een fysiek live concert te bezoeken en nu een live concert vanuit huis konden volgen. Na de coronacrisis bleek de roep om een vervolg op The Streamers groot. Het collectief van
artiesten heeft zichzelf ontwikkeld tot een begrip in de Nederlandse muziekindustrie. Van daaruit heeft de concertreeks in het Olympisch Stadion plaatsgevonden, waar men naast fysiek (betaald) ook digitaal (gratis) bij aanwezig kon zijn. Op deze manier kan iedereen die er om welke reden dan ook niet fysiek bij kan zijn, toch genieten van dit 5e concert.
• ING wil als bank toonaangevend zijn in het bouwen aan een duurzame toekomst; voor de onderneming, haar klanten, de maatschappij en het milieu. ING wil een rol spelen in de samenleving en doet dat onder meer door sponsoring. Het sponsoren van voetbal, het Rijksmuseum en muziek biedt ons een manier om actief te zijn in de samenleving. En tegelijkertijd om de relatie van ons bedrijf en onze mensen met ons merk te versterken. Muziek verbindt, inspireert, raakt en maakt mensen sterker en muziek brengt mensen samen. ING wil mensen door heel Nederland met elkaar verbinden door middel van muziek. ING wil muziek (naast voetbal en het Rijksmuseum) toegankelijk maken. Zo willen we geluksmomenten creëren voor mensen, hen in het hart raken en in staat stellen hun ding te doen. ING heeft een groot klantenbestand, zowel zakelijk als particulier, door heel Nederland. Muziek past ook daardoor bij ons brand.
• Het concert digitaal toegankelijk te maken/ Livestream: Minimaal 1 miljoen kijkers per digitale editie.
• Unieke ervaring bieden aan onze relaties
• Company pride verhogen door middel van medewerkers uitnodigen
• Sustainability: bijdrage leveren op duurzaamheid ttv het event
• MVO: het concert mogelijk maken voor een doelgroep die normaal concerten niet mee kan maken.
Impact
- De livestream is door 720.000 kijkers gevolgd en beoordeeld met een 8.7
- We hebben 1.400 relaties via ING ontvangen
- De money can’t buy programma’s zijn beoordeeld met een 9.6 en de ontvangsten voor onze particuliere en zakelijke klanten zijn beoordeeld met een 9.1
- Voor de Kids Actie hadden we 6.922 aanmeldingen en voor de Studentenactie hadden we 1.224 aanmelden. Zij hebben het concert met een 8.5 beoordeeld, hier was geen ontvangst
- Van de recycle your cup actie met het scannen van de QR codes aan het einde van het concert zijn er 2.200 deelnemers. Zij maakten op deze manier kans op kaarten voor The Streamers 2023
- Overall heeft het concert een 8.1 gescoord en zien we een NPS van 34
Gouden Giraffe Event Awards maandag 3 april TheaterHangaar: ben je er net als 350 gasten ook bij?
Je kunt bij de jurypresentatie van deze en vele tientallen andere top events zijn. Kom dan in de middag naar Learn from the Best tijdens de Gouden Giraffe Event Awards op maandag 3 april, TheaterHangaar:
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: