De kracht van samenwerking laten zien en voelen. Dat was het doel van de LSH Manifestatie - Act to Connect - Connect to Act. Heeft dit kennisevent - een inzending van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) - zoveel impact dat het een Gouden Giraffe wint op 3 april. We gaan het zien op de eerste maandag in april in de TheaterHangaar in Katwijk. En ook jij kunt aanwezig zijn bij die wervelende awardshow.
Op 12 april werd tijdens Act to Connect, Connect to Act, de Manifestatie voor de Life Sciences & Health (LSH) sector,op bijzondere wijze en met interessante gasten, een lonkend perspectief voor de toekomst gepresenteerd. Met als basis de uitkomsten van wat er de jaren daarvoor met het Actieprogramma ‘Nieuwe kansen voor Topsector Life Sciences & Health’ is bereikt en hoe daar op kon worden voortgebouwd. Er werd ingezoomd op de kracht van het nationale LSH-ecosysteem, Europe’s connected Life Sciences & Health metropolis. Waar heeft verbinding ons gebracht en hoe kunnen we daar nog sterker op inzetten: Act to Connect – Connect to Act. Tijdens de Manifestatie werden het verleden - heden - toekomst van de Life Sciences & Health sector verbeeld met beelden, films, animaties en gesprekken op het podium. Alles met als doel partijen met elkaar te verbinden om de sector nog krachtiger te maken.
Het concept
Het concept is letterlijk verwoord in de titel van de manifestatie: Act to Connect, Connect to Act. Het verbinden en in actie komen. Er is gekozen om dat in manifestatievorm te doen in Theater Amsterdam. We wilden wegblijven van de obligate lezingen met PowerPoint presentaties. Het verbinden moest vooral beleefd worden. Het enorme scherm van 50 meter breed en 10 meter hoog in Theater Amsterdam was dan ook het perfecte canvas om die verbinding tot uitdrukking te brengen.
Als metafoor werd gekozen voor een metronetwerkkaart (de connected metropolis) waarop alle partijen, van universiteiten tot incubators, ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen met elkaar verbonden zijn. Die vormgeving van lijnen die ‘stations’ met elkaar verbinden, is in het hele programma doorgevoerd. Een grote verscheidenheid van presentatievormen hielpen om de inhoud met de doelgroepen te verbinden. Zoals een spoken word om 400 jaar Nederlandse medische innovatie te laten zien, zeepkist presentaties waarin de 4 doelgroepen hun drijfveren lieten zien en letterlijk met elkaar verbonden werden, animatievideo’s om uitleg en duiding te geven, paneldiscussies op basis van vragen en boodschappen van betrokkenen op video en meer. En dat alles in inhoudelijke blokken die samen het verhaal van de LSH sector vertelden. Daarbij werd steeds het hele scherm én het podium ingezet. Bijzonder was ook dat alle inhoud in cocreatie met de betrokken organiserende partijen is ontwikkeld door middel van een aantal intensieve (online, want Corona) werksessies. Iedereen voelde zich betrokken en verantwoordelijk voor de juiste inhoud en boodschap. Alle sprekers waren zo ook zeer goed voorbereid en gemotiveerd. De manifestatie werd afgesloten met een oproep tot verdere samenwerking waarbij alle namen van de gasten op het scherm werden getoond.
Campagne
Omdat alle organiserende doelgroepen intensief betrokken waren bij de ontwikkeling en voorbereiding van de manifestatie voelden zij zich ook verantwoordelijk om de juiste gasten uit te nodigen. Er zaten dus exact de juiste mensen in de zaal. Er is dus vooral ‘intern’ campagne gevoerd in het brede stakeholdernetwerk van de LSH-sector en niet specifiek daar buiten. Voor de campagne werd alleen online media ingezet.
Het live samenbrengen van al deze doelgroepen op één moment was enorm belangrijk en waardevol. Naast de gezamenlijke beleving die inpireerde en het gesprek op gang bracht, vonden ook onverwachte ontmoetingen plaats die anders veel meer tijd en moeite hadden gekost. Het moment zelf, de manifestatie dus, was ook de perfecte afsluiting van het actieprogramma. Alles kwam nu samen en was de opmaat voor een volgende fase. Misschien zou er anders gekozen zijn voor een rapport en een persconferentie, maar dit was veel impactvoller. Dat werd ook later bevestigd door de sector. Ze spreken nu nog over de beleving die ze op de manifestatie mee maakten.
Impact
De manifestatie heeft vele diverse partijen bij elkaar gebracht en inzichtelijk gemaakt wat het oplevert, en kan opleveren, als je met elkaar samenwerkt. Door de successen tot nu toe te laten zien, voelden deelnemers zich geïnspireerd om elkaar op te zoeken en in actie te komen.
Enkele maanden na de manifestatie waren hier al resultaten van te zien. Zoals in het FAST programma (Future Affordable and Sustainable Therapies). Hierin wordt door een geïntegreerde aanpak sneller en doeltreffender innovatieve medicijnen en therapieën ontwikkeld. Hier zijn nu al grote stappen in gemaakt.
Verder zijn na de manifestatie nieuwe regionale Life Sciences & Health clusters geïdentificeerd en opgestart, precies passend bij wat er op de manifestatie werd getoond en gevraagd.
De impact van de manifestatie is volgens betrokkenen groot geweest. Nieuwe samenwerkingen werden geïnitieerd, maar vooral het geloof dat samenwerking de Life Sciences & Health sector in Nederland sterker maakt, wat weer leidt tot een betere gezondheid van ons allemaal.
Bekijk hier de aftermovie van de LSH Manifestatie - Act to Connect - Connect to Act.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: