Back to live - let's go wild. Dat was de titel van een daverend feest van Randstad. Na de pandemie konden de medewerkers elkaar weer ontmoeten en samen feesten. Het event zat zo goed in elkaar en het concept was zo doordacht, dat dit evenement nu meedingt naar de Gouden Giraffe. Op maandag 3 april worden in de TheaterHangaar in Katwijk de winnaars bekend gemaakt van deze prestigieuze awards.
In een van de eerste weekenden dat de samenleving weer echt 'open' was, gaf Randstad een feest. Op zaterdag 9 april 2022 was het eindelijk zover: een bedrijfsfeest, en groots ook. In de Werkspoorkathedraal in Utrecht kwamen 2000 medewerkers van Randstad Nederland bij elkaar om het feest van hun leven te beleven tijdens een uitbundig live festival met entertainment en food. 'Back to live - let’s get wild' werd een ouderwets- legendarisch
Randstad feest.
Doelgroep
De doelgroep van het event zijn alle medewerkers van Randstad Nederland en de medewerkers van Randstad Groep Nederland die dedicated voor het merk Randstad werken. De doelgroep is qua leeftijd gemiddeld 30 - 35. De man-vrouw verhouding onder de medewerkers is 70% vrouw en 30% man.
Concept
Net als veel andere bedrijven worstelde Randstad met de pandemie en het verminderde menselijk fysiek contact als gevolg daarvan. Juist een bedrijf als Randstad, dat met haar strategie 'Human Forward' inspeelt op het centraal zetten van talent, voelde hier de gevolgen van. Bij Randstad is en blijft de mens de spil van hun werk en succes. Hoog tijd dus om de medewerkers weer samen te brengen en de mensen binnen het bedrijf centraal
te stellen.
Het concept 'Back to live - let’s get wild' bestaat uit 2 pijlers:
- 'Back to live' omschrijft het momentum, namelijk dat medewerkers weer live samen mochten komen.
- 'Let’s get wild' omschrijft het gevoel en de energie waar iedereen op dat moment naar smachtte, los kunnen gaan op een te gek live festival met je collega’s.
De doelgroep is gemiddeld 30 - 35 jaar; door te kiezen voor een festival-achtige opzet met veel verschillende experiences speelden we hierop in. Ook de verhouding 70% vrouw en 30% man heeft doorslag gegeven in het zoeken naar elementen in het event die hierop aansluiten.
De customer journey is een cruciale component van het concept. Randstad & IINII hebben bewust gekozen om een deel van het event, zoals de locatie en het programma, geheim te houden. Dit zorgde voor spanning en nieuwsgierigheid onder de medewerkers en maakte het een belangrijk onderdeel van de voorpret voorafgaand aan het evenement. De dresscode 'uitbundig, uitgelaten en uitzinnig' zorgde daarbij ook voor veel voorpret onder de medewerkers bij het bedenken en gezamenlijk uitzoeken van hun outfits.
De deelnemers konden op een ontdekkingsreis door de verschillende area’s van het terrein. Qua muziek ging het van Snollebollekes en Danny de Munk tot Kris Kross Amsterdam. Op het gebied van food is er naar gestreefd om een zo bijzondere mogelijke experience te verzorgen. Er was verfijnde vegan, er waren hanging cocktails, maar er was ook een glow in the dark bar, compleet met glow in the dark eten en drinken. Verder konden deelnemers
zich laten versieren met neon kleuren door festival painters.
Dit grootse feest was een moment van waardering vanuit Randstad voor haar medewerkers; de onderlinge verbinding is weer versterkt, ze voelen zich trots op het bedrijf en hebben een 8+ beleving ervaren. Door het talent op deze manier centraal te stellen, sloot dit event perfect aan op de bedrijfsstrategie Human Forward.
Impact
De feedback van de medewerkers na het event was buitengewoon positief. Ze gaven aan dat het event hun verwachtingen ruimschoots overtrof en dat ze trots zijn om voor Randstad te werken. Medewerkers werden al vroeg betrokken door het communicatietraject en konden zo naar het event toeleven. Ook lange tijd na het event
werkte het Randstad gevoel nog steeds door. Het event heeft op deze manier bijgedragen aan de verbondenheid tussen medewerkers en het bedrijf.
Randstad events worden altijd al legendarisch genoemd, en dat is nu niet anders. De campagne en het event hebben een grote impact hebben gehad op de medewerkers van Randstad en hun waardering voor het bedrijf.
Uit de evaluatie die is gehouden onder alle medewerkers die bij het feest aanwezig waren, werd het feest gemiddeld beoordeeld met een 9,5. Dit is het hoogste cijfer voor een Randstad feest in decennia. Medewerkers gaven aan dat het feest niet alleen aan hun verwachtingen heeft voldaan maar zelfs hun verwachtingen heeft overtroffen! De overall communicatie werd beoordeeld met een 9,2. De catering werd gewaardeerd met een 9 en het entertainment met een 8,5.
Doelstellingen
Voor Randstad is de conclusie dat dit feest een bijdrage heeft geleverd aan de doelstellingen. Op de korte termijn is de 8+ beleving ruimschoots behaald. Daarnaast geven de medewerkers aan dat ze weer weten waarom ze voor Randstad werken: ze ervaren company pride. En de verbinding tussen de medewerkers is weer versterkt. Dit werkt ook op de langere termijn door, en versterkt de binding met het bedrijf. En als iedereen groeit,
groeit Randstad ook.
Al 60 jaar beweegt Randstad zich als een betrokken partner tussen talent, klant en medewerker op de arbeidsmarkt. Naar haar medewerkers doet het bedrijf dat door betekenisvol werk te bieden, ruimte en richting te geven voor succes en groei, en een cultuur van oprechte aandacht en waardering te creëren. Zodat iedereen zijn of haar beste zelf kan zijn.
De strategie van Randstad is dan ook: Human Forward; waarin het centraal zetten van talent van groot belang is voor het bedrijf. Het event zou hieraan moeten bijdragen middels de volgende doelstellingen:
* Het versterken van de verbondenheid tussen alle medewerkers
* Realiseren van company pride
* Uiting geven aan aantrekkelijk werkgeverschap.
Met dit event wilde Randstad haar waardering uitspreken richting de medewerkers en bedanken voor hun inzet en harde werken tijdens de uitdagende periode van covid. Daarnaast moest het feest een 8+ beleving en ervaring bieden.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: