Als tegenhanger van Black Friday – het toonbeeld van overcomsumptie – bouwde Kumpany voor Solidaridad een fysieke winkel om naar een pop-up store in hartje Utrecht. Waar veel petities saai en instrumenteel zijn, werd iedereen bij de Signastore mede-eigenaar van het concept. Wat begon als een enorm, leeg en wit canvas, werd binnen no-time één grote indrukwekkende petitie en een kanshebber voor de Gouden Giraffe.
Wereldwijd werken miljoenen mensen in de kleding-, textiel- en schoenenproductie. De grote meerderheid krijgt niet genoeg betaald om in hun basisbehoeften te voorzien. Solidaridad komt in actie voor een wereld waarin alles wordt gemaakt en gekocht in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties. Met het burgerinitiatief ‘Good Clothes, Fair Pay’ ondersteunt Solidaridad de Europese petitie die een leefbaar loon in de kledingindustrie probeert mogelijk te maken. In tijden van hoge inflatie worden bijna alle prijzen duurder, behalve die voor kleding uit Azië. Die prijzen dalen…
Concept
Als tegenhanger van Black Friday – het toonbeeld van overcomsumptie – bouwde we voor Solidaridad een fysieke winkel om naar een pop-up store in hartje Utrecht. Waar veel petities saai en instrumenteel zijn, werd iedereen bij de Signastore mede-eigenaar van het concept. Wat begon als een enorm, leeg en wit canvas, werd binnen no-time één grote indrukwekkende petitie!
Duizenden bezoekers lieten hun handtekening achter. Als opvallende verschijning in het straatbeeld spelen we direct in op het FOMO-gevoel; je ziet de Signastore en wil op zijn minst weten hoe, wat en waarom? Zo wisten we de kracht van de communicatieboodschap en de impact van het collectief binnen dit activerende event tastbaar te maken en te benadrukken.
Met een piepklein budget hebben we optimaal rendement behaald en een stevige steen in de vijver gegooid. Met als resultaat dat het volop werd opgepakt door de pers: het onderwerp én de Signastore kwamen beiden in alle content goed voor het voetlicht.
Doelstelling
Er zijn twee belangrijke doelstellingen:
- Een boost geven aan de 20.000 handtekeningen die Solidaridad in 1 jaar voor de petitie wil realiseren
- Meer bekendheid voor de actie: inhoudelijke en kwalitatieve PR die gericht is op Kennis – Houding – Gedrag:
Kennis:
awareness creëren voor het feit dat kledingmerken een eerlijke prijs moeten betalen voor hun producten en eerlijk handeldrijven
Houding:
ik vind de huidige situatie oneerlijk en wil dat dit verandert
Gedrag:
het (online) ondertekenen van de ‘Good Clothes Fair Pay-‘petitie
Concrete doelstellingen:
- Minimaal 2.750 handtekeningen
- PR ter waarde van minimaal € 100k realiseren
Impact
Met een piepklein budget hebben we optimaal rendement behaald en een stevige steen in de vijver gegooid, zowel met de fysieke activatie als met pers en social media. Het onderwerp én de activatie kwamen beiden in alle content voor het voetlicht.
Het PR-domein ‘import shirt goedkoper dan een brood’ zorgde ervoor dat de complexiteit van het verhaal voor lifestyle- en zachte nieuwsmedia behapbaar werd. Voor deze media, die niet gepokt en gemazeld zijn in duurzaamheidskwesties, werkte de campagne goed omdat het de complexiteit van het thema wegneemt. Op deze manier wordt een bredere groep Nederlanders zich bewust van de oneerlijkheid in de textielketen.
Kennis:
De winkel is in 5 dagen door duizenden mensen – vooral het winkelend publiek, de kern van de doelgroep – bezocht. Elk uur dat de activatie live was, stonden er ongeveer 155 mensen in de Solidaridad Signastore: elke minuut kwamen er gemiddeld bijna 3 handtekeningen bij. Al deze mensen zijn direct in aanraking gekomen met het verhaal én hebben de petitie getekend (kennis, houding en gedrag).
In de pers en op social media is de Signastore goed opgepikt. Onze PR partner heeft in totaal 42 publicaties met een bereik van 8,6 miljoen mensen weten te realiseren. Daarmee hebben we de missie van Solidaridad, die voor veel mensen toch te ver-van-hun-bed is, op een pakkende manier dichterbij gebracht, waarbij we op een zeer kwalitatieve manier op de doelstellingen ‘Kennis – Houding – Gedrag’ hebben gestuurd. In totaal hebben we een free publicity waarde van € 136k en een advertentiewaarde van ruim € 42k gerealiseerd. Naast een aantal media die focussen op duurzaamheid (Duurzaamheids Journaal, Textilia, Happy Times), publiceerden ook de NOS, LINDA., het AD en de regionale dagbladen over de activatie en het feit dat de textielketen oneerlijk is en dat er een solidaire wet moet komen.
Houding & Gedrag:
Iedereen (18+ EU burgers) die zijn / haar tag in de winkel achterliet, heeft de petitie ook daadwerkelijk digitaal ondertekend. Daaruit is te concluderen dat men de huidige situatie oneerlijk vindt en wil dat deze verandert. Om dat kracht bij te zetten, is ook de gedragscomponent gerealiseerd: in vijf dagen tijd hebben we een flinke boost in handtekeningen weten te realiseren: ruim 5.135 handtekeningen, een kwart van het jaartarget en bovendien bijna een verdubbeling van de prognose! Kortom: een topresultaat binnen de mogelijkheden en het beperkte budget.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: