RET is al jaren creatief en impactvol met live en events. Zij weten als geen ander hoe ze het openbaar vervoer en de uitdagingen die daarbij horen tot leven kunnen brengen bij de consument, de reiziger. Dat lukte nu met hun bureau BEE Agency en het concept RET Aardig Onderweg Challenge. Daarmee won RET de categorie Brand Events.
Naam event: RET Aardig Onderweg Challenges
Datum Event: 1-1-2023 tot 23-6-2023
Inschrijver / bureau: BEE Agency
Opdrachtgever: RET
Dear international visitor,
Did you find this article via our LinkedIn? Welldone and welcome on our Dutch platform within the NEXTLIVE.COMMUNITY. Do you know there is a German platform as well?
For now: if you want to see the case video, please scroll down in this article. Do you want to read the whole article in your own language, please use the translate option in your browser.
Omschrijving opdrachtgever:
De Rotterdamse Electrische Tram N.V. (RET) is een Nederlands vervoerbedrijf dat actief is in het stads- en streekvervoer in en rondom de stad Rotterdam. De diensten van de RET bestaan uit openbaar vervoer per tram, bus en metro
Korte omschrijving event:
De RET Aardig Onderweg Challenge is een campagne in de vorm van een serie wedstrijden op het duurzame netwerk van de RET; het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam.
Locatie evenement: RET Aardig Onderweg Challenges locaties:
#1 De snelste = Centraal Station Rotterdam, bus platform (tegenover Conradstraat 36) + op en rond het netwerk van de RET
#2 Fit = Metrostation Wilhelminaplein + op en rond het netwerk van de RET
#3 De liefste = Tram en metrostation Oostplein + op en rond het netwerk van de RET met oa een historische Rotterdamse tram
#4 Het mooiste uitzicht = Rotterdams Openbaar Vervoer Museum (ROVM) Kootsekade 19, Rotterdam
Aantal personen: Fysieke deelnemers:
Challenge 1: 'De snelste' = 10 deelnemers
Challenge 2: 'Fit' = 8 deelnemers
Challenge 3: 'De liefste' = 14 deelnemers
Challenge 4: 'Het mooiste uitzicht' = 40 deelnemers (totaal 100 gasten)
Online bereik doelgroep op sociale Media:
• 80 posts
• 1.157.000 bereik
Wat was de hoofddoelstelling van het evenement?
Met de evenementen wil de RET content creëren om inwoners uit de regio Rotterdam te bereiken met een boodschap over haar duurzame netwerk. Alle content samen moet een campagne vormen die een positieve bijdrage levert aan het sentiment; het gevoel dat de mensen hebben bij het merk RET.
Doelgroep en omschrijf de doelgroep
- Sociale media volgers van de RET (Vrienden van de RET) => FB, Insta & LinkedIn en Nieuwsbrief
- De RET reizigers => via Narrowcasting , Abri's (op en rond het netwerk van de RET) Website header en WiFi Banner
- De inwoners van de Regio Rotterdam = > Via PR en paid social
Wat waren de eventuele subdoelstellingen?
Subdoel 1: Duurzaam voor iedereen
Omdat duurzaamheid voor de meeste reizigers niet de belangrijkste reden is om voor het OV te kiezen, wilde de RET ook laten zien dat ze aansluiten bij de wensen van zoveel mogelijk mensen. ‘Wil je snel van A naar B?, Wil je gezond en fit op reis?, Wil je gezellig op pad tussen de mensen? Wil je rustig genieten van het mooie uitzicht? Het kan allemaal op ons duurzame netwerk!’
Subdoel 2: Contact met reizigers en partners
De RET wil graag in gesprek met reizigers en mobiliteitspartners. De Aardig Onderweg Challenges zijn een goede gelegenheid om in gesprek te komen en te blijven.
Subdoel 3: Leren
De Aardig Onderweg Challenge zijn nieuw voor de RET. Het is een serie wedstrijden op het duurzame netwerk, die content opleveren bedoeld om bereik te genereren. De RET wil ook graag leren; hoe moet de RET aanwezig zijn op sociale media? Wat werkt er? Wat spreekt de verschillende doelgroepen aan? Wat werkt er niet? Hoe kunnen we nog beter communiceren?
Subdoel 4: Interne trots
Medewerkers van de RET worden actief betrokken bij de challenges. Dit zorgt voor trots. Daarnaast wordt op deze manier het duurzame imago van de RET ook intern geladen.
Waarom is er – op basis van de doelstellingen - voor gekozen om een evenement te organiseren? Hoe past dit in de strategie van de organisatie? Hoe ondersteunt het deelnemertraject (voor-tijdens-na) de doelstellingen?
Bij de RET draait het om de reizigers. Echte mensen met allemaal hun eigen reden om voor het OV te kiezen. We wilden die mensen uitdagen om op hun eigen manier gebruik te maken van het netwerk van trams, bussen, metro, (elektrische) fietsen en deelscooters en zo te ontdekken dat duurzaam reizen in ieders leven past.
Door kleine evenementen te organiseren op het duurzame netwerk, ontmoeten reizigers elkaar en komt de RET laagdrempelig in contact met al haar doelgroepen. De challenges worden telkens samen met verschillende mobiliteitspartners (fietsen, scooters, watertaxi) georganiseerd. Zo is er ook laagdrempelig contact met al die partijen. De mini-evenementen met echte mensen leveren echte content op die de doelgroep aanspreekt.
Beschrijf het concept en hoe dit aansloot bij de doelstelling en de doelgroep. Benoem specifiek hoe het concept doorgevoerd is, hoe het naar de deelnemer experience vertaald is. En beschrijf welk innovatieve/creatieve aspecten gebruikt zijn om het effect van het event te vergroten
Concept
De RET is een duurzame organisatie. De RET biedt samen met andere vervoerspartners (deelfietsen en scooters, watertaxi) de meest duurzame vervoersoplossing in de regio Rotterdam.
Maar…
De RET wordt door de meeste inwoners van de regio niet spontaan herkend als duurzaam.
En…
De ene reiziger is de andere niet. Iedereen heeft haar of zijn eigen redenen om voor een bepaalde manier van reizen te kiezen. Duurzaam is voor de meeste mensen niet het doorslaggevende argument.
Aardig Onderweg Challenge
Als je gebruik maakt van het netwerk van de RET reis je duurzaam.
Logisch dat de RET zoveel mogelijk mensen wil motiveren om voor het OV te kiezen. Dat lukt alleen als die duurzame reis aansluit bij de behoeftes van al die verschillende mensen in de regio Rotterdam.
Daarom wil de RET haar (potentiële) reizigers beter leren kennen én laten zien dat het netwerk aansluit bij al die verschillende behoeftes
Events en campagne
We bedachten de Aardig Onderweg Challenge. Een campagne in de vorm van wedstrijden:
• Ga de uitdaging aan!
• Reis op jouw manier van A naar B.
• Speel een spel op het duurzame netwerk van de RET.
• En win een jaar lang gratis reizen!
In een jaar tijd organiseerden we vier challenges. Telkens met een ander thema en voor een andere doelgroep:
1. De snelste
Vind de snelste route op ons duurzame netwerk
Een race door de regio met gebruik van het OV
2. Fit
Blijf jij fit dankzij ons duurzame netwerk?
Een parcours van 10 sportieve uitdagen op en rondom de stations
3. De liefste
Reis jij het liefst op ons duurzame netwerk?
Maak een reis met iemand die je nog niet kent? Weten jullie achteraf het meeste over elkaar?
4. Het mooiste uitzicht
Maak jij de mooiste foto op ons duurzame netwerk?
Een fotowedstrijd
We organiseerden we mini-evenementen samen met RET-ers en partners van de RET op ov-gerelateerde locaties in Rotterdam. Tijdens de evenementen ontmoetten RET-ers, partners en reizigers elkaar. De start van de ‘wedstrijd’, de periode van oefenen/voorbereiden en de finale leveren content op. Op sociale media en via andere kanalen. Al die content samen is de campagne.
Wat was het concrete resultaat van het evenement?
Hoofddoelstelling: Bereik & Sentiment
We hebben vier verschillende challenges georganiseerd, steeds met een ander thema voor een andere doelgroep en met andere partners. Elke challenge leverde vooraf, tijdens het evenement en na afloop content op. Als die content samen vormde de campagne. We genereerden bereik op verschillende communicatiekanalen:
-Social media
-Narrowcasting
-Abri's
-Nieuwsbrief
-Website header
-WiFi Banner
-PR
-Intranet (incl. alle schermen in pauze ruimtes en werkplaatsen RET personeel)
Social Media
De content die we maakten vormde een campagne op Facebook, Instagram en een beetje op LinkedIn.
Bereik sociale Media:
• 80 posts
• 1.157.000 bereik
Sentiment
In de tijd dat de Aardig Onderweg Challenges plaatsvinden gebeurt er veel. Op de social media kanalen moet onder andere gecommuniceerd worden over afschalingen, worden er meerdere stakingen afgekondigd en wordt er een tariefverhoging doorgevoerd. Allemaal zaken die een negatief sentiment creëren binnen de online community.
Des te opvallender dat het gemiddelde sentiment binnen deze periode toch positief uitslaat, een duidelijk effect van de campagne content! (gemeten met Coosto via RET)
Conclusie sociale media
• + 1 miljoen bereik
• Positief sentiment
• Diverse en echte content
Andere kanalen
Naast sociale media hebben we gebruik gemaakt van verschillende andere kanalen. Elke challenge was er een campagne op abri’s en narrowcasting op en rondom het netwerk van de RET. We communiceerden via de nieuwsbrief van de RET, de website header en de wifi-banner. Daarnaast maakten we gebruik van PR/Free publicity:
• Abri’s – 11 weken – bereik: 11x 330.000 = 3.300.000
• Website header – 4 weken – bereik 4 x 100.000 = 400.000
• Narrowcasting – 10,5 weken – bereik 10,5 x 1.500.000 = 15.750.000
• Nieuwsbrief – 5 keer – bereik: 5 x 34.500 abonnees = 172.500
• Wifi banner – 2 weken – 2 x 100.000 = 200.000
• PR – 8 x bericht Havenloods – 2 x bericht AD – 1 x interview TV Rijnmond – 1 x 4 pagina’s Gers magazine
Subdoelstelling 1: Duurzaam voor iedereen
Elke evenement/elke challenge had een ander thema. De eerste challenge ging over ‘zo snel mogelijk van A naar B’ de 2e over ‘Fit en gezond bewegen en reizen’ de 3e over ‘sociaal en gezellig op reis’ en de 4e over ‘het mooiste uitzicht’. Daarmee spraken we verschillende doelgroepen aan op hun voorkeuren en lieten we zien: Hoe je ook wilt reizen, het kan met de RET. Dat is wel zo duurzaam!
Subdoelstelling 2: Contact met reizigers en partners
Bij elke challenge kwam de RET in gesprek met deelnemende reizigers. Omdat de reizigers meededen aan een leuk en spannend spel op het netwerk van de RET, stonden ze heel erg open om het gesprek aan te gaan. Vooral na de ‘wedstrijd’ was de sfeer heel ontspannen.
We organiseerden elke challenge samen met andere mobiliteitspartners. Die waren ook aanwezig bij het evenement. De voorbereiding en de gezamenlijke beleving tijdens het evenement leverden goed contact op.
Subdoelstelling 3: Leren
De evenementen boden de mogelijkheid om heel veel content te maken en te plaatsen op verschillende kanalen. Daardoor hebben we heel veel kunnen leren over wat er werkt en niet. Het moment van plaatsen, het soort content, welk kanaal, wel of niet boosten met budget, het was allemaal van invloed op het bereik en de impact van een post. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat te mooie, professionele content minder goed werkt dan authentieke persoonlijke posts. En dat de prijs ‘Een jaar lang gratis reizen’ voor veel mensen niet zo interessant was als we vooraf dachten.
Subdoelstelling 4: Interne trots
We hebben alle challenges samen met RET-ers ontwikkeld. Zo bedachten we samen met de netwerkspecialisten de inhoud van de ‘snelheid’ challenge en bedacht RET-leefstijltrainer Ron alle onderdelen van ‘Fit’. Aan de fotowedstrijd van de laatste challenge ‘mooiste uitzicht’ konden alle RET-ers ook meedoen. Het leverde spectaculaire beelden en heel betrokken RET-ers op.
Waarom is er op basis van de doelstellingen gekozen voor dit type evenement:
De evenementen en de authentieke content daarvan zijn bedoeld om het imago van het merk RET als duurzame verbinder te laden en het sentiment positief te beïnvloeden. Echt een Brand Event.
Hoe past dit in de strategie van de organisatie?
De RET wil relevant zijn voor iedereen in de regio Rotterdam. Het bedrijf wil een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Als werkgever en als dienstverlener. Duurzaamheid is daarbij cruciaal.
Als je reist met het netwerk van de RET reis je duurzaam. 95% van de voertuigen (tram/bus/metro) rijdt elektrisch en dat percentage stijgt de komende tijd naar 100%. Maar de RET wordt onvoldoende herkend als duurzame organisatie. Daar wil de RET met deze serie evenementen iets aan doen.
Deelnemertraject
De deelnemers aan de evenementen (de challenges) speelden een spel op het duurzame netwerk van de RET. De inhoud van het spel was steeds anders en sloot telkens aan bij de interesses van die specifieke doelgroep. De deelnemers kregen heel veel aandacht en leerden de RET kennen op een manier die bij ze paste. Dat was een bijzondere ervaring en leverde in het voortraject, tijdens de evenementen en na afloop heel veel authentieke content op. Al die content samen was de campagne om het merk RET als duurzame verbinder te laden.
Campagne
De evenementen waren het hart van de campagne. Elke challenge begon met de oproep voor deelnemers d.m.v. abri’s, narrowcasting, sociale media en alle andere uitingen. Tijdens de voorbereidingen postten we veel verschillende berichten. We hadden hiervoor een contentkalender, waarvan we ook konden afwijken als de actualiteit daarom vroeg.
De evenementen zelf leverden veel leuke authentieke content op. Ook in de periode na het evenement konden we daar nog gebruik van maken. Dat deden we kort, want de volgende challenge stond al weer voor de deur.
Data
De evenementen leverden op 2 manieren waardevolle kennis/data op:
1. De ontmoetingen met verschillende reizigers gaf waardevolle kwalitatieve informatie en inzichten in de behoeften van die reizigers.
2. De Social Media data levert veel kennis op die helpt bij het aanscherpen van de social media strategie.
Deze gouden partners maakten de Gouden Giraffe Event Awards 2024 mogelijk: