Terug

Gouden Giraffe Event Awards 2024: Energietheater wint Next Generation Award

The Next Generation jury met studenten van de HU kozen tijdens de Gouden Giraffe Event Awards in NBC Congrescentrum ook hun eigen winnaar uit de 30 finalisten. De prijs van de volgende generatie eventprofessionals ging naar het Energietheater. "Jullie kozen bij een ingewikkeld onderwerp voor een theatervoorstelling waardoor het onderwerp opeens heel toegankelijk werd, zonder dat dit salesgedreven werd."

Naam event: Het Energie Theater

Datum Event: 28-10-2023

Opdrachtgever: Schimmel Techniek Duurzame Installateur



Dear international visitor,

Did you find this article via our LinkedIn? Welldone and welcome on our Dutch platform within the NEXTLIVE.COMMUNITY. Do you know there is a German platform as well?

For now: if you want to see the case video, please scroll down in this article. Do you want to read the whole article in your own language, please use the translate option in your browser.



Schimmel Techniek Duurzame Installateur is een regionaal opererend installatiebedrijf met landelijke uitstraling dat consumenten en bedrijven adviseert bij het verduurzamen van hun woningen en bedrijfspanden en de techniek die hierbij komt kijken. De installatiebranche vervult op dit moment een sleutelrol in de energietransitie.
Eigenaar Patrick Schimmel is initiator van Het Energie Theater. Namens het collectief fungeert Frans Reichardt als aanspreekpunt en ‘secretariaat’.

Korte omschrijving evenement:

Het Energie Theater is een avondvullend interactief theatercollege dat inhaakt op het meest prangende gespreksonderwerp op verjaardagen: de energietransitie en alles wat consumenten daarin raakt. Met name de financiële aspecten – wat kost het en wat levert het me op?, waarop krijg ik subsidie?, wat gebeurt er met de salderingsregeling? – vormen voor veel particulieren een hot issue.

In Het Energie Theater maken toonaangevende experts het publiek met onafhankelijke en praktische informatie wegwijs in de energietransitie. Veel consumenten zien in ontwikkelingen in energie en techniek door de bomen het bos niet meer. Het Energie Theater geeft inzicht in de materie. De makers verkopen niets, maar vertellen bezoekers wat zij moeten weten om weloverwogen keuzes te maken bij het verduurzamen van hun woning. Ingewikkelde kwesties als isolatie, vraagbeperking, salderen, netcongestie, energieopslag en technische oplossingen in een woning worden platgeslagen, hapklaar opgediend en zonder commerciële bijbedoelingen uitgelegd. Door experts die duidelijke taal spreken, feiten brengen en fabels ontkrachten.

In Het Energie Theater worden ingewikkelde vraagstukken in Jip en Janneke-taal, met mooie metaforen én met humor over het voetlicht gebracht. De voorstelling bestaat voor een belangrijk deel uit een live Q&A met de experts. Het publiek neemt actief deel aan de hand van stellingen, vragen en discussie. Je gaat dus direct wijzer en enthousiaster naar huis.

Locatie evenement: Schaffelaartheater, Barneveld

Aantal personen:
De zaal was met 550 bezoekers stijf uitverkocht (fysiek). Bewust geen online streaming of opname: we drijven op gemotiveerde bezoekers en persoonlijk contact. Na afloop bereikten ons diverse aanvragen van geïnteresseerde partijen met wie wij in gesprek zijn over voorstellingen door heel Nederland. De eerstvolgende voorstelling vindt plaats op 21 november 2024.

Organisatie: 
Fysiek op het podium 5 mensen:
- Frans Reichardt (presentator, stand-up comedian, streekdichter en specialist op het gebied van consumentenbeleving);
- Eddy Buiting (moderator, installatiejournalist, columnist en onafhankelijk expert op het gebied van de installatiemarkt);
- Patrick Schimmel (landelijk bekende installateur en expert op gebied van verduurzaming van woningen, van vraagbeperking tot het aanleggen en onderhouden van werktuigbouwkundige technische installaties);
- Dennis van der Meij (zelfstandig onafhankelijk expert en spreker op het gebied van (zonne-) energie en opslag);
- Henry Lootens (zelfstandig onafhankelijk expert op het gebied van energiedistributie, elektrische infrastructuur en elektrotechniek).
- Daarnaast drie teams van experts die voor, tijdens en na de voorstelling in de foyer van het theater als vraagbaak dienen voor bezoekers.
- Technici van Schaffelaar Theater en regisseur Janke Dekker.

Wat was de hoofddoelstelling van het evenement? 

Hoofddoelstelling van Het Energie Theater: het individuele keukentafelgesprek naar een collectief tillen voor een breder publiek, waarbij keiharde informatie en kennis worden gecombineerd met humor en de motivatie om te verduurzamen.

Inspireren, motiveren en een wereld die ongelofelijk ingewikkeld in elkaar zit in beweging krijgen. De bezoeker moet naar huis gaan met inzichten die hem de volgende dag al kunnen helpen bij het maken van keuzes die leiden tot meer comfort, meer duurzaamheid en lagere energielasten.

Doelgroep en omschrijf de doelgroep

De primaire doelgroep voor Het Energie Theater bestaat uit gemotiveerde consumenten die hun woning willen verduurzamen en niet weten waar ze moeten beginnen. Secundaire doelgroep bestaat uit bouwers, installateurs, woningcorporaties en gemeentelijke energieloketten die worstelen met de vele vragen die consumenten door de energietransitie en de energiecrisis bij hen neerleggen. Ook deze partijen zijn zoekende in de benadering van de gemeenschappelijke doelgroepen.
 

Wat waren de eventuele subdoelstellingen?

• Heersende meningen of clichés ter discussie stellen. Nieuwe inzichten bieden om verandering te stimuleren in denken en doen. Voorbeeld: waarom je je zonnepanelen niet op het zuiden legt terwijl iedereen dat wel doet. Waarom moet je geen warmtepomp kopen, maar eerst tochtstrippen en deurdrangers plaatsen? Investeringen in verduurzaming worden voorafgegaan door het plukken van laaghangend fruit.


• Laten zien dat het spelen met de wereld van energie niet alleen geld oplevert (primair doel van woningeigenaren), maar ook leuk kan zijn, comfort biedt, en uiteindelijk ook de planeet helpt. Niet greenwashen, niet verduurzamen voor de bühne, maar praktisch en met concrete resultaten.
 

Waarom is er – op basis van de doelstellingen - voor gekozen om een evenement te organiseren? Hoe past dit in de strategie van de organisatie? Hoe ondersteunt het deelnemertraject (voor-tijdens-na) de doelstellingen?

De organisatoren zijn bevlogen experts op hun vakgebied. Met dit evenement hebben zij in een keer veel meer mensen bereikt dan met individuele gesprekken. De vele vragen die op dit gebied leven en de waarde die mensen hechten aan advies, vormden de ingrediënten voor een grootschalig evenement in de vorm van een theatervoorstelling.

Beschrijf het concept en hoe dit aansloot bij de doelstelling en de doelgroep. Benoem specifiek hoe het concept doorgevoerd is, hoe het naar de deelnemer experience vertaald is. En beschrijf welk innovatieve/creatieve aspecten gebruikt zijn om het effect van het event te vergroten.

Hoge energieprijzen, regelgeving, het woud aan mogelijke technieken. Consumenten zitten met de handen in het haar en zien door de bomen het bos niet meer. Patrick Schimmel ervaart het dagelijks. Installateurs worden aangeklampt voor ‘keukentafel’-gesprekken (fysiek en online) voor basisinformatie. Waarom dit niet collectief aanvliegen en breder trekken? Met informatie die niet is gericht op verkoop, want consumenten worden nog te vaak bestookt met commercieel geladen informatie met als doel hen (dure) spullen, contracten of advies te verkopen.

Hun vragen gaan over de route ernaartoe: het stappenplan!. Met Het Energie Theater kiest Patrick met zijn team voor een unieke integrale benadering, die niet eerder collectief in een theaterconcept is gegoten. Het vijftal kwam na een tweet van Patrick Schimmel waarin hij zich hardop afvroeg ‘Is dit een idee?’ snel bijeen. De 550 stoelen van het Schaffelaar Theater waren binnen enkele maanden uitverkocht (tickets à €35).

Enkele uitgangspunten:
1. Niet de kennis van experts, maar vragen van de consumenten zijn leidend voor de inhoud van de voorstelling; ze worden beantwoord;
2. Wij verkopen niets. We delen kennis, gooien knuppels in hoenderhokken, trappen heilige huisjes omver en vertellen mensen niet wat ze willen horen, maar wat zij moeten weten;
3. Energie besparen is leuk. We motiveren mensen om een plan te maken en gebruiken creativiteit en humor om de boodschap aantrekkelijk te verpakken.


Dit leidde in korte tijd tot een helder concept. Na een luchtige inleiding, met een vleugje stand-up comedy, pitchen drie experts kort en krachtig de belangrijkste uitdagingen in hun vakgebieden, steeds gevolgd door een korte Q&A. De pitches worden afgewisseld met humoristische intermezzo’s (gedichten en limericks).
Creatief en bijzonder element is de deelname van de 10-jarige Giel. Deze basisschoolleerling legt piekfijn bloot dat als je dingen simpel maakt, het voor iedereen begrijpelijk wordt. Een kind kan de was doen.

Na de pauze verandert de setting on stage: de zaal krijgt de regie waarbij presentator en moderator live gemodereerd discussie zoeken met de zaal. Bezoekers hebben tevoren ook al punten in kunnen brengen die in dit deel van de voorstelling worden behandeld. Dit leidt tot een interactieve smeltkroes van vraagstukken en een bijzondere potpourri van kwesties waar consumenten mee te maken krijgen.

Binnen de energie- en installatiewereld onderscheidt Het Energie Theater zich van veel andere initiatieven door het onafhankelijke karakter. Presentaties in deze sector zijn vaak stoffig, serieus, saai, vol van jargon en eenrichtingsverkeer. Door de informatie met veel humor en interactie naar het theater te brengen, is Het Energie Theater een succes.

Na een afsluitende gesproken column en een verrassende muzikale finale wordt het kennisdelen in de foyer voortgezet: teams van experts zijn daar herkenbaar aan gekleurde T-shirts die verbandhouden met hun vakgebied. Een team in groene shirts geeft antwoorden op vragen over gasloos verwarmen en warmtepompen, een team in gele shirts geeft antwoorden op vragen over zonne-energie en zonnepanelen en een team in blauwe shirts geeft antwoorden op vragen over energieopslag en thuisbatterijen. Ook hier geldt: er wordt níet verkocht.

Wat was het concrete resultaat van het evenement?
Concrete resultaat van het evenement: een uitverkochte Grote Zaal van het Schaffelaartheater (550 plaatsen). Hiermee is de hoofddoelstelling gerealiseerd. De reacties op de voorstelling zijn overweldigend: zowel persoonlijk, online (vooral LinkedIn) als in (vak)media. Sindsdien is er van diverse kanten belangstelling voor een vervolg, van gemeenten, energieloketten en collectieven die Het Energie Theater ook in hun regio of gemeente een plek willen geven. In november 2024 volgt de volgende editie, opnieuw in het Schaffelaartheater. Komende jaren verwachten wij op meer plaatsen voorstellingen te geven.

Inmiddels zijn de gegeven adviezen met betrekking tot zonnepanelen en warmtepompen gunstig gevallen, door wijzigingen in de regelgeving die op stapel staan. De bezoeker die goed heeft geluisterd, heeft geen spijt van zijn investeringen. Sterker nog: met de praktische adviezen in Het Energie Theater zullen woningeigenaren veel geld hebben bespaard, al is dit niet gemeten.

Waarom is er op basis van de doelstellingen gekozen voor dit type evenement:

De collectieve vorm van dit kennisevent benadert onzes inziens het dichtst de impact van het traditionele een-op-een keukentafelgesprek. Bewust fysiek en zonder online streaming of videoregistratie. Om de voorstelling exclusief te houden, te kunnen herhalen en zoveel mogelijk mensen fysiek te blijven bereiken.

Hoe past dit in de strategie van de organisatie?

Dit kennisevent versterkt de reputatie van de betrokken experts door voor een zo groot mogelijk publiek feiten en fabels te scheiden en collectief waardevolle informatie te verstrekken zónder te verkopen.

Deelnemertraject

Interactief: deelnemers/bezoekers kunnen vooraf en tijdens de voorstelling vragen stellen. Rondom het event kunnen zij bij experts terecht voor persoonlijk advies. Dit zijn trajecten die normaal gesproken bij energie-adviseurs en bedrijven betaald worden uitgevoerd en dan ook altijd met een commercieel doel. 

Wat hebben jullie toegepast in het event om de kennisdeling te optimaliseren?

Luchtige aankondigingsvideo’s, onder meer opgenomen op locatie (theater), posts op social media (LinkedIn, X, Instagram en Facebook), publiciteit in vakmedia en regionale media, raamposters en flyers in het Schaffelaartheater en de persoonlijke netwerken van experts. Aan het eind van de voorstelling zijn bezoekers uitgenodigd de kennisdialoog met de experts na de voorstelling voort te zetten in de foyer en daarna via LinkedIn.



Deze gouden partners maakten de Gouden Giraffe Event Awards 2024 mogelijk:

Draai je scherm voor de beste ervaring