De ongekende sportzomer is in volle gang. En wie de impact van dergelijke events wil zien en voelen hoeft alleen maar te kijken naar hoe het EK voetbal het hele land van links naar rechts beweegt. Een zomer die naast de usual suspects als Roland Garros, de Tour de France en Wimbledon dit jaar dus extra straalt omwille van het EK Voetbal in Duitsland en straks natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs.
Je zal maar werkzaam zijn in de Franse eventindustrie of werken bij NOS Sport en van al deze prachtige evenementen verslag mogen doen. Zelf kijk ik enorm uit naar de Spelen in de stad van de liefde en naar de spectaculaire botenparade als opening op de Seine; het Franse pastiche van de Gay Pride in Amsterdam.
Ook nu weer maakt zich een grote groep atleten klaar om Oranje te vertegenwoordigen. Vaak horen ze pas op het allerlaatste moment of ze hun limiet hebben gehaald of de concurrentie in het eigen team hebben weggespeeld.
Verdriet en geluk liggen hier, ook ver voor de meet in Parijs, dicht bij elkaar.
Maar hoe bereid je de sporters voor? Hoe zorg je dat ze optimaal aan de start verschijnen? Wat zijn de inspanningen die de sporters en hun begeleidingsstaf zelf getroosten en wat voegt het NOC*NSF daar nog aan toe?
Inspiratiedag in het Rijksmuseum
Ik was vereerd toen chef de mission Pieter van den Hoogenband en zijn collega Esther Vergeer mij belden met de vraag of wij ons redactioneel wilden bemoeien met een inspiratiedag voor de sporters op weg naar de Spelen. De locatie het ‘Rijksmuseum’ was bepaald en de inhoud kon nog alle kanten op. Een vraag die voelde als een geschenk, want hier konden wij wel wat mee…
‘De eregalerij’ biedt met zijn ‘Hollandse meesters’ immers tal van metaforen waar wij als storytellers wel raad mee weten. Werk dat gezien mag worden als ‘de Gouden collectie’ van het museum, werk dat tot op de dag van vandaag bezoekers weet te verwonderen en inspireren.
Wat te denken van ‘De Vaandeldrager’, het werk dat Rembrandt op 30-jarige leeftijd schilderde. Een werk waarmee hij zijn uitzonderlijke klasse toonde en een ode bracht aan de drager van ‘s lands driekleur. Wie zal in Parijs de gelukkige zijn? En wie mag daar namens ons allen met het vaandel over de Seine zwaaien?
Zes jaar later schilderde Rembrandt zijn pronkstuk, ‘De Nachtwacht’; de beroemdste ‘teamfoto’ ter wereld. Een tableau de la troupe van mannen die de stad verdedigen tegen ongewenste indringers, of om in de sport allegorie te blijven ‘de tegenstanders’.
Zo kan ook ‘De bedreigde zwaan’ van Jan Asselijn worden gezien als de zwaan die ‘zijn eieren beschermt tegen de hond’. De zwaan wordt gezien als een Nederlands politicus die de staat der Nederlanden verdedigt tegen ‘de vijand’, hetgeen overdrachtelijk bedoelt ook gezegd kan worden voor onze eigen atleten.
Natuurlijk werd ook feitelijk informatie gedeeld over de inrichting van het spelersdorp en wie er toegang heeft tot het TeamNL huis, maar de verhalen van eeuwige roem en Hollands Glorie resoneerden nog lang na bij de sporters die zich realiseerden dat ze aan de vooravond stonden om zelf geschiedenis te gaan schrijven. Een unieke kans om zichzelf in de eregalerij te manifesteren en daarmee een plek te verwerven in ‘s lands collectieve geheugen.
Column van Patrick Roubroeks, XSAGA
Foto’s: Ben Houdijk