Terug

KLM scoort op diverse vlakken met KLM 100 Experience

KLM 100 Experience, een evenement dat enorm veel effect en impact had, is en bijft een prachtig voorbeeld van complexe productie, diverse doelstellingen, een jubileum en de ultieme kracht van live. Daarom in de reprise op NEXTLIVE.nl: dit was het concept, de uitvoer en de impact van KLM 100 Experience. (Foto's: Bob Veerman, XSAGA)

Het was vlak voor de corona-ellende: het 100-jarig bestaan van KLM. En wat een jubileum was dat. Niet alleen durfde KLM aan de hand van XSAGA het aan om het jubileum in eigen huis, achter de douane te vieren, het bediende ook vele doelgroepen en bijhorende doelstellingen.

EVENT CASE: KLM 100 EXPERIENCE

Jaar: 2019
Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines
Bureau: XSAGA

Categorie: Interne Events & Teambuilding

In oktober 2019 ontwikkelde XSAGA samen met het KLM100 team de KLM100 Experience: een indrukwekkende reis van, voor, maar vooral door alle generaties KLM’ers. Drie generaties op reis door het verleden, heden en toekomst van KLM.

De aanleiding:
KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Vanaf thuisbasis Amsterdam vervoert de KLM-Groep, met 33.000 medewerkers en een vloot van 214 toestellen, wereldwijd meer dan 30 miljoen passagiers. Het bedrijf werd 7 oktober 1919 opgericht en vierde in 2019 haar honderdste verjaardag.

Locatie evenement: 
Hangar 10, achter de douane en midden in het kloppende hart van de KLM-operatie: Schiphol-Oost. Brullende motoren en fonkelende zwaailichten als decor bij de feestelijkheden, op een luchthaven die ondertussen op volle toeren draait.

Aantal personen: 65.000

Doelgroep:
Het moment leende zich om de banden met vele belanghebbenden aan te halen of te versterken. Wat àlle 65.000 bezoekers delen, is de liefde en trots voor een stukje Hollands glorie. 
Het zijn echter wel groepen met elk specifieke kenmerken die eigen accenten verlangen. 

  • Intern: 

Voor de eigen (internationale) medewerkers en partners ligt de nadruk bijvoorbeeld op de voortdurende innovatie op technologisch gebied en op het versterken van een gevoel van saamhorigheid. 

  • Relaties, oud-medewerkers en studenten:

Bij anderen, het zakenleven, ministers en overheid bijvoorbeeld, telt mondiale expansie of de realisatie van duurzame ambities en uitdagingen.

Met gepensioneerde KLM’ers kijken we samen terug in de tijd. Terwijl we voor technische studenten en jongeren die blik juist vooruit richten, op de gedreven toekomst van het bedrijf, en zo onze aantrekkelijkheid als uitdagende hightech werkgever etaleren

Omschrijf de hoofd- en eventuele sub doelstellingen

1. Zet KLM neer als een modern, betekenisvol Nederlands bedrijf waarin maatschappelijke en technologische vooruitgang hand in hand gaan.

2. Vergroot een gevoel van trots op KLM onder alle bezoekers van het evenement en versterk de saamhorigheid binnen de eigen geledingen van KLM.

3. Benut het moment om de banden met de brede en zeer diverse stakeholders aan te halen door écht contact te maken; met minder woorden en meer gevoel.

 

Concept:

De wortels van KLM liggen nog steeds op dezelfde plek: Schiphol-Oost. Een plek waar dromen van vele generaties KLM’ers werkelijkheid werden. Bekend terrein voor de KLM’ers die daar hun verbondenheid het sterkst ervaren. Verboden terrein voor vele anderen die iets hebben met onze nationale trots.

Een onmogelijke plek, maar tegelijkertijd ook de enig mogelijke plek voor KLM om dit eeuwfeest te vieren met 65.000 bezoekers. Maar ook met haar eigen medewerkers. Die KLM-medewerkers staan gedurende de aanloop en tijdens het evenement centraal. Met de KLM’ers en hun divisies samen wordt de Experience ruimte ingedeeld en vormgegeven. En in die Experience ruimte vinden de KLM-talks plaats. Speciaal daarvoor wordt een intieme theatersfeer gecreëerd, waarin inspirerende KLM-sprekers en eigen KLM-talent een podium krijgen. Ze mochten zingen, paaldansen, goochelen en muziek maken op hetzelfde podium als Armin van Buuren. Tijdens het feest wordt de KLM Talent Award uitgereikt en gewonnen door Sven, parttime steward bij KLM en parttime muzikant in een coverband, en stond de KLM-huisband op het hoofdpodium van dit eeuwfeest. De KLM-verenigingen verenigen zich in het KLM Clubhuis; daar waar de KLM’ers bardiensten draaien en de verenigingen een gezicht geven. Daarnaast waren de KLM’ers 9 dagen lang het trotse gezicht en het gastvrije hart van onze KLM100 Experience voor de 65.000 bezoekers.

De KLM100 Experience
Schiphol-Oost als decor voor de KLM100 Experience: een indrukwekkende reis van, voor en door de verschillende generaties KLM’ers die voert door het verleden, het heden en vooral de toekomst van KLM. Meerdere hangaars worden 9 dagen lang omgetoverd tot één grote beleving die het hart van iedere bezoeker moet raken en - net als tijdens een vlucht - op uiteenlopende manieren sneller laat kloppen.

  • Check-in

Je checkt in met je ‘paspoort’ om vol verwachting per bus naar Schiphol-Oost te vertrekken. Daar wacht in de eerste hangaar de imposante verschijning van een wisselend KLM-toestel. Het laat de gast dwalen door een weelde aan verhalen en iconische KLM-voorwerpen. Daarna ‘taxiën’ we door naar hangar 10.

  • Captain speaking

Het volgende reisonderdeel is een audiovisuele presentatie in de wolken, met warmewelkomstwoorden van CEO Pieter Elbers die namens de duizenden medewerkers spreekt. Hierbij wordt visueel ook verbinding gelegd met de ‘drie generaties KLM’-commercial die vele Nederlanders via massa- en social media bereikt en raakt in hun hart.

KLM 100 jaar event: effect, impact en resultaat

De zorgvuldig opgebouwde 100 dagen vol écht contact, persoonlijke en impactvolle ervaringen, kilometers branding en maximale mediaopbrengst, plaatsen het bedrijf op een nationaal maar ook internationaal podium. Iets dat extra voelbaar wordt als de KLM-directie tijdens het evenement ook 7 continenten bezoekt om op alle KLM-departementen het jubileumjaar persoonlijk te vieren.

De diversiteit aan bereikte doelgroepen, de exclusieve en unieke locatiemiddelen in het operationele hart van het bedrijf en de persoonlijke impact van de grote hoeveelheid verschillende onderdelen maakt dit jubileum hét eeuwfeest van 2019.

Hoge social media performance cijfers KLM 100 Experience:

Buzz rondom KLM-verjaardag (periode 2 weken waarin de 9 dagen vielen):
Geschat bereik: 13,7 miljoen
Verzamelde posts en reposts: 11.500
Geschatte engagements: 707.000

Totaal opgeteld bereik van KLM content (periode 100 dagen):
Facebook: 60,1 miljoen
Twitter: 16,3 miljoen
LinkedIn: 6 miljoen

Stijging in employer engagement en #1 in employer branding:
- Employer engagement score stijgt fors van 61,5% in 2018 naar 68,9% in 2019.
- Winnaar Randstad Employer branding 2019 Award (onderzoek onder 17.828 werknemers, werkzoekenden en studenten in NL). De laatste #1 positie voor KLM was in 2015.


Juist de strategische elementen die in het evenement worden belicht, blijken in de rapportage doorslaggevend te zijn:
“KLM is volgens de ondervraagden koploper voor wat betreft carrièremogelijkheden. Ook zien zij de luchtvaartmaatschappij als topwerkgever als het gaat om gebruik van de nieuwste technologie. KLM’ers zijn trots op hun bedrijf en hebben een blauw hart.” (bron: Randstad Employer Brand Research)

Goed klimaat voor uitstekend commercieel succes: ‘KLM 100 jaar: Deal van de eeuw’ levert 18% meer sales dan de meest succesvolle Werelddeal Weken campagne.



NEXTLIVE Learn from the Best Area

Beste bureaus van Nederland, een gouden kans om jezelf met jouw beste eventcases op de kaart te zetten: de NEXTLIVE Learn from the Best Area wordt in 2025 onthuld en wordt de grootste databank met eventcases. Van inspiratie en voorbeelden bij interne doelstellingen, externe doelen of bijvoorbeeld beursdeelnames, marcom-professionals vinden straks jouw case in hun zoektocht naar inspiratie en de perfecte voorbeelden.

Draai je scherm voor de beste ervaring