Joe Pine is de godfather van de Experience Economy. Hij ziet een evolutie van die economie naar de Transformation Economy. Daarbij blijven experiences key, maar is het doel steeds meer 'a better me/you'. Tegelijkertijd is de hoofdrol van de smartphone in ons leven nog altijd groter aan het worden. Staat generatie Z nog wel in de verbinding met de echte beleving? Of vindt alles achter een schermpje plaats.
Live communicatie, experience marketing, het draait om gedragsverandering, maar hoe doen we dat als de next generation continu in hun smartphone wereld zit? Ze beleven experiences door een 'filter'. Heeft dat effect op de ontwikkeling van de Experience Economy en de opkomst van de Transformation Economy? Pine denkt niet alleen dat uiteindelijk de behoefte van de echte experience het wint van de telefoon, maar hij ziet ook vooral veel voorbeelden van hoe de telefoon een hoofdrol speelt in de transformation economy en de beleving aanvult.
"Ik was laatst met de familie op Hawaii en filmde met mijn smartphone de zonsondergang. Terwijl ik dat deed, keek ik naar ondergang zelf en niet op mijn scherm. Daar zit het generatieverschil. De next gen kijkt namelijk helemaal niet meer naar de live experience, maar naar het scherm. Daardoor missen mensen de echte experience. Maar, geen nood, dat lost zich echt vanzelf wel op."
Pine ziet de smartphone en de gebruiken van the next gen dan ook niet als een bedreiging. "Voor transformaties en coaching is de smartphone een echte uitkomst en krachtige aanvulling. Denk maar eens aan digital detox, waarin via de smartphone mensen van hun verslaving worden geholpen. En zo zijn er nog veel meer transformaties die via de smartphone gaan. Het is dankzij bijvoorbeeld gebruik van data of tracking een erg effectieve aanvulling."
Hij spreekt daar verder over in een exclusief interview met EventBranche.nl op kantoor bij D&B Eventmarketing. Onder de video reageert Pieter Bas Boertje van D&B op de video van Pine:
Pieter Bas Boertje, D&B Eventmarketing, gastheer van Joe Pine heeft een eigen visie op de smartphone en the next gen:
Veranderen events nu de smartphone generatie er is/aankomt?
"Die veranderen zeker! Al is het alleen maar doordat onze gasten de afgelopen jaren een ‘snelcursus’ in digitale technieken hebben gehad. En veel van deze gasten hebben ook weer kinderen waar ze van leren én waardoor ze beïnvloed worden op digital gebied. Er komt inderdaad een andere generatie de arbeidsmarkt op waarbij live en digital veel natuurlijker in elkaar overlopen. Zij weten niet beter dan dat er live én virtuele belevingswerelden zijn en schakelen automatisch tussen deze werelden, van gamen tot leren tot ontmoeten. Als ik naar mijn zoon van 21 kijk: die gaat ’s avonds even naar zijn vrienden om te ‘chillen’ om daarna terug te komen en daarna met die zelfde vrienden online te gamen. Ik neem hem vaak als voorbeeld als ik me afvraag hoe de toekomstige generatie events gaat bezoeken. Reken maar dat dat de huidige vormen van live behoorlijk gaat beïnvloeden."
"Overigens denk ik dat de zakelijke events over het algemeen langzamer veranderen dan de publieksevents. Die laatste zullen een voortrekkersrol hebben."
De transformation economy gaat uit van gedragsverandering, terwijl de next generation steeds individualistischer wordt... hoe zien jullie dat? Kunnen juist events daar een rol inspelen?
" Ik vraag me serieus af of de next generation individualistischer wordt. Als ik ook hier weer naar mijn kinderen (27, 25 en 21) en hun vrienden kijk, maar ook de jongere generatie bij D&B, dan zijn die juist heel erg sociaal en zeer betrokken bij elkaars leven. Ze maken andere keuzes en delen hun leven anders in, maar er is veel meer communicatie met elkaar, live én digital. Ook daar vermengen de live en online vormen zich steeds meer met elkaar."
"Belangrijk dus om goed te kijken naar hoe de next generation graag bij elkaar komt, zodat je met je events wel aansluit bij hun belevingswereld. En dus ook, naast live, kiezen voor digitale tools. Mijn zoon gaat live én online naar zijn opleiding. Hij kijkt naar series of films als het hem uitkomt. En snapt niet dat ik een uur in mijn auto zit om een vergadering te bezoeken of een receptie. En eerlijk gezegd, geef hem eens ongelijk…"
Ben jij al onderdeel van de internationale community van marketeers en communicatieprofessionals die live en evetns inzetten binnen hun marcom-mix?