Als marketing- of communicatieverantwoordelijke krijg je er vroeg of laat mee te maken: het lanceren of introduceren van een nieuw product, een nieuwe service of tool. Daarbij is een live onderdeel, een experience, een event welhaast een verplicht onderdeel van je strategie. Het nieuwe product moet tot leven komen, relaties, collega's en klanten moeten het product kunnen voelen en beleven. De automotive industrie is hier absoluut ervaringsdeskundige in, wat leren we van ze?
Zonder overdrijven: de automotive wereld is een belangrijke deeltjes versneller geweest in de wereld van live communicatie en eventmarketing. De autoindustrie omarmde eigenlijk altijd al het event, de live lancering en de experiental marketing. Het is niet voor niets dat één der grootste en meest toonaangevende bureaus ter wereld, George P Johnson, ooit begon met een autoshow. Juist daarom interessant om eens een blik te werpen op de auto industrie en hoe zij met events en eventmarketing omgaan en dan vooral voorbeelde uit de categorie auto introducties, de lanceringsevenementen.
Auto industrie en eventmarketing
'Een snelle kijk op hoe automerken events, live en bijvoorbeeld beursdeelnames inzetten in hun marcom-mix, geeft een dubbel beeld: aan de ene kant enorm traditioneel en zelfs conservatief, aan de andere kant de markt die durft noviteiten in te zetten en voor andere live vormen te kiezen. De traditie zit in het feit dat er serieus discussies gevoerd worden over de hellingshoek van de display waarop de auto wordt geplaatst tijdens een beurs of live moment, de modellen naast de auto en de autoshows waar het concept in de basis eigenlijk altijd hetzelfde is, maar het onderscheid zit in nog groter, nog spectaculairder en nog meer budget', aldus Sjoerd Weikamp van NEXTLIVE.
'Maar het is ook de industrie waar innovaties in worden gezet, enkele merken juist wel volledig van het gebaande pad af durven te gaan en waar ze als geen ander maximale impact weten te halen uit hun live momenten. Live en eventmarketing zijn in de auto industrie een vaste waarde en dus is het een branche waar veel inspiratie en gouden lessen vandaan gehaald kunnen worden. Daarom nu deze 7 voorbeelden van lanceringsevenementen van diverse automerken die het echt anders deden. Maar dan ook echt anders.'
BMW Vision iNEXT World Flight
Bureau: VOK DAMS
Dit evenement (hoofdfoto) maakte op de redactie enorm veel indruk: een parel uit de VOK DAMS stal voor BMW. BMW Vision iNEXT World Flight is creatief, effectief en bovenal slim en totaal anders. In samenwerking met Lufthansa werd het vliegtuig waarmee de nieuwe auto de wereld overreisde de briljante pop-up locatie.
De jury van de BrandEx Awards zei over dit evenement:
De jury: 'Wij denken dat dit de meest succesvolle manier was om een mondiale productpresentatie te organiseren. Het was een uniek evenement in ons tijdperk. Door in een zeer kleine ruimte slim gebruik te maken van technologie, creeerde BMW een kunststukje in een soort tijdscapsule. Live PR in optima forma, gepresenteerd aan de belangrijkste markten voor BMW. En dat alles in een ongelooflijke doorloopsnelheid.
Productlancering CUPRA
Bureau: La 5ª
Doelstelling: launch event voor de nieuwe modellen tot 2025
Een evenement, launch event van de nieuwe modellen tot 2025 en het 4-jarig bestaan, voor zes verschillende doelgroepen in drie grote area's op het circuit van Terramar. CUPRA organiseerde een event waar je mond simpelweg van openvalt. Aan de hand van bureau La 5ª behaalde CUPRA onder meer zilver bij de BEA World Grand Prix in 2022.
Launch event E SMART
Bureau: BBDOLive (Dld)
Doelstelling: live testritten, NAW-gegevens verzamelen, kernwaarden product tot leven brengen
Concept: 'balspel' met auto's
SMART doorbrak de standaard stand op een autoshow. Dat deed het merk met de introductie van de E SMART al in 2011. Het werd een buitenstand waar gamification op een verrassende en innovatieve manier, maar met oog voor traditie en boven alles met het tot leven wekken van de eigenschappen en merkwaarden van de E SMART:
Launch event: Jaguar XF in balans
Doelstelling: mediawaarde
Concept: de nieuwe auto als koorddanser over het water
Als jouw nieuwe auto de beste wegligging, balans in de auto heeft, dan is dit misschien we dé manier om de aandacht te trekken:
Mercedes #24ride: lanceringsevenement met live stream
Bureau: Jad Productions(Tsj)
Doelstelling: PR-waarde en groei YouTube-abonnees
Concept: Een totaal andere manier om een auto te introduceren: 24 uur lang met diverse chauffeurs, live gestreamd met onderweg de gekste dingen...het leverde prachtige cijfers op.
Launch event van Audi Q7
Bureau: Departament
Doelstelling: topdealers enthousiasmeren over nieuwe Q7
Stel je voor een auto introduceren, zonder dat de auto al van de band is komen rollen...Het lukte Audi in Moskou met een evenement waar Virtual Reality centraal stond en de beleving overeind bleef.
Introductie Fiat 500X
Nou vooruit, eentje uit de categorie 'zo doet de automotive branche' dat nou eenmaal: de introductie van de Fiat 500X in Londen...maar dan anders....