Je wil het niet. En gelukkig: de vele tienduizenden corona-besmettingen stellen over het algemeen weinig voor. Toch is het helemaal niet gek om naar de succes uit de corona-periode te kijken. Met een soort van bewondering: ondanks alles toch tot grote impact komen. Zo ook Bud. Het biermerk koos de supermarkt als locatie, maakte van het bierkrat een kustwerk en vond zo aansluiting bij een specifieke doelgroep.
Bud wil als biermerk de Nederlandse markt veroveren. Het mondiale merk bedacht daarvoor tijdens corona een merkcampagne waar alles draait om het kratje. Daarvoor koos Bud de enige locatie die ook tijdens lockdowns openbleef: de supermarkt.
- Event: Smooth Taste, New Crate
- Opdrachtgever: Anheuser-Busch Inbev, Bud
- Bureau: WINK Creative Experiential Agency
- Samengevat: Bud is ervan overtuigd dat een bierkrat het penetratiepotentieel van Bud in Nederland kan ontsluiten. Bud zal Bud niet zijn als ze de krattenervaring naar next level tilden en artiesten een podium geven.
- De opdracht: Ontwikkel een 360 ° through-the-line campagne voor de lancering van het nieuwe Bud-krat in Nederland
- Locatie evenement: Supermarkt Albert Heijn op de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam
Doelstelling:
1. Bud een plek geven in het bierkrat-land Nederland
2. Stijging van sales
3. Nieuwe klanten bereiken
4. Grotere awareness en naamsbekendheid Bud
Doelgroep:
Bud richt zich vooral op consumenten van 18 tot 35 jaar. “Budweiser is minder bitter dan onze Belgische en Nederlandse pilseners . Het is heel goed doordrinkbaar. Wij de denken dat het een brede doelgroep aanspreekt, niet alleen mannen maar ook vrouwen,” aldus een woordvoerder van AB InBev in een toelichting.
Daarbij spreekt Bud in alle uitingen over de urban culture, waarmee ze hun doelgroep wat verder afkaderen tot de jong volwassenen in de grote steden van Nederland. De keuze voor de supermarkt in hartje Amsterdam en de hippe jonge kustenaars die het kratje ontwierpen, sluiten hier volledig bij aan.
Concept:
Het bierkrat als merkdrager, het pop-up event als brand experience
In Nederland mist het kratje premiumheid en wordt het praktisch gebruikt. Met het stevige, herbruikbare en statiegeldkrat kunnen consumenten bier kopen en vervoeren op de fiets door de stad. Maar in plaats van simpel pragmatisme zijn het gevoel en het design steeds belangrijker geworden. In wezen draagt het krat als merkambassadeur bij tot de herkenningswaarde van het merk in de supermarkten, en uiteindelijk tot de omzetstijging ervan.
Bud zou Bud niet zijn als ze deze troef niet zou gebruiken om hun merkdoelstelling op een creatieve manier te integreren en de krat te gebruiken als een kans om plaatselijk talent een podium te geven, zelf in de spotlights te komen, nieuwe klanten te winnen, meer omzet te genereren en tot brand awareness te komen.
Om 's werelds eerste Bud-krat te lanceren, werd "Bud Crate Cover Art" geïntroduceerd. Kunstwerken in gelimiteerde oplage, exclusief ontworpen voor Bud door vijf kunstenaars, samengesteld door het Moco-museum, Amsterdams Museum voor Moderne, Hedendaagse en Street Art. De kunstenaars vertegenwoordigen de stadscultuur van DE vier grootste steden van Nederland, en gebruikten het voor de wereld nieuwe canvas om unieke kunstwerken te creëren, geïnspireerd op de zachte smaak van Bud.
Met als hoogtepunt het eendaagse pop-up evenement in een supermarkt in hartje Amsterdam, waar de kratjes als warme broodjes over de toonbank vlogen.
Effect en impact:
Bud mengde zich met deze campagne niet alleen nog dieper in de Nederlandse biermarkt, maar sprong ook in op het feit dat in Nederland 60 procent van al het verkochte bier, kratjes zijn.
Resultaat Smooth Taste, New Crate:
- De campagne zorgde voor een omzetgroei van 3337 procent
- Van de klanten die Bud in een krat kochten kwam 65 procent voor het eerst in aanraking met het biermerk
- De kratjes die gesigneerd werden in het pop-up evenement in de supermarkt, waren binnen 24 uur uitverkocht
- Volgens Bud bereikte de campagne 11,5 miljoen Nederlanders