Terug

Mystery Guest bezoekt brands op festivals: bol festivalwinkel en nachtclub

Tradities doorbreken is lastig en gewaagd. Het lukte Bol. Waar de Hema winkel jarenlang vaste prik was voor de festivalgangers van Lowlands, niet alleen voor inkopen, maar ook voor sfeer en de verrassende feestjes, was de eerste editie van de festivalwinkel van Bol en Het Magazijn in vele opzichten geslaagd. Zo werden er bijvoorbeeld in één uur tijd 750 poncho's verkocht en waren de nachtelijke feestjes een succes.

Het concept en het idee:

Bol is komende jaren De Festivalwinkel van Lowlands! Van donderdag 15 t/m 18 augustus is de winkel 24 uur per dag open met een uitgebreid festivalassortiment. Nieuw is de order & pick-up service: bezoekers kunnen al hun kampeer- en festivalbenodigdheden van tevoren bestellen en ter plekke in de winkel afhalen. Naast onmisbare items als campingspullen, ondergoed en zonnebrand, bestaat het assortiment uit alles wat festivalbezoekers nodig hebben voor een onvergetelijke Lowlands: van draagbare bluetooth speakers tot spellen en smart tags om je tent (of vrienden) terug te vinden. De pallets achter de winkel maken op vrijdag-, zaterdag- en zondagnacht plaats voor DJ’s tijdens de speciale nachtprogrammering in Het Magazijn. Als extraatje: er was ook nog eens een bol. hulp en leen service, waar 'bollers' op de camping een helpende hand boden. De Festivalwinkel en het totale concept is een samenwerking tussen bol, Mojo en creative marketing agency Playground.

Wat zegt het merk vooraf:
Bol blij om onderdeel te zijn van het festival van Nederland

Fiona Vanderbroeck, Marketing Director bij bol: “We zijn ontzettend blij dat we onderdeel uitmaken van hét festival van Nederland. Bol heeft een breed festivalassortiment geselecteerd, zoals herbruikbaar campingservies en handige schaduwdoeken in plaats van partytenten die slechts één festival meegaan. Met onze nieuwe pick-up service willen we daarnaast extra gemak bieden voor alle 65.000 Lowlands bezoekers.”

Wat zegt de festivaldirectie vooraf:
"De pick-up service is een mooie toevoeging voor onze bezoekers"

Ook festivaldirecteur Eric van Eerdenburg is blij met de komst van bol naar Lowlands: “Het merk bol past goed bij ons en de pick-up service is een hele mooie toevoeging voor onze bezoeker. Mijn laatste aankopen op bol waren al behoorlijk festivalproof: een setje rubber ringen voor mijn espresso-potje, nieuwe onderbroeken en een baardtrimmer. Toch vergeet ik ieder jaar wel weer iets wat ik nodig blijk te hebben tijdens mijn meerdaagse verblijf op Lowlands, en met mij waarschijnlijk vele anderen. Ik kijk daarnaast nu al uit naar het feest in Het Magazijn.”

Hoe pakte de aanwezigheid van Bol op Lowlands uit:

Bol deed zelf verslag via LinkedIn:

"Afgelopen weekend was het zover: bol maakte zijn debuut op Lowlands! In De Festivalwinkel konden festivalgangers terecht voor al hun kampeer- en festivalbenodigdheden. Ongeveer 70 bollers stonden dag en nacht klaar om de bestellingen te verwerken die in de winkel of via de speciale online order & pick-up service binnen kwamen. ’s Avonds werd alle voorraad in Het Magazijn aan de kant geschoven om de Lowlanders, die rijen dik klaar stonden, te verrassen met verschillende DJ-sets. Kortom: één groot feest."

Fun facts:
1. We verkochten 750 poncho’s in één uur op de vrijdag 🌧️.
2. Gedurende de nachten zagen we een piek in de verkoop van Satisfyers en trileitjes.
3. Campingstoelen, luchtbedden, hoofdkussens, tandenborstels, slaapmaskers, gastankjes en handwaaiers waren de populairste producten in ons assortiment.

"Onze verwachtingen zijn volledig overtroffen. We zijn supertrots op alle bollers die keihard hebben gewerkt en bedanken alle Lowlands-bezoekers die van onze Festivalwinkel een feestje hebben gemaakt. Tot volgend jaar!"

Bureau Playground: extra gemak, ultieme pitstop en nachtclub

Bol nam creatief bureau Playground in de arm om het concept volledig door te ontwikkelen: "Bol voegde dat extra stukje gemak toe voor Lowlands-bezoekers. Hoe? De Festivalwinkel was de ultieme pitstop voor kampeerders om spullen op te halen (of misschien *ahem* te lui om ze in te pakken). Via de click & collect-pagina konden ze bestellen wat ze nodig hadden en dit ophalen bij de winkelbalie. Natuurlijk waren ook de spontane shoppers welkom om ter plekke te pakken wat ze nodig hadden. ’s Nachts veranderde het pakhuis van De Festivalwinkel in een nachtclub, genaamd “Het Magazijn.” En wat een hit was het. Op vrijdag gingen de deuren om 22.00 uur open en om 22.03 uur stond de zaal vol met 200 feestvreugde festivalgangers. Over verwachtingen overtreffen gesproken."

Hoe ervaarde onze NEXTLIVE Mystery Guest de aanwezigheid van Bol:

"Bol was de supermarkt voor al je vergeten camping spullen! Geniaal simpel maar mega effectief. Bestel via de app (te scannen via QR) je nieuwe tent, vergeten haringen en fohn en haal het binnen zoveel tijd op bij het pick up punt. Het succes was blijkbaar zo groot dat toen ik een zonnebril wilde bestellen, deze uitverkocht was. Succesformule is laten ervaren hoe snel en veelzijdig bol is in aanbod. Normaal als app maar nu écht effectief live op het festival. Met als toetje de nachtclub, waardoor ik me er nu op betrap dat als ik een online advertentie van Bol voorbij moet komen, ik toch weer even glimlach. Knap gedaan."

Draai je scherm voor de beste ervaring