De nieuwe generatie leeft op en van en met social media. Op social media communiceren zij, leren zij, leven zij. En nee, dat is niet op X of Faebook. Dat betekent dat we onze 'eventcommunicatie' moeten gaan aanpassen. Of loopt jouw event nog vol met deze doelgroep na een uitnodiging per mail? Eén van de 25 trends uit de NEXTLIVE #EventTrends2025 is dan ook social media communicatie.
Pas op, want dit is geen trend of ontwikkeling die zegt: stop met uitnodigingsmail, persoonlijke telefoontjes of alles wat nu nog prima werkt. Het is ook niet de 'twitterfontein' naast het presentatiescherm uit 1990. Nee, deze trend doet een oproep en een wake-up call: waar we ooit van de brief naar de mail gingen, we nu naar een generatie gaan die niet meer belt, bijna de mail niet meer leest en dus op een andere manier benaderd moet worden.
Eerder spraken we al over bijvoorbeeld de combinatie van influencermarketing en eventmarketing, we spreken in deze EventTrends2025 ook over event community's en nu dus ook social media communicatie. Daarbij mag je het woord communicatie ook vervangen door engagement. De socials zijn namelijk de enige kans om jouw Gen Z doelgroep te binden, te engagen met jouw event:
Interessant daarbij voor de marketeers onder ons: de next gen heeft de funnel doorbroken. Het werkt niet meer, de theorie klopt niet meer. Waar we jarenlang geleefd hebben vanuit de awareness --> interest --> desire --> action gedacht, denkt Gen Z daar heeeeel anders over. Zij ruilden de funnel in voor een soort continu durende 'loop'. Daar volgen inspiratie, ontdekken, community en loyaliteit zich continu op en leiden uiteindelijk tot consumptie:
En wat zegt de nieuwe theorie van de oneindige loop: al die fases en momenten die leiden tot consumptie, spelen zich grotendeels af op social media kanalen. Maar naast de social content, zijn de meest succesvolle merken in deze nieuwe doelgroep de merken die hun social media contentstrategie weten te koppelen en te integreren met live, activaties en events.
Voor de live events, de live communicatie en eventmarketing van merken, bedrijven en organisaties gaat social media communicatie dus alleen nog maar een grotere rol spelen, dan dat het nu al doet. Het door Coosto.com gepubliceerde Nationale Onderzoek Social Mediagebruik van Newcom naar het Nederlandse sociale media gebruik in 2024, geeft die stelling alleen nog maar meer kracht:
14,3 miljoen Nederlanders op social media
- In 2024 steeg het aantal gebruikers van sociale media in Nederland van 14,1 naar 14,3 miljoen
- Gemiddeld hebben deze social media gebruikers 4,2 platforms waar ze actief op zijn
Nederlander besteedt 2 uur per dag aan social media
- De stijging is vooral te zien in de leeftijdscategorieën tot 40 jaar
- De leeftijdscategorie 20-39 jaar is dan ook de groep die de meeste social media platformen gebruikt
- Voor de andere leeftijdscategorieën blijft het gebruik van het aantal platformen gelijk, alleen bij 65-79 jarigen zien we een zeer lichte daling
Vrijwel alle kanalen blijven groeien
- WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top van de meest gebruikte social media platformen
- Waar Facebook vorig jaar een kleine daling zag, is er dit jaar weer groei
- Hetzelfde geldt voor X: door de vele veranderingen op het platform en de komst van Threads leek het erop dat het platform snel daalde in populariteit, maar niks is minder waar: 200.000 nieuwe gebruikers
- Alleen Snapchat en Pinterest blijven achter: zij hebben minder gebruikers in 2024
- Ook voor TikTok zijn de resultaten in groei dit jaar minder. In 2023 zagen we nog een groei van 34%, dat is nu +6%
"BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen"
De nieuwe funnel, de social media wereld van Gen Z, de stijging van social media gebruik, het zijn allemaal feiten en cijfers die voor, tijdens en rondom jouw evenement een slimme social media communicatiestrategie rechtvaardigen. Wil je alle 25 trends uit de NEXTLIVE #EventTrends2025 inzien? Bestel dan gratis het online magazine. In het magazine de 25 trends, een aantal verdiepende artikelen én de kans om in te schrijven voor NEXTLIVE.FESTIVAL op 14 januari in de Fokker Terminal: