Terug

NEXTLIVE EventTrends2025: van een evenement naar een community

Stel je voor: een zaal vol gepassioneerde mensen, verbonden door een gemeenschappelijk doel: live communiceren. Een ruimte waar ideeën worden uitgewisseld, netwerken worden gesmeed en inspiratie vrij wordt gelaten. Dit is niet zomaar een evenement, maar het begin van iets bijzonders: een hechte community...een event community. En je zult maar het bedrijf of het merk zijn dat die eventcommunity opbouwt, onderhoudt en beheert. Goud waard. 

En terecht notering in de NEXTLIVE EventTrends2025: event community. En het klinkt best een beetje spannend, maar dat is het totaal niet:

In een tijdperk waarin consumenten steeds meer waarde hechten aan authenticiteit en verbinding, is het bouwen van een community rondom een evenement, waar ieder merk en ieder bedrijf met de authentieke billen bloot gaat, een zeer krachtig middel om je merk te laten groeien.

Daar zit een dubbellaags aanname in, dat consumenten steeds meer kiezen voor authentieke merken, maar daaraan voorafgaand dat live communicatie en events authentiek zijn. Dat laatste is zonder onderzoek wel te onderbouwen: live communicatie kent geen algoritmes, is in veel gevallen een gelijkwaardige interactie tussen merk en consument en een merk komt tot leven en daar kun je alleen meer met de billen bloot en dus authentiek zijn, anders werkt het niet. En qua hang naar authentieke merken? Het Global Voices Survey spreekt over 70 procent van de consumenten die kiezen voor wat zij authentieke merken noemen. Daarbij spendeert 64 procent ook echt meer aan die merken. Voor Generatie Z stijgen die percentages tot boven de 80 procent (bron: WP Engine)

Maar hoe maak je van een eenmalig evenement of een slimme eventagenda een duurzame community?

Het antwoord ligt in het creëren van een ervaring die verder gaat dan alleen maar informatie overdragen. Door een omgeving te bieden waar mensen zich thuis voelen, waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze waarde kunnen toevoegen, bouw je een loyale fanbase op die jouw merk op de lange termijn zal ondersteunen. Daarbij kan het event alleen voor een community zorgen, zodra je het event benaderd als hoogtepunt van het voortraject en krachtige startmotor van het natraject.

Maar dan ben je er natuurlijk nog niet, want dan moet je een beetje gaan denken en handelen als een uitgeverij of mediabedrijf: die bouwen rondom hun content, media en events volop ledencommunities. Dat betekent dat je jouw CRM volledig koppelt aan jouw event en van daaruit online/digitaal jouw community opbouwt. Door die community vervolgens in een platform te vangen (online) en ze daar regelmatig toegevoegde waarde te bieden, neem je ze stap voor stap mee naar het volgende event. En zie hier: de event community. 

Meer fans dan het merk zelf...

Leuk om te weten: sommige events van merken, bedrijven en organisaties hebben inmiddels een grotere fanbase dan het product of de dienst zelf: zouden er meer mensen Amstel drinken, of meer mensen naar Vrienden van Amstel LIVE zijn geweest? 

Met bovenstaande krijg je een aardige aanzet om vanuit je event tot een community te komen. Maar natuurlijk gaat het nog veel meer om details. Om die invulling verder uit te werken, nog een paar vragen die je jezelf en de community moet stellen om tot een goede eventcommunity te komen:

  • Welke platforms zijn geschikt om je community te huisvesten?
  • (denk aan forums, social media groepen, eigen platforms)
  • Hoe ontwikkel je een contentkalender die je community betrokken houdt?
  • (blogs, webinars, podcasts)
  • Hoe zorg je voor engagement en een positieve en inclusieve sfeer binnen je community?
  • Waar zit naast jouw merk/bedrijf de gemene deler qua thema, onderwerp of experience?
  • Hoe kunnen influencers een rol  spelen bij het bouwen en onderhouden van een community? Meer dan bij een event, heeft een community zeker belang bij een paar bekende koppen ter binding
  • Etc etc
Draai je scherm voor de beste ervaring