NEXTLIVE publiceert binnenkort onder de titel 2025 het jaar van LIVE Impact, de 25 #EventTrends voor 2025. Dat doen we aan de hand van tientallen interviews met opdrachtgevers en bureaus, op basis van diverse onderzoeken en natuurlijk de experts in en rondom het vak van live communicatie en experience marketing. De komende dagen lichten we steeds één van de 25 eventtrends uit. Om te beginnen: de AI event assistent.
In grote lijnen draait het om 4 grote ontwikkelingen binnen het vak van live communicatie en dat zijn de ook de thema's waar vrijwel alle 25 trends een haakje vinden:
- duurzaamheid
- AI/Digital/Data
- de grote generatiekloof en de komst van Generatie Z
- effect en impact
De uitleg bij deze hoofdthema's lijkt voor zich te spreken:
Duurzame stappen op ieder evenement
Duurzaamheid heeft inmiddels bij ieder bedrijf, merk of organisatie die events en live inzetten in hun marcom-mix, een prominent hoofdstuk in beleidsstukken, missie, visie of kernwaarden. Dat betekent dat zodra een dergelijke opdrachtgever live gaat, ook de duurzaamheid van die organisatie tot leven moet komen. Enerzijds kun je niet via een banner zeggen hoe duurzaam jouw organisatie is, dat moet je live laten beleven. Anderzijds, heb je bij jouw event geen duurzame focus dan kun je (soms zelfs in de media) daar hard op afgerekend worden.
AI/Digital/Data
Vorig jaar stonden de eventtrends in het teken van Let's go L(a)IVE. De achterliggende gedachte? AI, digitale mogelijkheden en de bijhorende data-kans, kunnen van events nog veel meer impactvollere onderdelen van de marcom-mix maken. Zodra AI, digital en data in het teken staan van een nog persoonlijker eventbeleving, wordt LIVE nog krachtiger. In 2025 zal die insteek zeg nog veel duidelijker vorm krijgen: digital en live (in alle denkbare vormen) komen tot vergaande integratie met elkaar.
De grote generatiekloof
Van babyboomers tot generatie Z, ze behoren inmiddels allemaal tot de groep werknemers, collega's, relaties, consumenten. En die kloof is enorm, maar dat betekent voor events vooral dat je binnen je doelgroepsegmentatie niet alleen kijkt naar persona's maar ook naar generatiegebonden verschillen, wensen en voorkeuren. In de eventtrends uit zich dat bijvoorbeeld en slimme klankbordgroepen voor de juiste input en invulling van jouw live events.
Effect en impact
Je voelt aan alles dat events en live hoger dan ooit op de lijst van impactvolle middelen binnen de marcom-mix staan. Genoeg onderzoeken, onder meer onder CMO's, die de kracht en de behoefte van events bevestigen. Maar wie zo hoog in de boom zit, zal wel naar beneden moeten kunnen schreeuwen wat de impact is, het effect. Meer dan ooit zal dat onze markt in 2025 gaan beheersen. Moeten we daardoor concessies doen aan onze creativiteit? Nee, in tegendeel. Daar hoort zelfs een vervolg op de in 2024 voorspelde creatieve uitbarsting bij. Unieke belevenissen, super persoonlijk, super creatief, origineel, etc Maar allemaal in dienst van het effect en de impact. Waar voor je geld, hoort volledig bij de huidige economische en politieke situatie.
#EventTrends2025 Het jaar van LIVE Impact in 25 trends:
De AI Event Assistent
De 25 trends van NEXTLIVE gaan van grote ontwikkelingen en trends tot zeer specifieke toepassingen. De eerste trends die we benoemen is vrij gedetailleerd en tastbaar. Het staat welliswaar symbool voor een grotere ontwikkeling, maar de AI Event Assistent is daar een uitkomst van.
Inmiddels zijn er al diverse toepassingen, in diverse branches, waar de AI Assistent de prettige mix is van de servicedesk, de chatbot en de app. Zo ook op events. Maak je daarom klaar voor de AI Event Assistent. Deze assistent haalt in het voortraject data en input op om tot gepersonaliseerde beleving te komen op een event, een persoonlijk programma en inhoud samen te stellen, maar ook om mensen aan elkaar te verbinden en tot interactie te komen.
Als voorbeeld: het NEXTLIVE.FESTIVAL krijgt binnenkort een eigen AI Event Assistent. Door in het voortraject vragen te stellen en data op te halen, kunnen wij onze bezoekers het perfecte op maat programma aanbieden. Daarnaast kun je jezelf voorstellen dat als onze assistent weet dat jij met een productintroductie bezig bent, dat het dan heel leuk, interessant en waardevol is om jouw lunchtafel aangewezen te krijgen op het event, waar je samenkomt met collega's van andere merken die voor een zelfde uitdaging staan. En natuurlijk is de assistent ook live op het event je hulp en toeverlaat. Oneindige kansen en mogelijkheden. Dus begroet hem of haar vriendelijk, want ook hier weer een impact-slag voor events: de AI Event Assistent.