Terug

Relatiemarketing events: trends en ontwikkelingen

Dat de wereld in raptempo veranderd en ook de band tussen 'klant' en bedrijf totaal verschuift, is een waarheid als een koe, maar ook een enorme loze kreet. Wat moeten we daarmee? Merkloyaliteit is geen vanzelfsprekendheid meer. Dus hoe bind je nog mensen aan jouw merk, bedrijf, organisatie of product? Merken, bedrijven en organisaties zoeken naar manieren om diepere, betekenisvolle verbindingen te creëren met hun relaties. Evenementen spelen in die relatemarketing-doelstelling een cruciale rol. Hier zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor relatiemarketingevenementen:

Relatiemarketing en community events zijn ook dit jaar een categorie binnen de Gouden Giraffe Event Awards 2025. Dus organiseerde jij in 2024 een briljant relatie evenement, dan win jij misschien wel de Gouden Giraffe Relatie en Community Events op 27 mei in Brabanthallen Den Bosch:

Het is natuurlijk altijd prettig om met jouw relatie evenement aan te sluiten op de trends en ontwikkelingen die horen bij dit soort events binnen je marcom-mix: 

Duurzaamheid ook als fundament voor relatiemarketing events

  • "Wie niet duurzaam is, is af." Duurzaamheid is niet langer een optie, maar een vereiste. Relatie-evenementen moeten een afspiegeling zijn van de duurzaamheidsprincipes van een organisatie. Daarbij gaat duurzaamheid verder dan groen of biologisch
     
  • Betrek relaties bij toekomstige duurzame keuzes, door ze in en rondom het relatie evenement traject om input te vragen. Gebruik evenementen om relaties input te laten geven over duurzaamheidsinitiatieven. Maak van de zoektocht naar duurzame oplossingen een interactieve game
     
  • Sta ergens voor en neem je relaties mee in je duurzame missie. Dit creëert fans en ambassadeurs. Of je het nu onder de purpose, de betekenis, of een statement hangt, live laten zien waar je voor staat, is de spil in een fancommunity
     

Digitale versterking van de merkbeleving

  • Tijdens COVID-19 en onze gedwongen vlucht naar online, digitaal en virtueel riepen sommige marketing-professionals: vanaf nu gaan digitale events de hoofdrol spelen. Inmiddels zien we een prettig mix tussen live en digitaal. De grote winst daarbij: data en meer trajectmatig denken in hybride: de mix van online en live is, mits goed ingezet zeer krachtig, ook voor relatiemarketing. Gebruik online en digitale tools om data te verzamelen en evenementen binnen je relatiemarketingmix te (hyper)personaliseren. Ken de hobby's en passies van je relaties en bied op maat gemaakte ervaringen aan
     
  • Neem relaties mee in de toekomst van je merk met VR, AI, mixed reality, augmented reality en toon daarmee jouw visie en toekomstbeeld. Dat zorgt voor bijzondere belevenissen en vetrouwen
     
  • Gebruik digitale apps en tools om relaties met elkaar te verbinden en waardevolle netwerkmogelijkheden te bieden. Doe je dat onder jouw vlag, dan creeer je een zeer prettig vorm van head of community en precies dat is een belangrijke rol in relatiemarketing anno 2025

 

Aandacht is het nieuwe goud in relatiemarketing, events kunnen dat invullen als geen ander

  • Bied de overtreffende trap van oprechte aandacht. Laat de CEO relaties persoonlijk welkom heten en gebruik persoonlijke informatie voor een unieke ontvangst. Toon in alle elementen van je eventtraject oprechte en personlijke aandacht. Dus de uitnodigingsvideo op de persoon gericht, de ontvangst met persoonlijke noten voor iedere bezoeker, een programma dat past bij de wensen en alles overgoten met aandacht voor jouw relatie
     
  • Betrek de (nieuwe) relatie in het proces en traject naar het perfecte relatie evenement. De relatie wil niet alleen zijn ei kwijt, maar zodra hij/zij mee kan en mag denken met de invulling of het op maat maken van de beleving, bind je ze aan jouw event en dus aan jouw bedrijf. Geef relaties de kans om mee te beslissen, te communiceren en te denken
     

Always on denken: de kracht van de community die continu in leven is

Lukt het om jouw relatie evenement een spil te laten zijn in het bouwen van een community, dan ben je spekkoper. Daarvoor is een voortraject om mensen naar je event te krijgen en een natraject om foto's en video te delen niet meer afdoende. Het hoort er nog wel bij, maar de gedachte is een andere: je event is een hoogtepunt, een belangrijk touchpoint, in de relatie community die je bouwt. Dus biedt online communicatie en interactie mogelijkheden, verbind jouw relaties met elkaar, laat bijvoorbeeld sprekers in Q&A sessies ook na je event aanwezig zijn binnen bijvoorbeeld een online platform voor jouw relaties. Daar horen dus ook exclusiviteit en saamhorigheid bij. Kortom: bied continue input, inspiratie en inzichten met een jaaragenda om de community always on aan je te binden en wees de verbinder tussen relaties. Een soort levende linkedin-groep.

 

Gedragsverandering als impactmaker en bindmiddel

Joe Pine is de padres familias van de experience economy. Hij neemt ons in zijn visie al een tijdje mee in de shift waarbij juist ook events en beleving 1 op 1 aansluiten bij de transformation economy. Een economie waar alles draait om een betere ik. Kun je daar als merk of bedrijf in bijdragen, dan bied je grote en passende meerwaarde voor jouw relaties.

Die gedragsverandering kan in een voorbeeld vertaald worden naar bijvoorbeeld een sportmerk, die haar relaties door middel van hun producten, visie en ambassadeurs kennis, tips en begeleiding biedt op weg naar een effectief trainings- of ontwikkelingsprogramma. Kan jouw merk / bedrijf van jouw relatie 'een nog betere ik maken', dan sla je de spijker op de 2025-kop.

Nog een paar losse trends en tips voor effectieve relatiemarketing:

  • Gebruik evenementen om maatschappelijke discussies aan te zwengelen en relaties een platform te bieden. Diverse onderzoeken tonen aan dat consumenten minder loyaal zijn op product- of merkbasis, maar meer zoeken naar bedrijven, merken, organisaties waar ze qua purpose de klik vinden
     
  • Laat relaties nieuwe inzichten en innovaties ervaren en geef ze een voorsprong in de markt
     
  • Technologie maakt het mogelijk om gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan grote groepen
     
  • De focus voor realtiemarketing events, blijft liggen op het creëren van unieke, meeslepende en memorabele ervaringen. Beleving bindt
Draai je scherm voor de beste ervaring