Terug

Spot on Sprekers: Niels Houtepen maakt van communicatie een illusie en van een illusie communicatie

NEXTLIVE durft het aan: Spot on Sprekers een reeks interviews met sprekers die altijd van meerwaarde zijn. Er is een select groepje sprekers die of op basis van hun onderwerp, expertise of ervaring bij vrijwel alle doelstellingen passen. Of die een dusdanige Champions League storyteller zijn, dat ze altijd pakken en boeien. Zekerheidjes voor ieder evenement. In het eerste deel van deze reeks: Niels Houtepen.

Sprekers met de zekerheid van meerwaarde, deel I:
Niels Houtepen: de spreker die van communicatie een illusie maakt en van een illusie communicatie

Zijn onderwerp communicatie komt natuurlijk in iedere organisatie terug. De vorm die hij hanteert, maakt zijn boodschap tot een belevenis. “Communicatie is een illusie.” Hoe illusionisme, ondernemerschap en beïnvloedingspsychologie samenkomen om ook jouw gasten een gouden inzicht mee te geven. Dit is spot on Niels Houtepen:
 


Hoe ben je als spreker op het podium terechtgekomen en wat zijn jouw drijfveren?
Niels: “Dat is terugkijkend een constant proces. Dat begon met het jongetje dat bij gym altijd als laatste werd gekozen, maar door goocheltrucjes voor zijn vriendjes te doen, een veel positiever zelfbeeld kreeg. Ik voelde mij heel prettig in het licht. Dat was de weg van geleidelijkheid: van optreden voor vriendjes, naar een feestje, naar grote events, televisie en een eigen boek. Ik heb mij vanaf moment één veilig gevoeld op een podium. Daar heb ik altijd een tweede kans om de beste versie van mezelf te laten zien.”

Niels bleek talent te hebben. Veel talent. De wereld van de illusie paste als een maatpak. “Dat werd bevestigd door prijzen. Ik had rolmodellen die mij inspireerden, maar al snel vond ik een eigen vorm. De standaard illusionist met het glitterpak die met twee handen en armen naar zijn truc wijst. Nee, dat ben en was ik niet. Toen ik eenmaal Youp van ‘t Hek zag, wist ik het: ik wil een verhaal vertellen.”

Het was voor Niels Houtepen niet alleen de juiste afslag als artiest en om door te groeien tot een veel geboekte spreker, maar het was zelfs de basis om te gaan ondernemen. “Dat zat er ook wel echt in: een eigen bedrijf. De eerste jaren deed ik heel veel voor bijvoorbeeld Arjan van Dijk. Trucjes aan tafel, mooi verhaal erbij… Maar ja, dan ben je die opgedrongen artiest, die trucjes doet waar mensen eigenlijk helemaal niet op zitten te wachten. En toen zag ik Derren Brown (een illusionist en mentalist). Hij kroop letterlijk in het hoofd van mensen, speelde met angst, liefde. Dat was voor mij een grote motivator om mijzelf verder te ontwikkelen. Ik haalde uiteindelijk mijn master in Neurolinguïstisch programmeren (NLP) en verdiepte mij volledig in gedragskennis. Daar ontstond de melting pot die de basis is voor mijn keynotes, optredens: een combinatie van illusie, storytelling, mensen aan zetten en het delen van een ervaring met inzichten.”

Waar zit in jouw ogen de kracht van een goede spreker?
“Er is niet per sé één soort ‘goede spreker’. Ik zou uitzonderlijke goede sprekers, die op vrijwel ieder evenement bij iedere boodschap passen, kunnen onderverdelen in 3 soorten. Ten eerste de verhalenvertellers. Zij hebben iets meegemaakt en kunnen dat verhalen, volledig inspelend op de emoties van de toehoorders als een soort acteur overbrengen. Maar dan wel een acteur die een echt, zelf meegemaakt verhaal verteld. Ik vind Joseph Oubelkas daar bijvoorbeeld fenomenaal in.”

“De tweede soort sprekers zijn de sprekers die ik schaar onder het kopje de leraren, de trainers. Ik moet meteen aan Remco Claassen denken. Zij hebben uitzonderlijke expertise over een onderwerp, een vakgebied of juist een thema dat in alle organisaties terugkomt. Met iemand als Remco op het podium weet je zeker dat jouw gasten met tips, praktische kennis en inzichten naar huis gaan en niet meer dan eens wordt er echt een knop omgezet.”

“De laatste categorie krachtige en goede sprekers zijn de ‘wet van de geleidelijkheid’ sprekers. Daar schaar ik mijzelf onder. Dit zijn sprekers die zichzelf stap voor stap doorontwikkeld hebben als spreker. In mijn geval een vertaling van wat eerst een act, artiest was, naar een kernboodschap en een vorm waar naast illusionisme ook het ‘dansen met het publiek’ een hele grote rol speelt. Alles draait bij mij om interactie, door dat ik het spreker combineer met illusionisme is daar ook veel ruimte voor. Ik ben er echt van overtuigd dat alleen zenden, een trucje, niet werkt.”

Maar waar zit dan de boodschap, de kern, van jou als spreker, waardoor het bij vrijwel ieder thema past?
“Los van het feit dat iedere organisatie te maken heeft met communicatie, naar binnen en naar buiten toe, is mijn kernboodschap ook voor iedereen hetzelfde: communicatie is een illusie. Ik durf zelfs te stellen dat de hele wereld een illusie is. Het is allemaal perceptie en precies daar zit de illusie van communicatie. Een groot deel is namelijk gebaseerd op het feit dat we onbewust worden beïnvloed. Ik leg in mijn keynote en sessie vooral de nadruk op het bewust beïnvloeden. Je ondervindt dat communicatie voor een deel echt een illusie is en ik open je ogen om dat te zien en daar je voordeel mee te doen."

"En natuurlijk doe ik dat niet iedere keer met hetzelfde verhaal, dezelfde illusies, nee dat is altijd een maatpak. Een goed voorgesprek, het blootleggen van het doel, de kenmerken van de doelgroep en daar het verhaal op aanpassen is een must. De acts die in mijn verhaal zitten zijn zo gemaakt dat ze naast de trigger tot interactie in de kern zo sterk zijn, dat ze met wat aanpassingen bij ieder maatpak passen. Een mooi voorbeeld is de Puzzle of Life, waar de puzzel altijd blijft passen, zelfs als we een stukje weghalen. Uiteindelijk ben ik met mijn verhaal altijd in dienst van het specifieke doel van de opdrachtgever." 

NEXTLIVE heeft je een in rijtje gezet met sprekers die qua onderwerp, storytelling of hun uitzonderlijk verhaal altijd meerwaarde hebben. Kun je zelf die stellingname in een paar zinnen onderbouwen en bevestigen: waarom is Niels Houtepen terecht in ons lijstje opgenomen?
"Ik hoor in dit rijtje thuis omdat ik geloof in de kracht van verhalen die echt raken. Mijn doel is om mensen niet alleen te inspireren, maar ook te laten reflecteren op hun eigen leven en keuzes. Door mijn unieke ervaringen en persoonlijke verhalen kan ik complexe thema’s op een toegankelijke manier brengen en een blijvende impact creëren. Storytelling draait voor mij om verbinding, en ik zie het als mijn kracht om mensen op die manier te raken en te motiveren. Dit doe ik graag ondersteund door impactvolle illusies en op maat gemaakte momenten van verwondering. Mijn 3 kernwoorden zijn dan ook niet voor niets… Vertellen Verbinden Verwonderen”

>> Spot on Sprekers deel I: Niels Houtepen. Onder meer te boeken via QualityBookings

Draai je scherm voor de beste ervaring