Wie de wereld van marketing en communicatie events platslaat, kan eenvoudig een tweedeling maken: events die worden ingezet voor marketing doeleinden en events die horen bij de interne of externe communicatie van een bedrijf of organisatie. Bij die laatste groep zie je veel verschillende vormen van bijvoorbeeld kennis events of congressen. En op die events zie je dan weer veel panels. En daar moeten WE mee stoppen.
Dat is wel heel zwart-wit en er is ook best wel een uitzondering denkbaar, een panel dat wel effectief of op zijn minst boeiend is voor jouw bezoekers, maar laten we eerst maar even de harde argumenten voor onze stelling op een rij zetten: beste communicatieprofessionals stop met panels!
Nadelen van panels op een congres of kennis event:
Panels beperken de discussie vaak tot een oppervlakkig niveau door het korte format en de vele sprekers. Er is weinig tijd voor diepgaande inzichten of nuance. Door de focus op korte statements, kan het lastig zijn om complexe ideeën of argumenten goed over te brengen.
Het publiek is in panels vaak passief en kan niet direct betrokken worden bij de discussie, want stel je voor dat een panellid niet lang genoeg aan het woord is geweest. Dat hebben we immers af gesproken van te voren...Daardoor is er weinig ruimte voor vragen of uitwisseling van ideeën vanuit de zaal. Dit kan leiden tot een eenzijdige conversatie die niet aansluit bij de interesses van alle aanwezigen.
Panels worden vaak van tevoren geregisseerd, met als gevolg dat de discussie minder spontaan en authentiek is.De sprekers kunnen zich gedwongen voelen om zich te houden aan een script of bepaalde standpunten in te nemen. Dit kan leiden tot een minder boeiende en inspirerende discussie voor het publiek.
Panels worden vaak gebruikt om informatie te presenteren of standpunten uit te dragen, in plaats van om een dialoog aan te gaan. Dit kan leiden tot een eenrichtingsverkeer in de communicatie, waarbij het publiek niet actief betrokken wordt.
Concepten voor panels met toegevoegde waarde op jouw kennis event:
Bij NEXTLIVE willen we onszelf ook graag tegenspreken, dus hier een paar panel-concepten die volgens ons willen van toegevoegde waarde zijn:
+ De oppervlakkigheid voorbij
Om te voorkomen dat het gesprek oppervlakkig blijft om dat alle panelleden even veel aan het woord moeten, of alles te strak geregisseerd is, kun je kiezen voor een andere opzet. Zorg in het voortraject bijvoorbeeld dat je weet welke panelleden echt haaks op elkaar staan bij de verschillende onderwerpen die je wilt bespreken. Laat die twee 'kemphanen' in een korte intro het gesprek openen door tegen elkaar te pitchen en vandaar het gesprek diepgang te geven met de andere panelleden.
+ Interactie en input ipv zenden of overregie
Juist bij een panel is de interactie met de overige gasten essentieel. Laat de gasten het gesprek, de onderwerpen en/of thema's sturen en invullen. Ga uit van experts in je panel en laat de input en vragen vanuit de zaal komen. Zo is jouw panel opeens een interactief gesprek vol antwoorden van de experts in het panel ipv een te geregisseerd gesprek.
TIP: denk bijvoorbeeld niet meer in Q&A maar in C&I: concersatie en input. Onze collega's van EvenementOrganiseren.nl schreven daar ooit een artikel over Interactie op jouw event: kies voor C&I in plaats van Q&A Bij een panel ook een prima oplossing: een panelgesprek, interactie, vervolgens even een break om jouw gasten nieuwe input aan het panel te geven en door...
+ Maak het LEUK!
Terwijl we overal alles onder een dikke laag belevingsjus gieten, is het panel nog steeds het panel. Paar stoelen, tafel, paar microfoons, goed voorbereide gespreksleider en dan maar afwachten of het leuk wordt...Maar wat als het publiek punten mag geven voor goede statements en daardoor live een ranglijst ontstaat per onderwerp. Of dat je spreektijd kunt verdienen door vragen uit het publiek goed te beantwoorden. Maak een panel een experience.
+ Geef het panelgesprek een vervolg
Dat kan op het event zelf door in een kleiner gezelschap verder te praten, maar zeker ook online door van te voren al een online traject in te richten waardoor zij die getriggerd zijn door het gesprek elkaar later nog weer online kunnen spreken, motiveren of activeren.